Friday, April 10, 2009

Kisah Hujan

Lokasi: Sedim
Tahun: 2000

Aku ada sorang membe kat Sedim.Aku selalu gak lepak umah dia dalam beberapa bulan sekali.Pekena air terjun sedim ngan makan ayam kampung bakar memang masyuk.....dan dekat rumah membe aku ni ada sorang awek yang jual goreng pisang.....Sofea nama dia....peh...muka jgn cakap la...lawa ya'amat.....badan slim....umur baru 14 tahun...aku lak baru 16 tahun masa tu...aku selalu gak lepak kedai goreng pisang dia..sambil sembang-sembang....buat-buat kelakar lebih kurang....

Nak dijadikan cerita...satu hari....aku ikut ayah aku pegi umah membe dia...dan perjalanan tersebut melalui Sedim.....dan memang akan melintasi kedai Sofea tadi....jadi aku pun pasang angan-angan nak ushar dia bila lintas depan kedai dia nanti.....jantung aku dup dap.....

Dalam 2 km lagi nak sampai kedai dia...tiba-tiba ujan turun dengan sangat lebat....gila babas punya lebat....sampai aku yang duduk seat depan dalam keta ayah aku tu x nampak apa-apa langsung...blurrr ja kat depan.....aku dah rasa agak kecewa sket....tapi aku pendam ja....tiba-tiba aku buat satu 'wish'......aku kata dalam hati secara spontan...dialog dia lebey kurang gini la...


"Kalau Allah SWT betul-betul berkuasa....hentikan la hujan ni..bagi aku boleh tgk dia..." gila punya ikhlas permintaan....


Habis aku cakap camtu...tiba-tiba hujan yang lebat gila babas tadi terus hilang....cuaca terus bertukar jadi panas terik...jalan tar pun kering kontang....aku pusing ke belakang dan aku nampak hujan memang lebat gila kat blakang.......da nampak macam tirai hujan....belakang hujan...depan panas...satu pemandangan yang menakjubkan...aku cepat-cepat turunkan tingkap kereta ayah aku yang sedang bergerak laju time tu....

Dan.....

Aku melintasi kedai Sofia......dan aku dapat melihatnya yang sedang sibuk menggoreng pisang dengan jelas....melengkapkan lagi pemandangan yang menakjubkan tadi.....












Aku rasa nak sujud time tu.....tapi dalam kereta......susah sket....

6 comments:

joegrimjow said...

cinta yang sangt2 jujur

pink_butterfly said...

puas la ati awk kn dpt tgk sofea....

Milimilo said...

wah..mmg betul2 ujan tu berhenti ke?ataupun hanye sekadar auta semata2??

StingRay said...

joe: minat je beb...blum cinta lagi...haha

pink: puas beb....puas ati punya.. =p

milimilo: betul2 berenti la..hehe..manada tipu-tipu beb...

brat2104 said...

tu namanya hujan perolakan.. keluasan hujan perolakan mmg dalam 50km persegi.. lepas dr kwsn tu mmg xhujan... tapi ko mmg bertuah dapat menjadi org yg dpt tgk tirai hujan tu.. aku xdpt lagi...

brat2104 said...

apa kes ko dgn sofea tu skrg?