Saturday, October 24, 2009

Petang yang tenang 3

Petang jumaat semalam,aku balik kerja dalam kul 6 petang.Jalan sesak teruk dekat bulatan lumba kuda yang tak jauh dari Astro tu.Hujan pulak lebat.Petang-petang jumaat memang sesak gila.Aku seperti biasa,memandu dengan tenang walaupun kereta bergerak sikit-sikit.Kayuh basikal lagi laju rasanya.Senang cerita,memang sesak lah.Highway pun dah tak macam highway.

Sambil-sambil memandu tu,aku berkira-kira jugak berapa pahala aku dapat sebab bersabar dalam keadaan kereta sesak camni.Banyak jugak rasanya pahala aku dapat.Dah sejam sangkut dalam jem nih.Kalau aku tak sabar,mau kena hon semua kereta kat depan.Tengah slow-slow follow lori kat depan,tetiba ada sebuah teksi cilok masuk secara merbahaya.Gila bahaya.

"Bintat toron!" jerit aku dalam hati kepada teksi tersebut sambil disertai beberapa ayat makian lain.

Sunyi...

"Tiga markah dah la..tu pun dah banyak."
"Tiga markah? Bapak kedekut.Ingat senang ke kerja aku.Kira ok la tu dia mencarut dalam hati pun.Kira berjaya la tu.Letak le lebih sikit! Berkira!"

Aku memandang ke arah sebelah kiri aku.Kelihatan iblis dengan supervisornya sedang bertekak pasal markah yang berjaya dipungut sebentar tadi.Mereka berdua tersedar dan memandang ke arah aku.

Aku memandang mereka.Mereka memandang aku.

Mereka berdua lari laju-laju bila aku baru buka mulut nak baca bismillah.


















Tu belum aku tarik ayat kursi dengan gaya imam Mekah lagi tu.

Iblis punya iblis.





Update:Nak tahu 'bintat toron' itu apa? lihat SINI (saat ke 38).

9 comments:

joegrimjow said...

iblis dah merayap la ye

Anonymous said...

jamil...bintat toron tu ap?translated tuk aku..kanak2 suci ini?

fyzi said...

bahasa ape 2 bintat toron 2

Unknown said...

bintat tu aku tau la..toron taktau..toronto ke?



ko ni telah dibukakan hijab ke? leh nampak iblis bagai...

Anonymous said...

muahaha.... iblis2..

Siti Nur Aminah said...

eleh.try sikit style imm mekah bc ayt kursi

bokbon said...

lu, kalau dah bintat toron, gunalah lu slimlah beb..hah..ha..

Ann said...

best la lu punyer n3...

hehe...siap leh tenung2 lg ngn iblis tu..

Anonymous said...

mmg ko leh nampak iblis la?