Tuesday, December 15, 2009

Bola Sepak

Lokasi: Sekolah Rendah Kanak-Kanak Genius
Tahun: 1994 rasanya.Tak pun 1993.haha..

Masa aku sekolah rendah dulu,bola memang best.Masa tu seronok tengok Kedah main.Petang-petang pun praktis bola.Siap gigih kayuh beskal pegi pekan beli bola.

Satu hari,aku tgk Kedah lawan pasukan apa ntah.Masa tu rumah aku adalah antara rumah yang buleh tgk TV3.Rumah lain tv1 ngan tv2 ja.Kiranya jadi port la.Ramai membe2 abang aku datang.Dekat 20 orang jugak.Siap akak-akak aku masakkan bihun sup.Dah jadi macam kenduri.Memang meriah.Kalu gol sebijik,memang bergema la bunyi sorakan.Dasat.

Malam tu Kedah menang.Aku pegi ke bilik tidur sambil senyum.

Esoknya,bila tiba di sekolah,masing-masing buka cerita pasal bola.Ada yang bercerita macam mana bola dijaringkan.Macam mana pemain gelecek bola,macam mana game berlangsung,sapa yang tercedera.Memang meriah.

Dalam ramai-ramai tu,ada sorang membe aku ni rancak bercerita.Nama dia Afifi.Dia ni lagi gila bola.Antara penyerang dalam team bola sekolah.Aku pun naik sedap dengar dia bercerita.Memang dia bercerita dengan penuh perasaan.Macam dia ada dalam stadium masa tu.Aku rasa bapak dia bawak pegi stadium dah sebab cerita dia lagi detail.Tengah sedap-sedap cerita tu,aku pun tanya dia.

"Ko tengok kat mana bola semalam?"

Sunyi...

"Aku dengar dari radio." jawabnya bersahaja sambil sambung bercerita tentang game semalam.Sebijik-sebijik macam yang aku nampak kat tv.







Celaka.
Aku terus rasa nak bangun sambil bagi tabik hormat.Respek.
Gila kencang otak dia berimiginasi.

Tak sia-sia dia masuk Sekolah Rendah Kanak-Kanak Genius.

12 comments:

Tukang Terjun said...

lu jangan kutuk2 bola radio ni bro.. dulu siaran langsung mana banyak sangat. kedah fm tu saja yang bole kasi gua dengar game bola live.. dia punya gol tu kan.. sampai 2-3 minit punya goooooooooooollllllllllll.

alih2, ah tidak.. tak masuk pulak. macam gampang!

ayin said...

Malam tu Kedah memang.Aku pegi ke bilik tidur sambil senyum

SEBETULNYA:Malam tu Kedah MENANG.Aku pegi ke bilik tidur sambil senyum

p/s:cepat2 buat pembetulan:P

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

bguna jgk radio klaw tade tibi ..heheh

StingRay said...

tukang terjun: celah-celah mana aku kutuk bola radio ni...aku cakap aku kagum membe aku buleh cerita detail macam tgk tv je...haha...ha..bab tak masuk gol tu memang hampa...siut sungguh.aku pernah kena..haha...

ayin: dah tukar.tq..siut betul.haaha..

kakuna:sungguh. =)

Anonymous said...

memang rasa nak sepak je kawan ko tu..hahahhaa...

Ann said...

aku xigt bila, mybe awal2 tadika or sek rendah..aku plg igt sorg keeper ni leh rembat bola smpai goal kt gawang lawan..kagum tol la. igt2 aku kedah kot..

alhariesz said...

malam tadi tgk Malaysia-vs-Laos lagi aku konpius...tgk penyokong2 Laos...

bila Laos gol....depa bersorak...siap joget2 cam sinchan...

bila Malaysia score...depa bersorak gak...joget2 cam gaban...lagi-lagi bila Malaysia menang 3-1....terus depa goyang inul gak reramai...

dalam hati aku, "ni reti ke tak bola nih?"

konpius pakcik...HAHA

Siti Nur Aminah said...

ttbe gua rasa version ni cm berubh je...

joegrimjow said...

ada ke nama skolah tu?
nak masukkan anak ku skali

Firol said...

tingggi daya imaginasi tu

MuHaMMaD86 said...

"Ko tengok kat mana bola semalam?"

ke

"hg tengok kat mana bola semalam?"

org key el....hahaha

p/s:cek die hard fan kedah...dlu2 mmg mnat gila...zmn2 nidzam adha,radhi md din,ahmad sobri...smstya radio kedah peneman setia...lg smgt bila Allahyarham Pak Din yg ulas...Al-Fatihah utknya

StingRay said...

life: jgn sepak dia..dia kawan aku...haha

ann: tu aku tu...haha

alhariez: mesti kena bawak masuk free kot.ahha..layan semacam ja...

aminah: apa yang berubah? =)

joe: hanya ilusi semata-mata. =)

firol: sungguh..kagum aku.haha

mad: aku dulu tak cakap hang...cakap mu aku ja.haha..yyep..dulu meriah kedah.. =)