Wednesday, December 31, 2008

Ohhh......2009

Besok umur aku 18 tahun.....

Siapakah Pelawat HAPACRITA ke 2000?

Sila angkat tangan!!!

Garu-garu kepala

Gilos...aku x bleh tido....!

Balik Kampung 3

Apa aku jumpa bila aku balik kampung?






Pisang


Kelapa


Kipas pencen


Puzzle


Jambatan Batang Pinang


Bas Nostalgia


Menyampah Aku..


Tahi Lembu Bulat 'Perfect'


Aku naik ni...best gila...

Sunday, December 28, 2008

YEAHHH!!..aku di kampung..

Tika ini aku berada di kampung..suasana di kampung aku sangatlah sejuk...tambah2 waktu pagi..kalau kena mandi wajib sebelum subuh memang azab..memang x bleh blah.....air da macam air peti..pagi2 kalau bercakap mulut mesti kuar asap-asap..macam omputih dalam filem.....bila cakap-cakap kuar asap..tiba-tiba rasa macam Orlando Bloom sebentar....

Pagi tadi mcm biasa...setelah diberi amaran oeh mak aku yang tidur lepas subuh tak elok...aku ambil keputusan untuk berselimut sahaja....aku berselimut dengan gaya yang paling comel jika dilihat oleh perempuan....dan boleh menimbulkan rasa meremang jika dilihat oleh lelaki....



aku tertidur...



Dalam mimpi... peh..sempat lagi mimpi...

ok...aku sambung bercerita....dalam mimpi...aku adalah salah seorang ahli kumpulan samseng...dan kami bergaduh dengan satu lagi kumpulan samseng yang lain...

nak dijadikan cerita..pistol aku telah berjaya menembak jantung ketua kumpulan lawan....semua ahli2 kumpulan terbabit berdendam dengan aku...tidak lama selepas itu...aku mendapat SMS...mereka mengugut untuk membunuhku jika aku keluar dari rumah.....aku rasa sangat takut....



aku terjaga dari mimpi......


mata aku meliar dalam rumah....sepi....serius aku takut..jadi aku melepak agak lama dalam selimut..risau jika ada penembak tepat sedang tggu aku di luar.....

setelah agak lama....tiba-tiba otak aku yang tadi mandom gila mula cerdas..dan mula cuba menyelesaikan ketakutan aku tadi...



" mail (aku namakan aku dengan mail kali ni...).....kan ko bunuh ketua samseng tu dalam mimpi..apajadah samseng dalam mimpi tu nak kejar ko sampai alam nyata nih....."

dengan bersahaja otak aku sound aku....


"bodoh...!"


Lagi sedas otak aku sound aku....

Friday, December 26, 2008

Perut Lapar

Pelayan : 'Ye dik....nak minum apa?..'
Aku: 'Bagi sy teh o ais kurang manis satu..'
Pelayan: 'Makan?...'
Aku : 'Bagi nasi goreng kampung satu ye bang.... SAYUR LEBIH eh... '
Pelayan : 'Sayur lebih ya....Ok....sila tggu sebentar...'





Seketika kemudian air dan nasi aku tiba....









Ada korang nampak sayur-sayuran yang sepatutnya ada...??

Aku tak suka dipermain-mainkan apabila aku lapar..

Wednesday, December 24, 2008

Baca Doa Sebelum Masuk Tandas

Kalau korang pernah pergi surau kat Bukit Jalil....ya..surau dekat dengan LRT Bukit Jalil tu....mesti korang perasan yang tandasnya ada pintu jenis belah tengah.....belah tengah macam pintu bar-bar dalam cita koboi tuh...bezanya pintu ni plastik...bukan kayu...


ok...begini ceritanya.....


sebelum aku buat menda yang wajib tu....aku masuk tandas kejap...aku masuk port yang pertama..aku masuk dan terus keluar dengan serta merta.....sebab?....sebab pintu tidak boleh dikunci...kuncinya rosak....dan aku tak nak amik risiko bila tengah lepaskan hajat ada orang buka pintu.....itu sesuatu yang sangat mengerikan bg aku...

Jadi....aku dengan penuh bijaksana pergi ke port kedua pula..pintunya tertutup rapat....namun tangan aku dengan pantas cuba menolak-nolak manja pintu tersebut..bertujuan untuk menguji samada pintu tersebut berkunci atau tidak..seterusnya menghasilkan jawapan samada aku boleh masuk atau tidak ke dalam port tersebut..bijak kan aku?

Pintu tersebut tidak berkunci...aku rasa lega memandangkan hasil kumuhan aku pun macam dah tak sabar-sabar nak jumpa membe-membe diorang dalam tangki septik kat bawah sana......

jadi...tanpa berfikir panjang....dengan rakus aku menolak pintu tersebut.....









kelihatan seorang lelaki sedang bertinggung di atas mangkuk tandas dengan gaya yang sangat comel....dan matanya bulat memandang aku....

ya..aku baru sahaja berjaya menodai seorang lelaki...

Gigih



Gila Gigih !

Tuesday, December 23, 2008

Ternoda

Acara : Aktiviti Kampung
Lokasi : Sungai belakang masjid.
Tahun: 1993 (darjah 3) kalau tak salah lah...
Jam : 5.30 ptg - 6 ptg

Seperti biasa..selepas kelas petang..kami akan ke sungai belakang masjid...pegi ramai2...semua budak lelaki sahaja...ya..diulang..budak lelaki sahaja....

di sana kami melakukan ritual seperti biasa...terjun ke dalam sungai tanpa sebarang pakaian... (sekarang aku tak buat dah...gila hapa..)

saat aku tulis ni..aku teringat desiran angin meniup pokok buluh..riak air yang segar..pemandangan sawah padi yang cantik....dan perasaan takut-takut berani bila mengingatkan mak aku akan marah gila kalau dia tau aku mandi sungai...gila aku rindu saat2 nih....

kembali kepada cerita asal....

ya..haritu kami mandi dengan gembira...sangat meriah...ada le dalam 6 @ 7 orang jugak..air sungai memang jernih...air segar dari bukit..

tengah seronok main macam2 game dalam sungai...tetiba mata aku menangkap pergerakan yang boleh membuatkan aku berhenti bernafas.....dari jauh kelihatan sekumpulan budak2 perempuan berpusu-pusu menuruni tangga di tebing masjid...ya..diulang...BUDAK2 PEREMPUAN........dan mereka MENGHALA KE ARAH TEMPAT KAMI MANDI !!!

dalam sekelip mata..kesemua budak-budak pompuan tersebut sudah berada di tepi tebing.....dan mereka melihat kami si teruna-teruna kampung yang sedang mandi dengan rakus..diiringi hilaian tawa dan ejekan yg sangat menjelikkan...dengan air sungai yang jernih...memang kami tak dapat mengelak..kami cuma boleh membelakangi mereka..itu sahaja yang mampu.....ada membe2 aku yang genius mula berenang jauh ke dasar sungai..tapi naik semula sebab tak cukup nafas.....budak darjah 3..besar mana sangat peparu masa tu...

nak ke hulu sungai memang tak boleh..sebab air cetek....nak ke hilir pun cetek jugak...kami terperangkap...

bebudak pompuan kat tebing tu semua sedang gelakkan kami yang terketar-ketar dalam air..


sungguh azab....


"oiii budak-budak...naik cepat...enjin bas dah boleh idup..!!!!." jerit drebar bas sekolah dari tebing masjid..

berpusu-pusu budak pompuan tu semua naik ke atas....diiringi gelakkan mereka yang paling galak...


suasana sepi semula....desiran-desiran angin mula berkumandang.....burung-burung riang berkicauan...


fiu fiu fiu......

OH! Kamu..


[ sumber ]

Termenung pada jam 4.11 pagi...di satu sudut bilik..berpijama...tanpa berbuat apa-apa..

Monday, December 22, 2008

Kurang Matang

Aku berjalan-jalan di hujung mggu yang santai....cuaca bagus..aku gembira...


Kegembiraan aku tidak lama..apabila aku nampak sekumpulan budak2 lelaki yang berumur belasan tahun..lebih kurang 5 @ 6 orang ahlinya berjalan menuju ke arah aku....rambut mereka macam balung ayam..tercacak tegak..berkilat tanda penuh dengan minyak....pakai cermin mata bapak besar...gaya jalan nak 'ROCK'....kelima-lima belia tersebut da macam klon..sama pesen..sama gaya....mulut kunyah-kunyah chewing gum tak habes-habes...jenis kunyah2 sambil tayang chewing gum..pastu kunyah-kunyah sambil buka mulut luas-luas....sungguh tak profesional....teringat aku kerbau kat kampung..yang mulutnya mengunyah rumput tak habis-habis....

kelihatan 'ketua kumpulan' mereka berjalan di hadapan sekali.....gayanya sangat hebat...

Pada masa yang sama ada sorang pakcik menunggang motor ex5 melintasi mereka..menuju ke arah aku....


POMMMMM!!!!


Pakcik tadi sungguh nakal..beliau tertindih sebotol plastik minuman yang kosong...bunyi letupan tersebut agak kuat....


Sekonyong-konyongnya...pada masa yang sama...sayup-sayup kelihatan di hadapan aku... 'ketua kumpulan' tersebut yang terkejut dengan letupan tadi sedang melompat tinggi di udara...disertai dengan luahan latah-latah yang mencuit hati...


pipi dan mulut aku kejang sepanjang hari itu...

HapaCrita TIME MACHINE 13 - Gulai kenduri

Lokasi: Rumah atuk..
Umur: 5 @ 4 tahun.....


Bapak aku: "nak gulai tak?..." ujarnya sambil menceduk gulai dalam mangkuk.....
Aku: "tak nak! tak nak!....."...ujarku kembali sambil buat2 gaya menolak....


Bapak aku ceduk jugak gulai tersebut.....

Aku:"tak nak! tak nak! tak nak!.." aku meronta.....aku membantah....buat aksi paling ngada-ngada..


Cedukan gulai tadi dengan lancar rupanya masuk ke dalam pinggan bapak aku.....bapak aku terpinga-pinga melihat reaksi aku....begitu juga membe2 bapak aku yang sedang makan sekali...mereka gelak...

perasan!...


aku malu....



p/s: rindu ahh kat mak bapak aku....balik ahhh kejap mggu ni....korang bila last balik jenguk mak bapak korang?.....

Sunday, December 21, 2008

Lihat mataku......

Situasi 1:
Lokasi:dalam bas ekspress balik kg..


Bas baru meninggalkan pudu...perjalanan sangat mendamaikan....kedamaian tersebut tiba-tiba dicemari dengan bunyi sembang dan gurau senda sekumpulan keluarga di belakang bas tersebut....

suasana ketika itu sangat tidak menyenangkan.....sangat bising dan 'terlalu' meriah...dengan gelak tawa mereka....dengan anak kecil mereka yang buas.....aku lihat ramai penumpang lain sudah mula pusing muka ke belakang..tanda tak puas hati.....

tiba2...ada sorang pompuan melayu menjerit kepada mereka...menyuruh mereka diam...namun sia2...mereka tidak mempedulikannya.....

suasana semakin bingit....

Bengang...aku tegakkan badan aku........pusingkan kepala aku ke belakang....mencari punca titik kebisingan tersebut...dan aku nampak seorang remaja lelaki yang sedang bergelak tawa laksana dia sorang ja dalam bas tersebut.....

aku pandang tepat ke matanya.....beliau terdiam....aku beri isyarat satu jari di mulut dengan mimik muka penuh serius....dan beliau terus mengangguk...kesemua mereka terus diam....

suasana sepi semula....... perjalanan diteruskan.....





Situasi 2:
Lokasi: Panggung wayang.

Wayang telah bermula....aku menumpukan perhatianku di hadapan.....

tiba2 di belakangku ada orang berbual dengan kuat.....

"cong ceng cong ceng cong ceng piau piau..." aku mula rimas....

'krup krap krup krap krup krap..." bunyi kunyahan pop corn laksana orang kebulur...

"cong ceng cong ceng".....


aku hilang sabar...aku bayar tiket bukan nak dengar makhluk2 ni berbual.......celaka...


aku pusingkan kepalaku....lihat mereka yang tak abes2 berbual......kemudian mereka melihat aku semula.....dan serta merta suasana sunyi.........

"krup krap krup krap"...hanya bunyi kunyahan pop corn kedengaran....dimaafkan...




memang jenis tak boleh dibawak ke majlis kedua-dua spesis nih......





KESIMPULAN
Mata aku warna coklat.....

Friday, December 19, 2008

TNB

Aku tiba di kaunter pembayaran TNB dengan penuh bergaya...aku hulurkan cek dan surat pembayaran kepada petugas tersebut.....

aku cuba mengawal kehenseman aku pada tahap maksimum...

setelah selesai petugas tersebut menekan-nekan keyboard..dan mencop sana-sini..sain sana sini..dia pun bagi balik sehelai kertas kepada aku....

'no phone en....' ujarnya...

aku lihat jari jemarinya bersedia di keyboard komputer...dan dengan lancar aku menyebut..

"kosong tiga..empat dua..."..belum sempat abes aku sebut...

"encik.....tulis kat kertas yang sy bg tu "...ujarnya sambil muncung2 mulut ke kertas yang dia letak depan aku tadi....


benci.....

Penagih

Tadi aku singgah sebentar di sebuah masjid....mauazzin sedang lunak melaungkan azan mgrib......kelihatan ramai sekali remaja2 yang balik dari bersukan melilau di kawasan masjid tersebut...aku bergegas turun ke tingkat bawah utk berwudhuk.....

aku turun tangga dengan penuh tenang....di depan aku ada sorang remaja lelaki..jalan slow...aku follow dari belakang....mungkin dia tidak perasan kehadiran aku..hanya kami berdua waktu itu...

aku lihat beliau jalan terkengkang-kengkang sedikit..dan aku perasan....tgn beliau sedang menggaru-garu sesuatu di dalam seluar....

aku rasa tak sedap hati...

dengan pantas...tanpa sebarang amaran...beliau mengeluarkan tangan beliau dari dalam seluar................dannn....



terus menghidu-hidu tangan beliau....




serta-merta aku kukuhkan kuda-kuda..agar tidak pitam di tangga...

Thursday, December 18, 2008

HapaCrita TIME MACHINE 12 - Gula 'ising'

Lokasi: Dapur rumah....bersama 3 orang kakak..
Masa: Bulan puasa..dekat2 nak raya..
Umur:5 @ 6 tahun..


'Kak...nak rasa sket gula tu..'...ujarku sambil mata tak lepas2 dari melihat gula yang sudah dikisar halus..macam tepung.....aku sangat2 berminat...berminat nak rasa..

'tak boleh..orang nak buat kuih..mana bleh makan camtu ja..' jawab salah sorang dari akak aku ...aku kecewa..teramat kecewa...dah le letak dalam talam..letak plak sebelah barang2 buat kuih yang lain...seperti 'coklat rice'..buah ceri...buah itu..buah ini..tepung ubi..tepung gandum...kacang itu..kacang ini...nampak comel..semua tersusun rapi..sungguh geram bila aku tgk..



aku nekad...



ZASSSSS!!!....aku cekau gula yang halus macam tepung dalam talam tu segenggam...


dan terus berlari keluar..macam orang hilang akal....muka puas!..hati puas!...akak aku dah bising2 kat dapur..entah apa dia cuba cakap aku pun x tau....aku tak dengar apa dia cakap.....sebab masa tu aku sedang bergerak pada kelajuan yang sangat laju..aku tak peduli...gula aku da dapat...

da smpai kat luar...agak jauh dari dapur...aku tgk gula dalam tangan aku....saat tu aku rasa macam burung helang yang dah dapat mangsanya...muka aku berseri2.....dengan penuh nikmat...aku suap ke dalam mulut aku...







rasa tepung.....





celaka..macam mana aku boleh tersilap cekau tepung tadi....memang tak helang langsung!




Aku sangat pasti..ketiga-tiga kakak aku sedang histeria gelakkan aku kat dapur....

Mesin fotostat pun boleh rosak..

ya..inikan plak hati aku yang 'fragile'...x baik aa ko buat kat aku camni bai...

Wednesday, December 17, 2008

WOW!! 3




Sungguh kasar bunyinya...

Saber Rider



Semalam aku pulang dari opis dengan santai sekali.....


Seperti biasa...aku suka dengar lagu time menunggang kriss evo aku...sampai mrr2 kat ampang...aku pun mula masuk mood tunggangan yang santai..sambil mendengar lagu lifehouse...sungguh tenang....


tiba2 lagu saber rider berkumandang....ya..saber rider...salah satu katun kegemaran aku masa zaman-zaman suci murni dulu....dulu citarasa kartun aku sangat tinggi...hanya kartun yang melibatkan sains dan teknologi sahaja mampu menggoda aku....kartun sekarang agak membosankan....sponge bob?...apa tu?....busan!......

bila masa ntah aku letak lagu ni dalam hp aku,aku pun x tau........bila dengar ja lagu ni tiba2 aku rasa bersemangat pelik....rasa berdebar-debar..rasa meluap-luap laksana sifat seorang penyelamat..seperti dalam katun saber rider yang selalu menyelamatkan manusia dari bahaya....

Semangat penyelamat tersebut membuatkan aku berfantasi seketika....secara tiba-tiba ...ada sorang apek mana ntah....menunggang motor dengan kelajuan yang agak mengerikan melepasi aku....tunggangnnya sangat merbahaya...melelong-lelong....dah le badan cikeding...ada ati bawak motor lelaju...bahaya woo...melayang...


---lagu saber rider masih berkumandang---


aku mula rasa tak sedap hati melihat situasi tersebut...jadi aku menggunakan daya penglihatan aku yang tajam hasil dari tabiat aku suka makan sayur-sayuran...dann......ya...aku jumpa!...aku lihat tongkat motor beliau tidak 'ditolak' dengan baik...menunggang dengan keadaan sebegitu sangat membahayakan diri beliau dan pengguna jalan raya yang lain....

Yaaa...saber rider akan bertindak!

Aku melihat apek tadi bergerak dalam kelajuan bunyi...jadi aku mula memulas 'throttle' dengan tangkas..enjin kriss evo mula buas...semua komponen enjin berfungsi pada kadar maksimum...err..dan minyak juga laju....x pa..hero x perlu pikir kos..hasilnya dalam masa 1/2 saat..aku dan kriss evo aku sudah berada dalam kelajuan cahaya...


---time ni lagu saber rider pada chorus---


dan aku akhirnya tiba di sebelah apek yang tidak sedar diri itu dengan penuh bergaya...aku bg isyarat kepadanya....beliau kelihatan sangat terkejut dan kelam kelibut...satu ciri yang tidak patut ada pada penunggang motor profesional....dan bila melihat beliau mula membetulkan kesalahannya...aku pun terus membuat finishing yang sungguh macho...aku terus bergerak dengan kelajuan 2 kali ganda kelajuan cahaya meninggalkan beliau tanpa memandang ke belakang......aku tahu..beliau sedang menangis sambil berterima kasih kepadaku.....begitu juga pengguna jalan raya yang lain...dan aku terus menuju ke metropolis kinrara sambil diiringi saki baki lagu saber rider...


nasib baik aku tak dengar lagu bola-bola api nyanyian acik spin time tu....

Tuesday, December 16, 2008

HapaCrita TIME MACHINE 11 - Cheezy Wedges

"aku pinjam duit ko besok ahh...ko gaji besok kan?.." ujarku....
"ha'ah...besok kita makan cheezy wedges nak?" balas membe ku plak..
"pastu kita main boling ke...tgk wayang ke..best gak...".... aku mula memberi cadangan yang agak grand...mula melampau-lampau....


begitulah hidup aku dengan membe baik aku..masa mula2 kerja dlu..memang sadis..gaji cukup2 makan..gaji beliau awal sket dari aku..awal kira-kira seminggu...kami akan bergilir2 pinjam kalau sengkek....


5.30 petang besoknya...


"aku on da way ke opis ko..jap lagi aku singgah bank..check gaji.." membe aku antar sms...hati aku dah riang-ria..da nampak cheezy wedges dalam kepala...aku turun ke bawah...tggu kedatangan beliau...air liur da galak menari-nari dalam mulut....


tret treettt.....ada sms sampai..

"gaji aku tak masuk lagi..masuk besok...aku baru check...aku nak pegi makan char kuew teow ngan membe2 lain.." luah membe aku dalam sms..jelas rasa kecewa beliau...

air liur dalam mulut aku tiba-tiba berhenti menari sebentar..

tekak ngan perut aku memang da nampak cheezy wedges...check poket ada rm 3 hengget..buka wallet...kosong.....nampak kad atm cimb...aku pasti x da duit..tiba2 aku nampak kad RHB bank terselit nun jauh di antara sampah2 dalam wallet aku....


sepi....



aku pergi ke RHB bank kat blakang opis aku...cucuk2 tgk...kalau2 ada rezeki....dah puas aku cucuk sana sini...tekan itu tekan ini..tiba-tiba kat skrin terpampang ada rm 15 hengget...aku senyum penuh makna sambil loncat-loncat mini.....aku kuarkan rm10..

air liur aku terus sambung tarian yang terhenti tadi..

petang tu aku mengunyah cheezy wedges atas kriss evo sambil menangis terharu......

.:: The Three Stooges ::.


Tiba-tiba aku rasa mengantuk..



Si ibu berpura-pura menjaga anak.

.:: Bushan ::.



Video boleh ditonton di sini.

“Ini salam perpisahan daripada balu, anak yatim dan mereka yang terbunuh di Iraq,” jerit Muntazer, wartawan untuk televisyen Al-Baghdadia, sebuah stesen milik Iraq berpangkalan di Kaherah selepas beliau melemparkan kasut kepada BUSH....


aku tabik sama ko muntazer...aku pun akan buat benda sama kalau nampak bush...walaupun dia hanya proksi kepada yahudi..aku tetap lempar jugak...


hah..obama...kalau nak kena baling kasut..buat le pelik2......



Sumber: Utusan Malaysia.

Monday, December 15, 2008

.:: Saranan aku ::.


Sila tonton cerita ini... [ los locos ]

sangat menarik!

Penat aku gelak tgk gelagat pelakon-pelakon dalam cita ni..

Hari Ini Hari Isnin


Lembu ini mulakan hari isnin beliau dengan gaya yang paling riang...penuh warna-warni..
Lembu yang riang-ria...aku suka..



Kenapa aku tidak rasa riang-ria pada hari isnin?

Sunday, December 14, 2008

Tikus

Raspberry Cheesecake dari Secret Recipe


sumber

Aku sedang jadi tikus..ketagih..

cit cit cit...


Friday, December 12, 2008

Ramadhan Al-Mubarak

Lokasi: Rumah sewa
Tahun: 2006
Status: Pelajar

"Jom sahur....".........ujarku kepada semua dak umah aku....masing2 leka bermain DOTA...

"Ok..ko gerak dulu..kami follow belakang...nak bersiap kejap..ko booking meja.." ujar rakan2 ku pula...


Aku masuk dalam bilik..kenakan pakaian..sikat rambut kemas2..siap sikat style belah tepi..apa mimpi aku malam tu ntah..selalu main turun makan ja...malam ni nak melawa plak...mungkin petanda akan terjumpa awek2 kat kedai nanti kot...dah siap sikat rambut..tiba-tiba aku ternampak leonardo dicaprio dalam cermin depan aku...aku kaget sebentar..bila dah pulih..baru aku sedar..mamat dalam cermin tu bukan leonardo....muka aku rupanya...

Aku terus menunggang motorku ke kedai makan peberet kami serumah..bawak santai2..layan2 angin pepagi buta...sejuk ja rasa..nyaman....akhirnya aku sampai ke kedai...aku parking motor dengan cermat..

Terdengar suara2 sedang bergalak2 manja dari meja makan time aku sedang kunci motor.. "ramai plak awek malam ni"..ujarku tanpa melihat ke kedai dek kusyuk mengunci motor..

Dah siap semua..aku berjalan ke kedai tersebut...dalam perjalanan ke kedai makan tersebut...baru aku perasan...ada sekumpulan bapok2 yang seko2 muka macam mat rempit,itam legam..tapi pakai tube..sumpah aku geli...ramai plak tu..ada le dekat 10 orang...dan salah seorang dari mereka sedang ushar aku dengan penuh berahi...

Aku dah jadi lemah lutut,dah jadi pening nak melintas depan diorang....suara yang aku dengar tadi bukan awek...jembalang rupanya...ingatkan ada tuah malam ni..memang tersasar jauh harapan cemerlang aku pagi tu....

Rasa macam nak patah balik pun ada..tapi memikirkan besok aku akan jadi kurang gagah kalau tak bersahur..dan memikirkan rakan-rakanku dalam perjalan ke kedai jugak....aku pun gagahkan langkahku...

Semakin dekat semakin aku rasa tak sedap hati....

Hati waja: "Rilek le bai..perasaan ko je tuh..jalan je"...pujuk hatiku..

tiba2 debaranku semakin kuat...

Hati waja : " x da papa lah..jalan je.."...

elok2 ja aku lintas depan meja diorang...











HAI BANG!!!...SORANG AJA?




Bontotku tiba2 terkemut dengan sendirinya ...

Celaka...

Hari Ini Hari Jumaat

Gelak-gelak jugak.....sekali sekala jom pekena tazkirah simple..


Mengapa disunatkan merenung telunjuk sewaktu tasyahud?




[ kredit kpd blog satuhala ]





Terjawab?



wallahua'lam

Thursday, December 11, 2008

OH YEAH!!!

Kepada sesiapa di luar selangor....selamat bekerja ye...





ohh..bestnya cuti......bestnya golek-golek..


Gambar-Gambir 3 - Debar



Aku tahu aku hensem....kenapa kamu perlu berdebar?

Wednesday, December 10, 2008

Jangan Pandang Bawah

"Jamillll...ujan turun...tolong tudungkan lemang kat luar tu.."...

laung kakakku dari dapur..

lemang kat luar dah hampir masak..ujan plak....aku bergegas keluar..pakai sarung je kasut yang ada...gila punya rush...amik daun pisang..tutup lemang....


selamat lemang aku....hehe.....


tiba2 kaki aku rasa tak selesa...rasa sakit...ketat..semua ada...aku tgk ke bawah.....















Siap ada reben...memang x bleh bla...

Dialog Dapur 1

Aku : "Buat apa tu mak?"
Mak aku : "Tanak santan ni..nak buat minyak nyo(minyak kelapa)..."


Buat minyak sendiri???...Tiba-tiba aku rasa bersalah...mak aku terpaksa masak santan untuk hasilkan minyak masak...susah sangat ke aku nak gi belikan minyak masak utk mak aku..dah tu nak buat bukannya senang...kena perah santan...kena masak..dapatnya bukan le banyak sangat..seciput ja...camna nak goreng ikan kalau sikit..jauh aku pikir.....

memang anak tak mithali ahhh aku ni...aku ready nak gi kedai...tolong belikan minyak...tapi aku sempat tanya mak aku..


Aku: "cukup ke minyak tu..nak buat apa minyak tu?"
Mak aku:"Nak sikit ja..buat ubat...nak sapu kat kak ina..kan dia baru bersalin..."


Tiba-tiba otakku yang cerdas ni mula dapat membezakan antara minyak kelapa sawit dengan minyak kelapa 'tak' sawit..


Aku simpan balik wallet aku...



"Cantik periuk mak ni....."

Tuesday, December 9, 2008

Apo kono eh JANG!

"Dah dapat bas..gerak dulu eh.."

Aku menghantar SMS kepada keluarga aku kat rumah...kat abg aku yg tolong antar dan semua yang menjayakan pemergian aku ke kolumpo semalam...


bas da mula gerak..aku macam biasa..sumbat telinga dengan earphone..layan lagu dari hp aku..sungguh indah walaupun aircond sejuk macam ais kacang...

dalam bas aku da pikir..sampai pudu mesti kul 4 pagi..aku da plan nak gi cc 24 jam depan pudu tu..pekena tenet sambil tggu lrt kul 6 pg...leh baca blog ke..utusan ke..harakah ke..sungguh cemerlang perancangan aku..

tiba-tiba aku rasa mengantuk...

sungguh simple..letak kepala...terus aku lelap...



~~ Bas bergerak dengan penuh gemalai ~~





Setelah agak lama melayan mimpi yang bukan-bukan..tiba2 sayup2 kedengaran suara pakcik drebar bas melaungkan destinasi..aku dengar tak dengar ja dia cakap.....aku tgk jam...

"hoh!..da dekat kul 6pg..baru sampai?"...

Aku tgk semua orang bergegas turun..aku pun tak nak ketinggalan...turut bergegas jugak...pijak ja tanah...terpampang depan aku....


-TERMINAL ONE SEREMBAN-





Strawberry Celup Coklat


aku melihat anak buah aku yang comel makan coklat KIT KAT...sungguh seronok melihatnya..nampak sangat comel...


tiba2 dia x nak..dia passing kat aku...sebagai bapa sedara yang cool..aku pun sambut...dan terus telan...

Aku tgk pipi dia ada kesan comot coklat..aku pun tolong sapu dengan tangan aku...bg bersih2...sambil dengar dia ngomel....pada masa yang sama idung aku tiba2 rasa gatal...ngilu....

aku pun menggaru2 dalam ruang sulit dalam idung aku..sungguh nikmat...

tiba-tiba aku terhidu bau coklat yang sangat harum...

dan semalam...buat pertama kalinya dalam idup aku...aku mencipta resepi terhebat yang agak ngilu untuk didengar...


taik idung salut coklat..

Friday, December 5, 2008

Habaq Maiiiiiiiiii...!!!!!!!

Isnin ni Hari Raya Qurban. Korang semua balik?... malam ni aku balik..x sabo aihh nak balik kampung...hahaa..oh ya...nak bagi rasa dia punya feel sket....jom pekena lagu nih...jumpa lagi selasa depan...

-MAAF ZAHIR DAN BATIN-

yeeeepaaaa!!..


[ Lirik ada kat sini ]



========IKLAN=======

Oh ya..tadi baru aku perasan..bila aku tgk kat meter sebelah tu..dah cecah 1000 da blog ni dilawati...ala..baru 1000 da nak kecoh2??...ye la..aku kan pemblog amatur...cincai2 ja...mesti la gumbira...hehe..




aku cadang...untuk pelawat ke 10,000..aku nak bg hadiah la......

makaseh le sesapa yg lawat blog aku

(gila gedik)

haha...

YOSHHHHH!!!!...mari bercuti!

Thursday, December 4, 2008

Wahh...minyak turun lagi....!!


Aku dapat hadiah...




Tq kepada NOR..sebab bagi menda alah ni....tq ah....

DAN

ada syaratnya..aku kena bagi anugerah ni kepada 7 blogger lain yang aku suka..
1. Kumprinx (blog pertama aku baca dalam dunia)
2.hilangpunca (membe kumprinx)
3.gergasi kerdil (membe hilangpunca)
4.meat(jugak membe kumprinx)
5.Manual ke automatik?(membe kumprinx lagi)
6.Blog Anak mat nor (bukan membe kumprinx)
7. nor(amik hati....HAHAHAHA..tq bg hadiah ni kat aku..)


dan sapa2 yang dapat anugerah ni..kena bagi lak kat 7 blog yang korang rasa power..x nak pun x pa..x da fatwa kata haram..x yah risau..
................

Wednesday, December 3, 2008

Semalam yang hangat 2

Jam 9.45 mlm....

"Bagi saya Big Mac satu set ya.."

"ok...pesanan encik akan dihantar sebentar lagi..terima kasih..."


KLIK!
telefon diletak.


manja betul suara pompuan nih...ujarku dalam hati...



aku tersenyum..menantikan ketibaan big mac aku.Aku sedang bayangkan kegebuan roti bege...kekenyalan dagingnya ,kerapuhan salad,keenakan sosnya ,kelentikkan kentang goreng dan kesegaran air berkarbonat yang sangat tidak menyihatkan itu.....ahhh..sungguh indah...

air liur aku meleleh.....


bodoh...




15 menet kemudian...
"x pa la..on da way tu.." pujuk hatiku...






30 menet pastu
"encik..saya dari mcd..da sampai kat ********..saya ada depan mamak ni...."
"oh ya..mamak tu eh..kejap..saya turun sekarang..tggu ya.." muka ku riang...

aku turun...namun haram kelibat penghantar tu x da..aku da agak..mesti sesat punya...ntah mamak mana dia sampai aku xtau..aku nak call balik x bley..sebab dia kontek aku dengan public phone..gila mengong mcd ni..sedia le hp satu kat bdk delivery nih..senang cust nak call kalau jadi menda2 camni...

aku naik ke opis..tggu panggilan dia balik...


sepi........


sunyi......


ngilu.......



45 menet seterusnya
"lapar gila......"






60 menet.
"ya encik....makan di sini atau bungkus?"
"makan sini ya...bagi saya X-MEAL dan cheezy wedges...wedges tu letak keju lebih ya...." ujarku sambil kontrol hensem depan kaunter...



==== gambar dari [ sini ] ====

mcd delivery?..ahhh..persetankan...biar la diorang terkial2 cari aku..
penat aku tggu kat opis....baik pekena kfc...

p/s:Kpd budak penghantar tu..aku tak salahkan kamu k?....jgn sedih2 kalau kena marah ngan bos kamu.....

Tuesday, December 2, 2008

Gambar-Gambir 3 - Sahabat

-gmbar dibuang-


Tetiba aku terkenangkan mereka semua dalam gambar ni....kesemua mereka adalah roomate aku kecuali mamat yang pegang fail tu....

Study kt tmpat ni terlalu banyak kenangan yang tak bleh aku lupa..walaupun setahun ja tempohnya...aku rasa aku banyak kenal apa itu kehidupan kat sini....

aku yang mana satu? ahh...korang pilih la yang mana korang nak...

Oh ya...al-fatihah untuk arwah....yang beg merah tu...

humm...1 dari 4 telah pegi....tinggal lagi 3...... bilakah masanya??

tik tok tik tok....



oohhh..kenangan terindah...

Hati waja: "Gila jiwang ko jamil ..."



Monday, December 1, 2008

HapaCrita TIME MACHINE 10 - Dahi


DIALOG 1

Power Rangers Biru : "Luas ahh dahi ko..."

Aku : "ha?.....abes tu?"

Power Rangers Biru :"Orang cakap kalau dahi luas dia pandai..."

Aku termenung....teringat camna aku gagal paper bm dlu....AHHHH.... banyak la ko punya pandai..!!


DIALOG 2


Lokasi : Dalam dorm.Aku baru daftar masuk asrama sekolah..form 1.


Senior :"Oiii..sapa conteng dahi ko? "..tanya dengan muka penuh kehairanan..

Aku:
"ha?..mana?..mana?"... soalku sambil pergi ke depan cermin....dan aku lihat urat2 di dahiku yang jelas kelihatan....

banyak la ko punya conteng...!!!


DIALOG 3

Lokasi : Dewan Exam...baru abes paper..sem brapa ntah..

Membe1 : "Kalau korang nak tau soklan tadi susah @ senang..ko tgk ja dahi karim (ya..seperti biasa..aku namakan diri aku karim..)...kalau urat dahi dia timbul...susah la soklan tu.."



=== TAMAT KETIGA-TIGA DIALOG ===

ya..dahi aku sering dijadikan topik dulu2...

aku rasa dahi aku seksi....



AUUUWWWW!!!



karim..cukup...hentikan...

Gambar-Gambir 2 - Softil (Sofa + katil)





Ada sesapa mempunyai maklumat menda ni?..serius aku nak beli.

Gambar-Gambir 1 - Berani



Ha! Ha! Ha! Ha! Ha!

Sunday, November 30, 2008

Hapacrita TIME MACHINE 9 - Joe Doyan

Lokasi: Sebuah kompeni jepun..
Masa : Lepas jumaat..setahun lepas..

Dialog yang aku ingat.

Joe Doyan (Turki) : "Okey...tell me, what does PHP stand for....."
(sebut dengan slang turki + eropah + buatan sendiri + muka serius gila bab* = gila ngilu nak dengar)

tiba-tiba aku terlupa PHP tu singkatan daripada apa...
sial ahh...dah bertahun aku buat menda ni..time kritikal camni leh lak lupa...


cibaikia....



Aku :"Sorry...i don't know...." tuturku ringkas...muka maintain kompiden..

dia ushar aku.....

...............

..............

..............


Joe Doyan : "me too!......HAHAHAHA...!! that's why i'm asking you.. HAHAHAAAHA!!."

kami sama2 gelak....

perbualan seterusnya membolehkan beliau mengorek2 dan menguji ilmu pengaturcaraan aku...dan perbualan itu juga menyedarkan aku betapa si joe ni memang seorang yg loyar buruk orangnya...


.....................................
....................................
..............................
.........................
..................
.............


Pagi isnin..Joe Doyan dengan ramah memperkenalkan aku kepada staffnya yang lain....

"Welcome...this is your team.." ucapnya dengan tersengih-sengih...

oh ya...x silap aku si joe ni dah 50thn kot umurnya...

idup lagi ke ntah beliau skrg nih..jgn dia jumpa blog ni sudah....

ahhhh....dia bukan pandai bm pun...

p/s: Aku dgr nama Joe Doyan ja..aku akan terus teringat durian secara automatik..entah kenapa..

Menyesal aku tgk....

Kul 6.30 aku bgun....


dah siap semua yang wajib....aku lepak depan laptop..main tenet,..housemate aku tiba-tiba balik dari sarapan......dia terus buka channel astro....


channel bertukar-tukar...macam2 channel dia buka...akhirnya dia berenti kat diari AF..diari zaman2 mawi dlu....


tiba2 ada babak di mana mereka mengarang surat dan menyampaikan ucapan kepada bapa2 mereka sempena hari bapa...


ada satu adengan...di mana yazer...yazer?...ha'ah..yazer kot x silap aku....nampak menangis2 masa tulis surat......bulu tengkuk dan bulu peha aku mula meremang bila tgk dia kesat2 mata masa tulis surat..


kemudian sampai masa yazer bg ucapan.....dia bagi ucapan dengan penuh emosional...


di akhir ucapan....dia laung kuat-kuat...


ROCK STEADYYY!!!!


rock lu.....menangis sana-sini....


macam barua.

Friday, November 28, 2008

TAGGED???

Aku tak tahu mamat mana yang mulakan menda alah ni semua....tapi disebabkan aku cool...aku cuba layan benda ni...

kepada norsaritanaini (gila susah nak taip nama ko..aku harap sapa akad nikah nama ko nanti tak terbelit lidah..)....lain kali jgn tag aku tau....ai tak rela youuu!!....auww....

kadir..hentikan gaya bapuk ko skrg.....
(mcm biasa..aku gelarkan diri aku kadir kali ni....)


mari kita melihat apakah soklannya...

===
bayangkan aku tgh membaca soklan===



WOOOOOOWWW!!! wadafruitt!!



Panjang ahhh soklan..x larat aku....aku jawab 3 soklan dah la eh.... ada keja ni...


Who was the last girl you talked to?
~***~ aku pemalu...aku x suka berbual dengan perempuan yang tak dikenali...KAH KAH KAH.. ~***~

Who was the last guy you talked to?
~***~ Bangla potong rumput : "potong abes aaa blakang ni...15 rengget sudah..." ~***~

How do you handle stress?
~***~ letak kat handle kriss evo ~***~



Sori nor..panjang sangat ahhhh.......kira jawab le ni kan?..lain kali aku jawab lagi.....


PHEWWW....

WAHHH!! 1

Wahhhh!!..besok cuti!! <- baru sedar.

Kudapan Si Musafir Hina

Hari jumaat ni..sepatutnya aku dengan riang dapat menjamah KEBAB BIRI-BIRI yang aku tggu selama seminggu untuk mendapatkannya.....tapi disebabkan ada hal arini..aku terpaksa keluar jauh dari opis.....jadi..untuk memujuk hati waja aku.....aku pun terpaksa.......








Ahhhhh...syurga dunia.....tgh lapar memang best kalau dapat gigit benda ni.....

time ni kalau ada pompuan bogel sebelah aku pun aku sepak2 ja....sedap wehh!!

BON APPETIT

SHAKE IT BON! BON! SHAKE IT BON! BON!...YEAHH!!!...

Thursday, November 27, 2008

Suntikan Keceriaan

Sekali-sekala dapat tgk aksi bodoh macam ni boleh membuatkan meter keceriaan aku mencanak naik....korang tgk la 3 video pendek ni...memang x bleh bla....








Apa boleh buat?....nak tahan gelak memang x bleh dah....

Awang Spanar


Bebaru ni tv ada tayang cita awang spanar...

Kalo korang ingat...ada babak di mana sorang budak diculik kan?..dan keluarga budak tersebut diminta untuk memberikan wang tebusan.....jadi..aku nak ceritakan bagaimana situasi aku bila mendengar dialog pada babak yang aku anggap paling gampang skali dalam cerita ni...

saksikan....

Lokasi: balai polis..
Individu terlibat : Polis,meja polis,Ibu dan bapa budak yang kena culik.

Dialog (lebih kurang begini la bunyinya)

Polis :
"Jadi..apakah pesanan terakhir penculik tersebut? "

dalam hati aku... "mesti dia nak kata penculik tu akan bunuh anak dia kalau tak bagi duit"...

tapi.....

Ibu dan bapa budak yang kena culik : " Penculik tersebut cakap..kalau kami tak bagi wang tebusan..DIA AKAN CULIK KAMI BERDUA..."


Terus aku berdekah-dekah...berguling-guling...

p/s: kalau culik bapak ngan mak budak tu..nak mintak duit tebusan kat sapa?..nenek diorang?.

Wednesday, November 26, 2008

Memori 1988 - 1996







Aku rasa NOH hujan tgk mospeada gak..sebab tu dia nyanyi lagu LONELY SOLDIER BOY..haha...

Benda benda macam ni la yang membuka minat aku kepada sains...teknologi dan angkasa lepas masa aku kat tadika dulu.....sapa kata katun x leh mendidik?..kurangkan tgk AF ye adik-adik...

Benda-benda Jahat Dari Langit

Lokasi : depan asrama sekolah
Tahun : 1999 @ 2000


Subuh yang hening....aku duduk depan surau..mata mengantuk..keadaan mamai....

aritu aku agak awal...budak2 lain masih mandi lagi..subuh belum masuk....memang sejuk sungguh...

aku layan feel sorang2 depan surau...termenung...tgk tebing..tgk asrama pompuan..leh nampak student pompuan terkedek-kedek jalan ke bilik air...heheeee....macam itik..

aku fokus ke rumput...tgk ada embun...fokus ke pokok bunga...bunga x da..sebab kena cantas..busan..

sambung termenung....

tiba-tiba aku terdengar bunyi dari tingkat 3 asrama...




" KHHHAAAAIIIIIITTTTTTT.........TUUUIIHHHHHHH!!..."


(aku tahu tingkat 3 sebab aku kenal tuannya...memang dia pagi2 buat camni...)


Suasana bening....hening.....sunyi.....



"KLEPEK!!!!!"

Aku rasa sakit....rasa panas atas kepala aku...rasa melekit.....aku sentuh..raba2......
mata aku terbeliak..badan terus jadi segar bugar...berterabur aku terkam ke kolah mandi...cuci kahak atas kepala...



celaka shuhair wajdi...nak ludah tgk la port sama....




p/s:Tadi aku baca [ post ni.]..tetiba aku ingat peristiwa ngeri nih...

wah..kamu sudah besar..



Kucing Betina Jiran yang sangat nakal dan peramah... pantang tgk aku mesti nak gigit...taktik serangan yang paling beliau suka buat ialah....

Bersembunyi di sebalik pokok aloe vera bila dia perasan aku keluar kat pintu belakang ....dia buat2 macam nampak musuh......goyang-goyangkan ekor....pastu terus terkam aku...aku pun cuba untuk amik ati beliau...aku buat aksi terkejut..sambil lari-lari tak bagi dia tangkap aku...bila dia dapat tangkap..dia akan gigit2 aku..tapi dia tak gigit kuat..sekadar gigit2 manja...dia sekadar bermain...cuba kamu semua tgk jarinya dalam gambar...langsung dia tak keluarkan kuku kan?.....

dan mungkinkah aku ini barang permainannya...???

aksi ini agak berkesan untuk menghilangkan penat dan tensen bekerja....

sudah semakin besar kamu ya......


p/s: aku terkejut bila terjumpa kucing ni wikend lepas...dah bertambah besar....harap beliau tak jadi rimau...susah aku nak sidai baju nanti.

Maybebank

Semalam dalam jam 6.45 petang....time bank da ttup....aku ke maybank..aku nak masukkan duit kat maybank cash deposit..tak banyak..dalam rm50 ja..

jadi aku pun pergi la ke maybank yang satu nih....agak besar...

bila aku masuk..orang tak ramai...3 mesin deposit dibuka..aku pun tggu giliran..di depan aku ada 2 orang...aku tgk brader depan tu tengah gigih menekan2 butang kat mesin tu...belakang brader tu plak ada sorang pakcik yang sangat tenang mukanya...mungkin hasil dari ibadat yang sempurna dan cukup...

tiba-tiba brader depan tu pusing ke blakang..dengan tersengih-sengih dia cakap dia ingat mesin deposit tu mesin atm..dan dia pun blah ke mesin ATM kat sebelah...

"WOW!.." ujarku...

Kemudian sampai turn pakcik depan aku tadi..dia cuba masukkan duit...tapi mesin tu macam cari pasal sket..masuk duit dia reject..masuk duit..dia reject..puas pakcik depan aku tu cuba masukkan..hatta menggunakan duit yang keras dan baru (yg aku nampak la..) pun dia reject...akhirnya...berjaya jugak pakcik tu masukkan duit..dia pergi..

sekarang...giliran aku..aku pun masukkan no akaun...dan masukkan duit dalam mesin...

tetiba..mesin tu reject duit aku....

"WOW!"...ujarku...

aku cuba lagi....dalam 4 kali aku cuba...

akhirnya utk kali ke empat ...elok ja aku masukkan duit aku..dia terus tutup tempat masuk duit tu...dan tiba-tiba kat skrin mesin tu paparkan "OUT OF SERVICE".

"WOWW!!..." ujarku lagi..

semua orang yang berbaris kat blakang aku terus bergerak ke barisan sebelah....dan mereka semua memandang aku....dan aku pun pandang mereka balik....





situasi sunyi...





pintu depan dah tutup..pak guard pun x da..petugas pun x da..tak kan aku nak kopek mesin tu sebab rm50...tapi tak kan aku nak tinggalkan camtu ja...??

pastu ada amoi ni datang suruh aku call kat no kecemasan bank yg dia bagi..aku try..abes kdit aku...tq amoi..ko mmg cun...nanti kalau terjumpa aku lagi jgn lupa bg salam..

time tu dah hilang cool...dah hilang macho...1st time jadi camni...x penahnya aku kena camni...

cibaikia...


============15 menet pas tu===========

petugas :"encik isi form ni ye..besok kami akan bank in kan semula..."
aku:"ok..terima kasih ye kak..".


tak sia-sia aku keliling bangunan bank tu..

nasib baik terjumpa pintu belakang...


GILA CUAK!

p/s: aku x da akaun maybank.

Monday, November 24, 2008

Bujang Senang

Ahh..lapar plak..nak makan roti canai ahh...

Check poket kiri..ada rm2...check poket kanan..ada rm1....

buka wallet..ada rm5...

Waahhh..ada 8 hengget....kayanya aku..bleh makan roti canai dengan riang....

Graf Usia 2


Tadi..aku cuba untuk memberikan komen kat sebuah blog...seperti biasa,aku kena masukkan 'pengesahan perkataan'.....dan aku sangat risau bila menda-menda camni terjadi....



Nampak apa yang aku isi dalam 'field' tu?

-Aku risau-

Aku sangat pasti...sekali lagi graf usia aku sedang menunjukkan kesannya.

Sunday, November 23, 2008

Dialog Masyarakat Marhain 1

Lokasi : Stesen Bandar Tasik Selatan.
Situasi : Hari yang ja'ong (mendung...kelam..suram..)

Aku dengan gaya agak macho...berdiri tggu tren..melayan lolongan lagu yang menarik dari hp walkman aku...

tiba-tiba ada 3 orang perempuan india yang aku sangat pasti lahir di malaysia bertanyakan aku satu soklan...


Mereka :"Excuse me...bla bla bla bla bla..??" tanya mereka dalam lenggok english...

Aku :'Ambil je tren ke sentul timur" jawabku ringkas...

Mereka :"OOoo....amik tren ke sentul ya?..terima kasih.."

Aku : "Sama-sama.... "...sambil senyum...


ahhh.....aku bukan kat amerika nak cakap omputih... MENGADA!

p/s: Mungkin mereka sangka aku ni Orlando Bloom...sorry ladies...

Friday, November 21, 2008

= TEWAS =

pas jumaat td...aku macam biasa..pegi makan cendol uncle ravi (bukan nama sebenar)...

dah setel semua...on da way ke kriss evo..mata aku nampak sbuah gerai baru...jual kebab..


kebab kambing biri2....

"macam sedap"...ujar hati wajaku...

aku pun cuba try test..beli satu.....

"brapa kak?"

"rm 4.."


aku amik....bawak balik opis...

sampai kat opis..aku buka kebab tu..amik sos cili LIFE dalam peti ais...letak lebih sket..baru mengancam...

Aku pun suap ke dalam mulut aku...

masuk ja dalam mulut..aku kunyah....

kemudian aku terdiam....mata terkebil2...

kemudian mulut dan hati aku terus sumpah seranah......mengomel sorang2 sambil suap kebab...

sedar tak sedar aku dah ada atas motor...nak pegi kedai jual kebab tadi..nak beli lagi satu..





bersepah...tapi sedap...

HIDUP BIAR SEDAP...!!


p/s:Uncle Ravi bakal kehilangan sorang cust...

Thursday, November 20, 2008

Pengalaman Menunggang Keretapi 1



Mggu lepas aku balik kampung...naik ketapi...bukan selalu aku naik ketapi..

dalam tiket dengan cemerlang ja cakap masa dijangka sampai 6.30 pagi.......





Tapi pukul 7.20 masih melilau kat butterworth....



JPJ

Ingat lagi saman aku yang lepas???...ok..hari ini aku berniat nak bayar...so..aku pun mewikimapia peta malaysia utk mencari lokasi JPJ terdekat.

Akhirnya aku terjumpa..nun jauh di PJ...dekat dengan stesen putra taman jaya [ lihat sini ] .

Setelah drive lebih kurang dalam kesesakan lalulintas 'federal highway' yang tak pernah lengang waktu siang..dengan hujannya..dengan kelam kelibutnya...aku pun cilok masuk ke pj tuh...sesak jangan cakap la...memang macam hari kiamat....kereta penuh......

berpeluh jugak nak sampai walaupun air cond keta sejuk...

bila dah sampai..aku pun terus beratur dekat kaunter yang nak bayar saman....masa sampai turn aku...ada pertukaran...ada akak ni amik alih...dia pun duduk dekat kaunter tu..sambil ushar aku yang sedang berbaris...

bila da sampai kat kaunter...aku pun hulur saman aku tadi.....

akak tadi pun tgk saman tu...pastu dia tgk muka aku......

aku lak tgk muka akak tadi..pastu tgk surat saman yang aku hulur kat kaunter tu....

suasana sunyi....


"INI SAMAN POLIS LA DIKKKK!!..."

Laung akak tu agak kuat...

Aku terus blah dari kaunter JPJ tu....tanpa melihat 'pembayar' saman yang lain....

GILA LOOOOOSER....!!!

Fragile...handle with care..


Mesin fotostat pun boleh rosak..ini kan pulak hati aku....
hati aku bukannya dibuat dari kaca kalis peluru...





PRANGGGGGG!!!!....


Ahhh..busann ahh sedih-sedih....

Hati waja : " Ye ahhh padil....apahal ko sedih2...cheer up la baii...pegi mampos la semua masalah ko...jom kita enjoy idup neh...." (aku namakan diri aku dengan nama padil kali ni..)

Hati waja cuba memujuk aku....

Aku : "ORAAAIIIITTTT...!!"

Tuesday, November 18, 2008

Kejutan Budaya...

"Apahal tangki aku penuh arini??...aku rasa aku isi rm5 ja tadi...bangla tu buat salah ka?? ..."


ngomelku ketika sedang bergerak dengan kriss evo pada kelajuan 285.3 km/j atas highway sambil mengushar meter tangki minyak pagi tadi tanpa sedar harga minyak da turun...

Monday, November 17, 2008

Berkhatan

Sekarang da cuti masuk musim cuti sekolah..

sebut cuti sekolah ni..aku teringat menda yang terjadi sekali ja dalam idup aku..dan menda ni tak akan ulang-ulang lagi....


berkhatan...


menda ni terjadi ketika aku darjah 2...nak masuk darjah 3...kira-kira dalam ujung tahun 1992....

besoknya aku kena ke hospital...jadi aku pun kena tido awal pada malamnya.....maka aku pun tido dengan cermat dan tertib sambil berdebar gila babas.....gila ko..mau aku tak berdebar....

setelah berusaha tidur..akhirnya aku pun terlelap...dengan nyaman dan lena sekali....


"jailani...bangunnnn.....dah subuh niii!!,bangun mandi2...kang nak pegi hospital... " bunyi suara mak aku kejut pagi... (aku namakan diri aku dengan nama jailani dalam entry kali ni..)

aku pun bangun dengan mamai....pegi mandi...sejuk yarabbi..jangan cakap la...sampai terkacip-kacip gigi aku...kalau letak tebu terus ancur...bleh minum jus terus....

dah siap semua yang wajib..aku pun pegi hospital..naik keta ayah aku...dah sampai sana..aku tgk membe2 sekolah aku..kira-kira 7 orang dah berbaris kat pintu masuk..tggu turn..

tunggu punya la lama...aku dah cuak..ketar...pucat lesi...semua ada....last2 sampai turn aku...aku pun masuk le dalam bilik tu..malu toksah cakap..da le misi(nurse) tu cun...hantam sudah....

===============proses berlangsung dengan lancar=================

kemudian bila dah siap semua..aku pun keluar dari bilik tersebut...aku gembira..sebab aku dah jadi lelaki..aku dah tak takut lagi dah...aku dah bebas...hahaa....

aku jalan dengan megah ke kereta...kedua orang tua aku senyum tanda bangga kepada aku..adiorang tolong bukakan pintu..aku masuk dalam kereta..kemudian aku tgk hospital buat kali terakhir.....kereta dihidupkan...aku puas sebab semua dah setel.....dan aku akan bergerak pulang sebagai seorang dewasa yang ganteng!!...yeahhh!!


tetiba....



"JAILANIIII!!!...bangunnn!!..yarabbi....kejut dari tadi tak bangun2..!!! ..brapa kali nak kena kejut baru nak bangun haaa???!!!...mandi belum lagi...kang nanti nak pegi hospital lewat pulak!!"....jerit mak aku kepada aku...aku buka mata......pandangan kabur....dari jauh aku tgk jam dah 6.30..subuh da lama masuk......mak aku berdiri kat tepi aku....sambil pandang aku...aku terpinga-pinga..


ha??...aku lum pegi hospital lagi???????!!!!!!!!!


aku rasa nak pitam.....





Balik Kampung 2 part 2




Aku baru ja sudah makan....alhamdulillah...jadi..sebab aku kekenyangan..aku upload ja gambar..malas aku nak ngomel panjang2 tengah ari camni...jadi..jamu mata la ye...

Hulu sungai...da banyak berubah...dulu tak ada tebatan cam ni..
tapi air tetap sejuk..jernih..bagus2..


Hilir sungai...tempat aku memburu ikan masa sek rendah dlu...
crita lama...tapi aku rindu gila!


Motor 'baru' yg belum dibuang plastik....gila gigih! haha..


Kucing ala-ala parsi celup yang suka buat-buat cool...naik menyampah aku..


Aku sangat obses dengan api...obses?..obesiti?...


Kerak nasi kawah..sangat sedap dimakan dengan gula..kuah kari atau apa2 saja..nak buat ala2 sandwich pun bleh....

Lembu yang sedang dilapah kulit...diorang ni sangat pakar melapah..kejap ja da setel...sambil dipantau dari otai2..kiranya diorang ni generasi muda la..bakal pelapis masa depan orang kg aku...

Balik Kampung 2



Ujung mggu bebaru ni aku balik ke kampung kejap...jiran merangkap sepupu aku kahwin.


banyak benda yang aku jumpa...

kalau dalam siri 1 "Balik kampung" dulu aku jumpa pelangi dan nasi kerabu..kali ni aku jumpa menda lain plak..nak tgk?...jomm.. =)




ok..mula2 bila sampai..aku terjumpa budak comel sorang nih.....dia nampak aku..dia mula buat muka tak nak layan aku.....cess....sungguh kerek...jadi..aku pun mulakan serangan....

aku buat beberapa aksi spastik yang sesuai dengan usia beliau....

akhirnya.......




tersenyum jugak!!...



okeh.tetiba aku lapar plak..g makan jap...nanti2 la bila free aku sambung...