Wednesday, April 1, 2009

Bunga Api

Lokasi: Depan Rumah
Tahun: 1988 rasanya...aku belum masuk tadika...4 tahun...

Masa tu bulan puasa...petang dah rasanya.....aku dan abang aku duduk atas kerusi kayu depan rumah sementara tunggu masuk berbuka walaupun aku tak posa pun masa tu....mak dan akak-akak sibuk-sibuk masak kat dapur....abang aku masa tu pun sekolah rendah lagi kot..

Abang aku kuarkan sebatang bunga api yang warna merah tu....ala..yang banyak asap tu....dan dia pun patah-patahkan pendek2.....bunga api ni kalau patah-patahkan camtu...bila kita cucuh....pastu letak atas simen....memang dia akan bergerak-gerak...melunjur laju kata orang.....

Setelah dipatah-patahkan....dia pun suruh aku duduk jauh sket...kami main atas kerusi tu ja...masa tu abg aku memang cool...pakai pun rilek-rilek ja...tshir ngan sluar pendek...aku lak walapun masih kecil...aku pakai jeans...jaket tebal....dan kasut nike....ok...aku tipu....aku pakai sluar track suit ja...x pa...muka dah hensem tak perlu pakaian mahal-mahal...


Hati waja: "Jamil...hentikan merepek-repek....."


Berbalik kepada cerita tadi....abg aku pun bersila atas kerusi kayu tu.....dan beliau pun cucuh bunga api tu dan letakkannya dia atas kerusi....peh....dia punya pecut memang laju..macam kereta sport....kami berdua teruja......kami berdua seronok.....nak buat lagi....

Abg aku pun nyalakan satu lagi dan letakkannya di atas kerusi tu....bunga api yang menyala tadi mula meluncur tanpa arah....gila laju.....dan terus masuk ke dalam seluar abg aku.......
























Abang aku menjerit bagai nak gila....

4 comments:

Anonymous said...

haha..
da 2 abg ko ok lg x skang nie..
kanak2 rebina btoll...

makwe joni said...

wo..ngeri...tp nape la hal tu x jd kt ko je? senang aku nk bergelak ketawa..

hanie said...

kl letak ats daun nanas..
lg tinggi weh dia terbang..
hahaha
[pnah berlubang tudung sb main bunga api pesen cenggini]
:P

brat2104 said...

abg ko masih cool lagi x pastu?