Tuesday, March 31, 2009

Cikgu Zabidi

Lokasi: Kelas 3M (Melur)
Tahun: 1999 (form 3)

Masa untuk kelas matematik pun tiba......kalau time kelas math ni...semua bebudak dalam kelas akan berdebar-debar...tahun lepas Cikgu Rani yang ajar...kelakar nak mampus...asyik gelak ja dalam kelas.....tahun ni kami tak bleh gelak-gelak dah.....tahun ni cikgu bidi (zabidi) yang ngajar....cikgu bidi ni juga merangkap warden asrama aku....jadi rasa cam hell gak la bila kat asrama pun rasa cemas...datang kelas pun rasa cemas....

Akhirnya cikgu bidi masuk dalam kelas...setelah salam semua diberi kami pun duduk dan bersedia dengan buku masing-masing.....aku ingat lagi....hari tu kami belajar tajuk baru....cara untuk mengenali tangen....ala..main-main ukur dengan pembaris bulat tu...apa namanya ntah...tajuk aritu trigonometri kot.... ahh..lantak lah...

Sebab aku duduk depan sekali....selepas cakap-cakap sket pasal tajuk aritu...cikgu bidi pun datang kepada aku.....aku da ready...sebab aku memang da tau menda tangen-tangen ni....memang agak yakin la.....

"Jamil...cuba kira sudut ni...." ujar cikgu bidi...

Aku mengambil alat-alat yang perlu dan mula mengira dengan tenang......tengah sedap-sedap tunjuk skill......tiba-tiba aku rasa cemas....jantung berdegup tak tentu hala....paru-paru dah rasa segan nak bernafas....peluh mula menitik......cilakak.....tetiba aku rasa nak rebah.....tapi aku gagahkan jugak....apajadah tiba-tiba rasa takut neh...aku cuba tunjuk kaedah paling mantap kepada cikgu bidi...malangnya aku da jadi kucar-kacir....ilmu yang bermain-main dalam akal aku tadi dah ilang ke mana....

"NI APA NI?" suara cikgu bidi dah mula kuat......

"INI PUN TAK RETI BUAT!..." "BAMMMMMMMM..!!!!!" sergah beliau sambil tepuk meja aku kuat-kuat......jantung aku dah cicir ke mana.....nak kutip balik time tu dah tak berani....tunggu dia blah jap..

Kelas sunyi......semua memandang ke arah aku....aku jadi malu gila kat membe-membe kelas.....ye la.....x bleh jawab soklan...malu wooo......

Cikgu bidi pegi lak kat membe aku di belakang......

"NI PUN TAK BOLEH BUAT JUGAK?!!""PANNGGGGG...!!!!" cikgu bidi tampor kepala membe aku kat belakang.....dan songkok membe aku melayang di atas kepala aku....dan terus ke depan kelas...gila punya kuat kena tepuk.....patut la sekarang dah jadi engineer membe aku tu....

Peh...aku yang rasa malu-malu tadi dah mula boleh tersenyum-senyum.....yang lain pun tak leh jawab gak rupanya....last-last satu kelas kena marah....semua tak leh jawab....takut punya pasal....budak paling top dalam kelas aku pun dah bersepah menjawab soklan lepas kena sergah....hahaha....












Aku tak bersendirian.....

8 comments:

cipan said...

maksud ko protractor eh?

Cikgu Ije said...

hua3! cikgu garang punya pasal!~

ierma said...

baru aku tau...
nape ko jd programmer jer...
hahahahahaahahaha

KakiTangan said...

nasib baik jatuh tercicir tak jatuh bersepai.. haha

InaAchik said...

giler lawak ler ko ni... taku aku nk layan blog ko ni lama2... pankreas aku cam krem kjap wak tahan gelak. kang officemate aku claim aku gilo kor aper gelak sengsorg!

hanie said...

sape2 yg name zabidi nih..
mmg kejam la aku syak..
cikgu disiplin dl pn name zabidi lak..
kejam mcm firaun!

hahahahahaha

~gUrL in pUrPle~ said...

rasanyer bukan sebab xtahu...
tp biasalah... msti nerveskn en jamil aka bb...ekeke

StingRay said...

cipan: yaaa betulllll....haha

ijechan: tu la pasal...gelabah beb..

ierma: kalau dia tepuk aku..aku rasa aku dah jadi angkasawan dah...hahaa

kaki:dia jatuh lantun-lantun...haha

lena:beb...ko jgn gelak lebih2..bahaya beb..haha..

misz: aku ada membe yang ayah dia nama zabidi....anak dia tu memang garang.. =p

gurl: ketar beb..hahaha