Thursday, October 29, 2009

Waktu Study

Lokasi: Asrama Remaja-Remaja Genius
Tahun: 1999 (Form 3)

"Kringggg!!!....Kringggg!!!"

Loceng waktu study dah berbunyi.Budak-budak asrama yang baru turun dari surau berterabur bersiap.Lewat kang kalau Cikgu Bidi datang,mau buleh kena penampar sedas dua.Tak ketinggalan juga libasan rotan yang mengghairahkan.

Aku macam biasa,bukak buku,terus layan termenung.Apa barang nak study,PMR lambat lagi.Aku mula rasa nak mengular.Aku pusing sana,pusing sini,ushar budak-budak lain.Semua study.Bosan.

Tiba-tiba aku nampak ada sorang tengah buat lukisan.Aku lupa sapa dia.Yang pasti dia tengah mewarnakan lukisan dengan 'water colour'.Aku perhatikan dengan minat hasil seni yang beliau hasilkan.Pandai jugak dia warna.Sambil mata fokus ke lukisan,dia celup-celup berus dalam gelas plastik yang berisi air.Kemudian celup-celup pulak kat warna Bancho.Peh...dah macam pelukis handalan gaya dia.Aku memerhatikan dengan tekun dan penuh tawadduk.

Sekonyong-konyongnya....tiba-tiba muncul si Dafran.Jejaka lansing tapi cerdik dan pintar.Dafran masuk lewat.Rilek-rilek je.Tak takut langsung dengan warden.Respek.Dafran terus datang ke meja aku dengan mamat yang tengah melukis tadi.Elok sampai,muka dia berseri-seri.

Dengan pantas tanpa sebarang amaran,Dafran mencengkam gelas bekas bancuhan 'water colour' yang berisi air berwarna oren yang berada di sebelah kami berdua.Dafran terus meneguk air bancuhan warna tersebut dengan rakus.Aku dan mamat yang tengah mewarna tadi memandang dengan tak berkelip.Kaku.Terkejut.

Sunyi...













"AKU INGAT AIR ORENNNNN!!!!!!" jerit Dafran sambil menutup mulut nak muntah.Mata dah pandang-pandang cari pintu keluar.Kaki dah berjoget sana sini.Bersepah.

Aku gelak bagai nak gila.

18 comments:

rya said...

menggelabah..

Anonymous said...

hahahaha!padan muka..konon berlagak macho..

=MissRynn= said...

perghh..sadis.. hahahah..

Siti Nur Aminah said...

ahhaha..peel laki...minum air xminta izin...kan da tkena....patut bg kaler2 sikit air tuh..br sdp

Anonymous said...

si macho menelan bancho..
perghh..macho tu.hakahak..

Ann said...

hahaha...kecian tp nk gelak jugak.

Solehah said...

uih..ingatkan dia pengawas ka apa td nak buat rampasan kuasa..hehe..

zaiMi said...

fuh! gile kental minum air water color.. hahah

watip said...

tu la kalo amek x bagi salam...haha..

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

pdan ngn muke die..ahakss....hehehe...

noorafzan.blogspot.com said...

lawak2..
kesian die~

nmEsfie said...

perghh.... entry ni bjaya menyebabkan aku ternganga sampai tang minum tuh..........

ngeri!

Ain bintu Amir said...

hahahaha
padan muke ek!
moralnye, mintak izin dlu lenkali.
ini men trjah je tak bg salam. haha

Unknown said...

sedap bukan~

Lazyf said...

fikir dulu sblm minum...hahaha

Anonymous said...

haha...gelojoh..
senior aku bancuh trus air buncho purple bg member aku minum. raging junior.huh

StingRay said...

rya: haha

life: sian dia woo.haaha

miss: sadisss...=)

ita: wah..mcm pantun.=)

an:silakan. =)

solehah:malangnya anda salah.kui kui..

zaimi: aku tgk pun ngilu.haha

watip: betul2..=)

kakuna: kesian woo tgk muka dia.haha

noor: kesiannn...=)

mazeed: dah tutup mulut balik? =)

noin: buat seperais la kot.haha

naddy: dah pernah minum? =)

lazyf: hahaa..butul2..=)

ano:wah..macam air ribena.haha

StingRay said...

aminah: sakan ko eh.hahaha.kaler apa? hitam?