Friday, May 8, 2009

Hari Ini Hari Jumaat

Kategori: Tak lawak pun...santai-santai..

Sudah berwudhuk.....aku pegi duduk kat kaki lima masjid..tempat lain da penuh..tu la..datang lewat lagi.....kalau datang awal buleh duduk sebelah tok imam.....kenen-kenen leh tekel anak imam...

Sampai tepi dinding...aku duduk...ada 2 orang brader berkopiah....baju smart-smart....tengok2 aku...ok....aku pakai jeans ngan kemeja murah ja..nasib baik muka hensem...buleh cover sket....

Aku pun duduk dengan tenang dan tertib...khatib dah mula bagi khutbah...begitu bersemangat sekali......dan pada masa yang sama...brader dua tadi pun sambung berbual selepas tgk aku....suara mereka agak kuat....ujung kaki lima sana ada la bebudak dalam 5 @ 6 tahun bersembang....tak le sekuat mamat 2 orang tadi...

Aku abaikan mereka berdua....

Tuan Khatib dengan lantang menceritakan tentang hukuman-hukuman...keadilan....tok guru....zaman khalifah sebagai contoh dan bermacam-macam lagi....dan pada masa yang sama brader 2 orang sebelah aku tadi pun rancak bercerita...pasal mesin dalam kilang proton....

Aku abaikan mereka berdua....

Tuan Khatib semakin kuat menyampaikan khutbah......suaranya semakin tinggi....dan brader 2 orang tadi pun x nak kalah.....semakin rancak lak aku dengar....masih kisah pasal tadi...pasal kilang proton.....pung pang pung pang sembang....mesin lah...bujang lah...macam-macam diorang sembang.......Dr. Mahathir pun tak sembang pasal proton time khutbah aku rasa.....

Aku abaikan mereka berdua....ok..tak boleh...hati aku tiba-tiba panas...mungkin darah perwira ultraman mengalir dalam badan aku.....ultraman ada darah?.....

Aku kuarkan hp aku.....taip msg.......dan aku cuit brader paling kuat suaranya sambil tunjukkan text yang aku taip tadi....

"Salam...jom dengar khutbah. =) " tu je text aku tulis...

Dia tgk sambil diam........pastu dia tanya...

"Sapa bagi?..."..

Aku menunjukkan isyarat yang mengatakan aku yang bagi....dan dia pun menjawab...

"Tengah dengar lah ni...sambil dengar.." tak nak kalah...alasan cam budak-budak..

Aku mengangguk dan sambil tersenyum aku meletakkan jari di bibir tanda menyuruhnya diam.....




















Tiada lagi kisah pasal proton yang berkumandang.......



bukan susah nak diam kan?

12 comments:

makwe joni said...

"kalau datang AWAK buleh duduk sebelah tok imam"

awak?

kahkahkah...gelak guling-guling

AWAL la pakcik..

OREOO said...

kem salam maut kat PACIK2 2..
dan salam maut juga pada kilang proton..hek3

ierma said...

perghhhhhhhh!
kagum wa....tetibe lu jd baik cenggini...hahahaha!

Penanam Sayur said...

Salute!!!

qishie said...

haha...

kalau yang tido time khutbah lak..

cemna nak nasihat bro?

~gUrL in pUrPle~ said...

hihi... saya sangat kagum...huhu....

makwe joni said...

hahaha..blah r lu..laju je cover

ah.. x der

AWAK tetap AWAK

x buleh jadi AWAL

Milimilo said...

salute r bro..hoho..salu yg aku tau kalo org dah xthn sgt tgok org smbang time khutbah, die pn bercakap skali..lupe lak zmn dah maju boleh tgo gune hp ;)

Kapten Luffy said...

tak hengat dunia

Jard The Great said...

hmm.. at least diorg dtg gak solat..

aku tinguk berlambak je yg tak dtg masjid langsung.. utk solat jumaat

yg tuh mcm mana nak tegur ek? huhu..

pink_butterfly said...

spatutnya ckp msg tu dr khatib...hehe...

ainShahajar said...

Tak penah g semayang jumaat

penah dengau2..kalo time khutbah tak leh ckp ek

nati tak sah ek solat jumaat tuh???????