Friday, January 15, 2010

Jumaat Yang Tenang

Kira-kira sebulan yang lepas,adalah hari pertama warga selangor cuti hari jumaat sebab awal muharram.Aku juga tak terkecuali.Selaku pekerja yang bekerja dan menetap di kawasan selangor,adalah afdhal jika aku bercuti.

Tengah hari tu,aku bersiap comel-comel untuk solat Jumaat.Baju melayu,kain pelekat.Peh,sekali nampak macam nak pergi bersunat.

Jam sudah pukul satu.Aku berlari-lari anak menuju ke arah PS.Aku pegi dengan PS memandangkan hari tersebut sangat cerah.Cerah disini bermaksud hari tanpa awan dan matahari terus kena kat kulit.Memandangkan aku tak suka panas-panas ni,jadi aku kejutkan PS dari tidur.Dia tadahal.Setia.Kadang-kadang ja menggedik tak tentu hala.

Dah sampai masjid kat Equin,aku terkejut.Ramai gila.Aku bergegas menuju ke tangga.Penuh.

Aku himpit-himpit kat tangga.Khatib belum mula khutbah lagi.Awal lagi dah penuh.Suasana sunyi.Khatib mula baca khutbah.Sambil layan,aku pandang ke belakang.Ramai betul yang berdiri tengah panas kat kawasan parking kereta.Kesian pun ada.Tapi nak buat camna,aku pun kat tangga.

Dah habis khutbah,kaki pun lenguh,solat nak bermula.Ramai mula masuk dan mencari saf masing-masing.Aku pun tumpang sekaki.Aku gunakan kepakaran mencilok aku untuk cari tempat.Kesudahannya,semua saf penuh.Peluh dah menitik.Kaki dah lenguh.

Imam mengalunkan bacaan al-fatihah sambil disusuli dengan bacaan yang perlahan dan mendayu-dayu.

Di bawah terik mentari,aku dan beberapa mamat lain berdiri atas tar panas,tanpa berlapik.Muka berkerut-kerut.Peluh bercucuran.Menyesal sebab tak bawak sejadah tadi.Sejadah yang pihak masjid bagi tak cukup.

Masa baca fatihah tu,aku terbayang seksaan paling ringan dalam neraka.Diletakkan api di bawah tapak kaki sampai menggelegak otak.







Macam nak terbakar tapak kaki I tell youuu...

11 comments:

ezzati said...

cuba try letak api betul2 lak..

eNaSaN said...

wah...pgalaman tue....panas tue brdiri smyg atas jln tar...





kkdg stiap yg terjd suh kita amik iktibar...

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

masyaallah...
:((.....

~miSz HaNna~ said...

kagum ar...pengalaman berharga...:)

eisya08 said...

wow...mmg hang terer ah.......
bharga btui la experience ko tu....
aku admire kejaguhan ko tu....
^_^

fia.COMEy said...

wawawa
jom main layang2.. hehee

brat2104 said...

banyak pahalanya tuh...

Mama-To-Be said...

bagus pengalaman tu..tp slek ar..ko xleh nak kusyuk..
hehehe..

Anonymous said...

tu baru kat dunia wei

loti mukhtar said...

bertambah khusyuk ar pas ni

StingRay said...

ezzati: tak.tak sempat.imam dah start.haha..

enasan: sungguh.haha

kakuna: =)

hanna: haha..bukan selalu.

eisya: kagum je? hadiah x da? =p

comey:jom jom.=)

rumaizah: wallahualam.=)

sese: bukan x leh..memang x kusyuk dah.haha

life: sungguh.=)

lotikus: hahaha...x tau.