Monday, March 2, 2009

Kisah Sardin 1

Masa : 2007
Situasi: Baru nak mula hidup sendiri..
Mood bacaan : tak kelakar...
Amaran: Mungkin bosan.....ala..sekali sekala nak serius gak..


Aku ingat lagi masa tu......aku tengah menyangkul kat kebun...nak tanam anak pokok getah...kebun yang tanam pokok buah dah setengah aku tebas....kebun yang satu ni plak tepi anak sungai....air jernih....sejuk...ada ikan banyak2....peh...memang masyuk bai...kena plak mak aku bawak nasi...ikan mentah....ikan masin...ulam-ulam.....sambal.....pehtu bakar ikan kat tepi anak sungai yang sejuk dan jernih tu......mak oi...sedap bukan main....mak aku memang pandai bab-bab nak attack hati aku.....senjata seorang ibu....haha....bapak aku plak...bila penat buang rumput2 tepi anak pokok getah...dia masuk dalam anak sungai..buat empangan dengan batu-batu kecil.....sambil dia gosok2 tangan yang kotor dengan pasir sungai yang bersih.....seronok aku tgk.......memori yang tak akan terpadam....

Tengah gigih kat kebun.....hp aku berbunyi...aku dapat call dari KL...tanya aku samada aku boleh datang interbiu atau tidak.......aku pun cakap boleh....ye la...sebulan dah abes belajar..dan dekat sebulan jugak aku duduk kat umah....

Akhirnya...setelah slow talk elok2 dengan mak bapak aku...diorang pun benarkan aku pegi interbiu.....redha mak bapak penting tu bai......aku tau sapa-sapa derhaka mak bapak diorang...aku sepak laju-laju.....pijak laju-laju pun boleh jugak...

Masa nak kuar dari rumah....aku salam semua...salam adik aku...bapak aku....dan mak aku....air mata mak aku dah bejurai.....normal la.....aku menuju ke motor kriss evo aku.....ya...kriss evo yang banyak berbakti kepada aku sejak aku tingkatan 5 lagi....kali ni dia akan bawa aku ke KL....aku hidupkan enjin dengan tenang.....dan keluar dari rumah dengan penuh harapan......

Aku bertolak dalam jam 2 petang dari Kedah......setelah bertolak dari rumah...ketika sedang bergerak laju........aku jerit kuat-kuat...


"KL.....AKU DATANGGGG!!!! "



Maka bermula lah kisah sardin aku...........

11 comments:

makwe joni said...

untung la mak ayah ko dpt anak soleh mcm ko ni..bagus!!!

p/s : kalau ko nk pijak perut malin kundang versi moden ko panggil aku sekali, aku nk join

en_me said...

untung sabut timbulll.. ghitewww

jard putnam said...

haha.. en_me mesti dtg dari blog aku kan? kan?

ooo.. camtuh ker??? aku dulu ditaja flight penerbangan lagi utk dtg KL utk interbiu.. hik3x.. flight one way. Dush.. seb baik lulus plak interbiu tu.. kalo tak.. naya gak nak carik duit utk pulang ke kpg..

momentinlife said...

hehe aku bkn dtg dr mana2 ok..

aku pn pnh menyangkul tuk tanam pokok getah blakang umah..
skrg dh besar.. suke time musim luruh!~ nyaman!!

hanie said...

pastu smbungan..

utk 3 bulan pertama..kene la berkwn baik ngan incek sadin..
kan..?

--memule keje mmg sgt azab.. huhu

Firol said...

Hidup memang terlalu menarik untuk dicerita...

pengalaman.....mula² susah,nanti senang la tu

chromosome XX said...

ko kata ku ada kelebihan merapu?
mgkin tak semua hal aku akn merapu..
but aku mmg respect kalau ko btol2 respect n agungkan parents kau selepas Allah n Rasul..
myb ini sgt membosankan tp anggap ia sbg 1 advice,kalau kau nk kawin, make sure pilihan hati ko direstui parents ko n parents dia..bila dh kawin jgn sesekali abaikan n jadikn parents ko org seleps wife ko...
then ko akn sgt baagia dgn dia..insyaAllah..

cik penguin said...

yes yes. mak n ayah penting!
tu la sbb daku masih single.
hahaha.
=P

*sori terpromote diri kat sini. haha.
**jugak dtg dr blog jard, =]

Saya said...

fuyooo..sayu..

klu tulis kisah2 teladan ni..leh kaya
tapi mmg btol la..redha mak bapak tu penting..x caya..cube try r derhaka kat mak bapak..sure x bahagia..(sbb awal2 lagi encik stingray nak terajang n pijak..huhu

zonaku said...

yup... hidup mmg indah walau perit!

Tarmizi Abd Rahim said...

aku pun tgh cari keja skang..mgharapkan kol mcm ang gak..dah berhari2 aku baca blog ni..dari pagi smpai mlm..ini mmg betui xda keja nak wat..btw best kot blog ni..:)