Tuesday, December 23, 2008

Ternoda

Acara : Aktiviti Kampung
Lokasi : Sungai belakang masjid.
Tahun: 1993 (darjah 3) kalau tak salah lah...
Jam : 5.30 ptg - 6 ptg

Seperti biasa..selepas kelas petang..kami akan ke sungai belakang masjid...pegi ramai2...semua budak lelaki sahaja...ya..diulang..budak lelaki sahaja....

di sana kami melakukan ritual seperti biasa...terjun ke dalam sungai tanpa sebarang pakaian... (sekarang aku tak buat dah...gila hapa..)

saat aku tulis ni..aku teringat desiran angin meniup pokok buluh..riak air yang segar..pemandangan sawah padi yang cantik....dan perasaan takut-takut berani bila mengingatkan mak aku akan marah gila kalau dia tau aku mandi sungai...gila aku rindu saat2 nih....

kembali kepada cerita asal....

ya..haritu kami mandi dengan gembira...sangat meriah...ada le dalam 6 @ 7 orang jugak..air sungai memang jernih...air segar dari bukit..

tengah seronok main macam2 game dalam sungai...tetiba mata aku menangkap pergerakan yang boleh membuatkan aku berhenti bernafas.....dari jauh kelihatan sekumpulan budak2 perempuan berpusu-pusu menuruni tangga di tebing masjid...ya..diulang...BUDAK2 PEREMPUAN........dan mereka MENGHALA KE ARAH TEMPAT KAMI MANDI !!!

dalam sekelip mata..kesemua budak-budak pompuan tersebut sudah berada di tepi tebing.....dan mereka melihat kami si teruna-teruna kampung yang sedang mandi dengan rakus..diiringi hilaian tawa dan ejekan yg sangat menjelikkan...dengan air sungai yang jernih...memang kami tak dapat mengelak..kami cuma boleh membelakangi mereka..itu sahaja yang mampu.....ada membe2 aku yang genius mula berenang jauh ke dasar sungai..tapi naik semula sebab tak cukup nafas.....budak darjah 3..besar mana sangat peparu masa tu...

nak ke hulu sungai memang tak boleh..sebab air cetek....nak ke hilir pun cetek jugak...kami terperangkap...

bebudak pompuan kat tebing tu semua sedang gelakkan kami yang terketar-ketar dalam air..


sungguh azab....


"oiii budak-budak...naik cepat...enjin bas dah boleh idup..!!!!." jerit drebar bas sekolah dari tebing masjid..

berpusu-pusu budak pompuan tu semua naik ke atas....diiringi gelakkan mereka yang paling galak...


suasana sepi semula....desiran-desiran angin mula berkumandang.....burung-burung riang berkicauan...


fiu fiu fiu......

10 comments:

tasekM said...

nasib baik tak de henfon berkamera masa tu kan... ha ha.


:p

Debot said...

wah! nikmat mandi sungai~

Ismail Othman said...

ah!, besok aku nak cari sungai lah. ha ha ha!

a.b geldofg said...

:)

Misya Idris said...

kenapalah kampung aku takder sungai ek..kecik2 dulu tak merasa..

Cikgu Ije said...

wahh. cam best je sungai tu~

skrg most anak2 sungai da xde. tertimbus sudey~ hmm

Noli said...

berlagak malu ker??hakhak

StingRay said...

tasik merah : haha..kalau tak..nahas aku...

beda: tu la..aku rindu gla..

ismail: ko nak mndi bawah jambatan ketapi tu ke?..haha..

ab: =}

b tiger:hoh..x da sungai???

goasp:yaaa..semestinya sungai 5 bintang...20 tahun sebelum kelahiran aku...orang tua aku cakap..sekali lempar jala..dapat ikan dekat 1 guni...anda percaya?.. =}

noli: ko jgn...aku malu gila weh...da le tgh gebu2 masa tu..haha...

norsaritanaini said...

aku dulu pun macam tu jugak..suka lepak dalam sungai tepi rumah aku...tapi aku berpakaian lengkap la tak macam kamu..naked...kan dah termalu-malu..haha...

betul kata kaktasek, seb baik dulu tkder henfon kamera...kalo dak, konpem tersebar kat yutiub..aksi terlampau budak laki...hahahhahaha...

ezzati said...

ala...suke la tu sbenanyee