Sunday, May 3, 2009

Jangan Tipu Ustaz

Lokasi: Sekolah Menengah Remaja Genius
Tahun: 2001- Tingkatan 5

Ustaz Razak dalam kelas aku bagi satu tugasan....dia bagi istilah-istilah dalam pengajian agama islam...ada banyak gak la...dan setiap sorang dia da set soklan....aku kena istilah apa menda ntah....ala..kira kacang la...mudah sangat..mesti ada dalam buku rujukan punya.....Ustaz Razak keluar dari kelas sambil mengingatkan tugasan tadi...dan beliau akan soal dalam kelas besok....

Malamnya waktu study....aku buka buku latihan agama tadi....dan aku mula buat rujukan dalam buku teks....tak ada langsung....aku tak cemas....aku buka plak buku rujukan.....belek punya belek langsung x jumpa istilah yang Ustaz Razak bagi kat aku....aku mula rasa cemas....pankreas da mula rasa senak-senak....aku pinjam semua buku budak-budak dalam bilik study time tu...dari form3 sampai form 6....memang x jumpa.....gila kompliketed punya istilah........akhirnya aku mula tawakkal....aku main ikut logik dalam kepala aku ja....setelah berfikir lebih kurang....aku pun letak jawapan yang aku rasa sesuai.....

Besoknya di kelas....

"Jamil....terangkan istilah yang saya bagi kepada kamu semalam..." soal Ustaz Razak setelah selesai bertanyakan secara rawak kepada pelajar lain....

Aku mula berpeluh....dengan jantung macam nak luruh...aku pun ceritakan jawapan main tibai aku tadi kat Ustaz Razak.......Ustaz Razak terus diam bila dia dengar jawapan aku......

"Ulang sekali lagi...." ujar Ustaz Razak.....aku da semakin kucar-kacir.....berpeluh....tapi aku ulang dengan macho.....Ustaz Razak mendengar dengan penuh perhatian....

Ustaz Razak diam buat beberapa saat.......

"Mana kamu dapat penerangan bagi istilah tu?" tanya Ustaz Razak....haaaa.....aku jadi gelabah....tu la..nak menipu pun agak-agak la....kan dah kantoi......tapi mulut aku automatik cover....

"Saya amik dari buku rujukan bla...bla...bla ... bla...." ujarku dengan laju...baek punya cover....

"Bagus...bagus....memang tepat sekali istilah tersebut...." ujar Ustaz Razak sambil mengulang-ulang istilah yang aku cakapkan sebentar tadi kepada semua pelajar dalam kelas dengan bangga.......

aku terkedu.......terkesimaa.....terkemut-kemut.....
















Sumpah aku menyesal menipu tadi......

Lepas tu aku terus pasang angan-angan nak jadi pengarang buku peperiksaan SPM untuk subjek agama islam...

8 comments:

Unknown said...

haha... kira nasib bek la nih?


xpe, dah usaha kn? dah tawakal kn? tu tuhan bagi jalan~

Anonymous said...

ustaz razak tu kesian kat hang je..haha

ila ni said...

sumpah bila jadi mcm ni mmg terasa sgt2 kerugian menipu.
manusia berlagak mungkin ni je lah balasan terbaik ohkohkohkoh

paiseh said...

angan2 lu tu dah makbul ke blom??

hahahahaha...!

OREOO said...

pe istilahnyer??
alohh..msti istilah sng kan??
2 lah bleh jwb..haha

~gUrL in pUrPle~ said...

aah...apakah istilahnyer?? sanad matan? =p

cik selamah kundang said...

hang rasa ustaz razak bc x n3 ni?nasib hang je tuh.kalo xsure kena sebat

Nat Salle said...

aku curious nk taw nih.. ape istilahnye wei??