Monday, May 11, 2009

Bila Dah Lama Tak Balik Kampung

"Bagi singgit ye kak..." ujarku dengan bergaya di tengah-tengah panas terik....

Aku singgah gerai jual jambu batu dekat rumah aku....panas-panas camni baru sesuai makan jambu batu....baru ngam orang kata...orang kata lah....kalau lembu yang kata mesti sedap makan rumput....aku tak nak makan rumput.....kenapa rumput?...ada korang penah tgk lembu makan beef steak?.....

Sambil menunggu akak tu bungkus...tiba-tiba hidung aku terbau ikan budu a.k.a ikan pekasam....peh...gila sedap punya bau....aku dah jadi berterabur sket....nasi belum jamah.....perut memang lapar....dah tu bau lak ikan budu....memang hilang fokus jadinya....

Tengah-tengah hari camni pekena nasi ngan ikan budu goreng memang ngam....letak cili sket...peh....air liur aku dah mula meleleh......da lupa sekejap pasal jambu batu tadi.....

Aku mula pusing ke belakang kalau-kalau ada kedai makan berdekatan...kalau ada boleh la singgah kejap...pekena sepinggan nasi....buat plak jambu batu ni jadi dessert...peh...memang tengah hari bujang yang sempurna lah......aku pusing ke belakang dengan laju-laju...jenis tak sabar punya pusing.......

Kemudian secara automatik mata aku rasa nak tempeleng idung aku...











Tiada kedai makan di situ......hanya tempat buangan sampah yang kelihatan......

14 comments:

Kapten Luffy said...

ikan pekasam bau dia cam sampah ker?

mampus ko kena belasah PEMINAT BERANI MATI ikan pekasam

kakaka

Azuan said...

ikan pekasam tue ade terlekat kat mane2 sampah tue kot...
hik3..

momentinlife said...

aku suka ikan pekasam.. =)

ezzati said...

nape ko x try selongkar sampah tu...

Super Nia Hana said...

w.pun watashi anak jati kedah,sampai skang tekak ni takleh terima ikan pekasam

imiginasi ko tggi sgt arrr

makwe joni said...

idung x terlatih r ko ni...hahaha

p/s : weh,mkn jambu dulu br mkn nasi la wahai anak yg soleh

paiseh said...

meh eskelet kat gua je..
dah lama sangat tapak tangan gua tak hentak muka orang nih..!!

LanaBusyBee said...

ada ke bau mcm sampah? adeeeeh hang ni...aku siku kan hang nak? hehehe
eh nama dia ikan budu ek? agaga..aku tau nama dia ikan pekasam ja...waduh2, sgt besh la ikan pekasam yang dr aloq staq punya hehehe...ni member aku ada jual ikan pekasam lam peket cantik2, tapi xbesh sbb ikan pekasam made in Perak..rs dia masam huhuhu...wes,bila balik aloq staq? kirim ikan pekasam no hehehe....

terrarosa said...

fitnah - fitnah (petikan dari filem Ayat - Ayat Cinta)

betui ka , ikan pekasam = ikan budu ?
ikan budu versi klantan lain benor gan ikan pekasam tau.

hanie said...

hahahaha..
adoyaii..kesian sungguh..
tu dh bape lame x mkn ikan pekasam tu... :P

Aima Othman said...

ape? ko kate ikan pekasam mcm bau sampah? aku bergabung tenaga ngan tgn paiseh..hiayyykkk!!!

Milimilo said...

ko mcm nk ckp budu tu mcm bau smapah..haha..sengal

StingRay said...

monkey: aku pun tertipu lah..aahhaa...

azuan: tak pegi check la plak..haha..

moment: aku pun!..haha

ezzati: malas..haha..

hana:haha..sila terima dengan tabah.. =p

citah: wah..suka suki ko ja eh..

paiseh: aahh..dalam blog degar-degar..jard kata ko pemalu... ha ha ha ha ha ha....

lana: aku pun tertipu lahh...hahha

terra:tempat aku panggil ikan budu..haha

mizs: agak lama..haha

aim: hoh...bleh jadi laki bini korang nih...

mili: aku tertipu lah...haha..aku pun kena...=p

cik sabon said...

ginilah jadik kalu da lapor sgt.
haha..
sian.