Friday, October 30, 2009

Dragonfly

Lokasi: Sekolah Rendah Kanak-Kanak Genius
Tahun: 1994 (Darjah 4)

Teacher Shamimi masuk ke dalam kelas.Selaku ketua kelas,aku arahkan membe2 lain dalam kelas bangun dan bagi ucapan selamat sejahtera.Sekor-sekor dah macam robot.Tapi kena hormat cikgu.Baru ilmu masuk macam air.

Teacher Shamimi keluarkan kad bergambar.Dia lekatkan kat papan hitam.Ada banyk gambar haiwan dan binatang.Semua familiar.Ada kucing,anjing,harimau dan macam-macam lagi.Tak silap aku dia nak suruh murid-murid buat ayat berdasarkan gambar.

Sebelum kami buat ayat,dia baca satu-satu gambar kat papan hitam tu.Ada satu gambar tu,nama dia Dragonfly...pepatung.

Secara automatik,kebetulan beberapa hari sebelum tu aku tgk cerita Rambo 2.Ada babak di mana helikopter tak nak amik Rambo.Helikopter tu kena patah balik ke kem sebab ada ketua kat kem yang perangai cam setan tak bagi Rambo balik.Aku cuba ingat-ingat dialog dia lebih kurang..

"Dragonfly...Dragonfly....do u read me?" Panggil ketua Kem yang jahat kepada helikopter yang sedang berlegar-legar di udara.

Flashback tamat.

Aku mengangkat tangan dengan yakin.Selaku budak pintar dan kacak,Teacher Shamimi segera memberikan tindakbalas.

"Yes Jamil?"

Semua budak dalam kelas memandang ke arah aku.

"Teacher...Dragonfly tu bukan helikopter ke? Saya tgk dalam cerita Rambo,dia kata Dragonfly tu helikopter."Aku soal dengan penuh serius.

Teacher Shamimi tiba-tiba jadi cemas.Dia pergi ke arah meja dan membelek-belek buku silibus.Aku dah senyum-senyum sebab dah rasa macam habis pandai.Budak-budak dalam kelas memandang tanpa berkata-kata...

Walaupun hujung tahun tu aku masih dapat anugerah cemerlang...kejadian eshol macam ni mmg aku tak dapat lupa sampai sekarang.











Embarrassing tau..

Justify Full

20 comments:

Anonymous said...

ko tak cukup menuntut ke waktu darjah 3?

Ann said...

ang mmg tlebih pandai la..kagum!

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

buat2 pandai pulak...heheh

Sharif John said...

Rambo mmg macho

joegrimjow said...

seb bek bukan tarzan
eh
tarzan mana de dragonfly

makwe joni said...

gunx cita rambo..

ko pun cita rambo...

heran juge ni...

miss nina said...

aye..kecik2 lagi sudah terpengaruh dengan tibi nih :)

Jard The Great said...

hoho.. slamat brhujung minggu dgn tibi

Lazyf said...

mengkagumkan...eshol sgt2...hahaha

darkSky said...

smpai cikgu pon gelabah..haha
p/s:cikgu shamimi single lg ke masa 2?ko kn pntang tgk awek2 cun.mst kntoi la..

pucek_85 said...

bagus....tu namenyer kepandaian thp gaban ar....

Siti Nur Aminah said...

knp drjh 3 wat ayt based on gambr???gile lambt silibus korang..kah kah..no wonder dragonfly tuh helikopter

Unknown said...

bukan jamil, dragonfly tu bukan helikopter tapi motobot..hehe

Anonymous said...

bijak tak berpada2... ahahha....

paiseh said...

jangan kasi budak2 tengok rembo

13247 said...

nasib baik lu tgk rambo..kalau citer tarzan xxx?

=MissRynn= said...

byk benor tgk movie nie

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

masa 1994 tu apesal lu tak goggle je..

Solehah said...

takpa la ..malu bertanya sesat jalan..ok la tu..

StingRay said...

life: entah.haha

ann: makaceh makaceh.=)

kakuna:=p

john:sungguh.=)

joe: klip rambut bentuk dragonfly dia ada la kot.haha..

citah: ko pulak taip rambo.heran gak ni.haha

miss: sungguh.=)

jard: baek. =)

lazyf: haha...sungguh eshol.

dark: taste aku melayu je.haha

pucek: pandai sikit dari gaban.=)

aminah: beselah..sekolah kampung.haha

naddy: astaga....cikguuu...tolong ajar naddy ni..=)

juliet: sungguh.=)

paiseh: x da modal la nak main perang-perang.x kan kena ganti dengan sailormoon kot.berkepit kang.hhahah

iezat: tibai semacam.hahaha

miss: sungguh.=)

pentoi: dalam kelas takda komputer.=)apatah lagi keyboard.

solehah: jalan sesat sungguh.haha