Tuesday, August 17, 2021

Jem Rambutan

Sekarang musim buah. Buah di kampung aku memang banyak. Buah langsat, dokong, manggis dan yang paling champion sekali buah rambutan. Dia punya banyak tu kalau nak kira, memang naik letih. Walaupun kita semua tahu, buah paling champion sebenarnya adalah buah yang tak boleh dilihat oleh lelaki, namun buah rambutan ini memang banyak gunanya. 


Antara kegunaan buah rambutan ini adalah dibuat jem. Disebabkan buah ini namanya rambutan, maka ia dipanggil jem rambutan. Jika ianya adalah buah fikiran, maka jem otak aku. Aku pernah juga cuba makan biji rambutan ini, tapi tak apa, aku cerita di post yang lain pasal kejadian tersebut. Hari ini kita cerita pasal jem rambutan dulu. Mohon jangan gelojoh. 


Selaku pemanjat pokok yang sensasi, aku mengenakan uniform yang berpatutan sebelum memanjat pokok. Aku tukar kain pelekat yang aku pakai kepada seluar pendek. Memanjat pokok buah di musim buah dengan memakai kain pelekat adalah "a big no no". Bukan apa, risau juga nanti ada kawan yang suka bergurau kasar dia pegi jolok dengan galah buah terlarang di dalam kain. Naya. 


Setelah mengambil satu guni rambutan, maka rambutan tadi terus diproses dengan bersih. Kulit dikupas, isi rambutan dibasuh dan dihiris serta bijinya dibuang.Yang tinggal cuma isi rambutan yang manis sahaja. Langkah seterusnya adalah mengisar isi rambutan tadi. Rambutan akan dikisar sehingga hancur. Ya, isi rambutan dikisar dengan menggunakan pengisar. Jangan buat gila pegi kunyah dengan mulut lepas tu kumpul dalam bekas. 


Baiklah. Setelah selesai mengisar, isi rambutan tadi dimasukkan ke dalam kawah. Isi rambutan tadi akan dikacau sehingga menjadi pekat. Okay, dengar macam mudah kan? Proses ini mengambil masa di antara 1 jam setengah sehingga 2 jam setengah. Isi rambutan ini perlu dikacau selalu untuk mengelakkannya hangus. Bila hangus, nanti jem akan rasa pahit dan tidak sedap. Kalau tak sedap, maka sia-sia usaha aku jadi beruk panjat ambil buah sebentar tadi. 


Apa, susah nak bayangkan? Baiklah, biar Jamil belanja gambar sedas dua bagi mereka yang lemah daya imaginasi. 





Dari rajah di atas, kita dapati isi rambutan yang telah hancur sedang berada di atas kawah. Pada awal macam ni memang mudah nak kacau sebab isi rambutan masih banyak air. Bila awal-awal kacau tu, rasa macam tengah kayuh sampan sambil dating dengan awek seberat 40kg. Muka pun madu je bila kayuh. Ringan. Tapi bila dah nak siap jadi jem tu, rasa macam tengah kayuh sampan sambil bawa bini dengan 8 orang anak sekaligus. Sebab dah pekat dan likat. Apa? Susah nak bayangkan lagi? Tak apa, biar Jamil belanja lagi gambar. Okay, gambar di bawah ketika jem hampir siap. Cuma kena kacau bagi dia gelap sedikit lagi. 





Sebelum dia jadi jem macam gambar di atas, fasa yang paling leceh sekali adalah fasa menggelegak. Waktu ni air mula nak kering dan gula perlu ditambah. Jadi, selaku seorang pakar, aku dengan tenang meletakkan pengacau dan mula memasukkan gula. Gula dimasukkan dengan kadar agak-agak. Setelah berpuas hati, aku nak ambil semula pengacau tadi. Memandangkan ianya tidak dikacau sebentar tadi, maka jus isi rambutan yang tengah pekat tadi mula menggelegak. Apabila menggelegak, akan ada percikan jus rambutan yang pekat dan panas terbang di sana sini. Jus rambutan yang pekat dan panas yarabbi tadi menggelegak dan terbang dengan cemerlang dan hinggap di atas pemukaan kaki aku yang mulus dan gebu. 







Harreyy.........aku shuffle macam nak gila depan kawah jem rambutan.