Thursday, January 14, 2010

Makmal Kacak 1

Lokasi: Makmal Sains Sekolah Menengah Remaja Genius
Tahun: 1997

"Kringggggg!!!"

Loceng sekolah berbunyi.Waktu rehat sudah habis.Aku ambil buku laporan dalam beg dan berjalan menuju ke makmal sains sekolah dengan tenang.Buku laporan sains yang panjang tu aku pegang macam gaya petani pegang cangkul.Muka setting kacak-kacak.Mana nak tau,kot-kot berselisih dengan mak kepada kancan-kancan(awek-awek cun) yang datang nak bayar yuran sekolah yang tertunggak ke,boleh jugak pikat.Orang kata,kalau dapat pikat mak,senang sket nak pikat anak.Orang kata la.Bukan harimau.Harimau mana ada bayar yuran sekolah.

Tiada mak-mak kancan yang berselisih.Hampa.

Sambil berbual dengan rakan-rakan sekelas,aku duduk atas kerusi dalam makmal.Cikgu sains aku baru ja masuk.Dah penuh kelas,kami berdiri dan memberikan hormat kepada cikgu sains kat depan.

Setelah buka buku teks dan diberi penerangan ringkas oleh guru sains,kami mula membentuk kumpulan untuk membuat eksperimen.

"Murid-murid sekelian,hari ini kita akan tengok sel di bawah teleskop(mikroskop sebenarnya...demmit..buleh salah taip.makaseh kepada sarah shinoda yang menegur dalam komen)." laung cikgu sains kuat-kuat.

Aku dah teruja.Bab masuk makmal ni aku memang suka.Rasa berdebar lain macam.Berdebar macam nak pegi mandi sungai secara senyap-senyap tanpa pengetahuan mak aku masa aku sekolah rendah dulu.Orang kata berdebar dalam seronok.Kalau aplikasi dalam zaman dewasa ni,macam orang nak tido sekatil lepas kawin kot.Debar-debar seronok.Dah.Berapa kali aku nak ulang debar-debar seronok ni.

"Murid-murid,ambil batang pencungkil ni,dan kikis perlahan-lahan dinding dalam pipi kamu." laung cikgu sains sekali lagi sambil buat contoh.Kami semua angguk-angguk.

Setelah bermesyuarat penuh serius,aku dilantik sebagai spesimen dalam kumpulan aku.Mungkin ahli kumpulan ingin melihat sel kacak aku.Aku tak keberatan.Lagipun ambil sel dalam mulut ja,bukan kena buka seluar pun.

Aku ambil batang pencungkil dan mula menggosok-gosok manja kat dinding pipi dalam mulut aku.Sambil gosok tu sempat jugak aku buat-buat muka kacak dengan awek-awek kelas lain yang melintas depan makmal.Setelah puas hati dengan gosokan manja tadi,aku pun mengeluarkan batang pencungkil dari mulut.

Sepi.

"Taikkk gigiiiiiiiii !!!!" jerit seorang ahli kumpulan aku kuat-kuat.Demmit.Aku rasa aku gosok kat pipi dah tadi.Manada aku gosok gigi.

Untuk elak malu,aku letak taik gigi tadi di bawah mikroskop laju-laju sambil melakukan aksi pemerhatian yang penuh dengan penipuan dengan serius.






Sapa kata orang kacak takda perasaan malu?

12 comments:

Siti Nur Aminah said...

eeww...sile la gosok gigi anda tu

Hazzy Ishak said...

baru berkesan kalau nak buat kajian...hahaha

Anonymous said...

ha.ha.ha....harun salim bachik!sekeleh!

sarah said...

sowi incek stingray.
nk btolkn..
it's mikroskop btw.
bkn teleskop.

nk sgt tgk sel kacak anda tu.
haha

alhariesz said...

bile ko dah feymes sok, dah masuk tv...

taik gigi ko pun orang bleh berebut jual kat ebay bro... WAKAAKAKAKAKKA... :D

mukasurat17 said...

hhahahaaaa...
org kacak yg kurg malu, 1st time aku jumpe ni...

brat2104 said...

aku yakin, bukan sekadar sel ko yg dapat ditonton.. sel bakteria juga dapat dikaji.. yeww!!!

eisya08 said...

hahhahahhaha...........
tlalu fokus ngan awek cun kot.......
tulah ko x sdar terkikis taik gigi............
^_^

Anonymous said...

yucksssssssssss~ hang ni sure ke gosok gigi?

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

tak la kacak mne pun..taik gigi bsepah..hahahaahaha...:p

bungacahaya said...

Ni mende first kena wat dlm makmal form 1 kan?

StingRay said...

aminah: dah gosok.=p

hazzy:pehhh..haha

anon: auww...sekeleh? hik hik hik.

sarah: hahha..malu...maluuuuu...=p

alhariez: aku x nak femes.aku tak nak.=)hehee..

m17: dah 2nd time jumpa nanti habaq kat aku...nak kenal.=p

rumaizah: yewwww! =P

eIZA: X TAU X XTAU.=P

life: sureeeeeee...=p

kakuna:haahhaha...siot.

bunga: yep! rasanya lah. =)