Tuesday, October 7, 2008

Lemang


Yaa..lemang....sebut pasal lemang..mesti ingat hari raya kan?..tapi korang tau ke nak buat lemang?



okeh..mula2..korang kena le sediakan santannya...santan mesti le cukup2 kaw!...k?




Dah ada santan..beras pulut mesti le kena ada gak..haha...sediakan beras pulut yang elok...k?..baru sedap lemang korang....ingat..beras tu kena basuh weh..jgn main kuar dari guni terus guna......ingat...B.A.S.U.H.



Yaaa..buluh lemang pun kena ada..kalau x da buluh...camna nak bakar lemang kang?..x kan nak bakar dalam batang paip besi...da ada buluh lemang..mula2 skali..lapik bahagian dalam buluh lemang dengan daun pisang.Sebab nanti beras pulut akan berbau wangi..dan senang korang nak asingkan pulut dari buluhnya..


camni le bila dah siap....wokes..seterusnya kita ke proses memasukkan beras pulut ke dalam batang buluh....



okes..bila da siap masukkan beras pulut...kita masukkan santan lak dalam buluh ni...oh ya..santan korang tu jgn lupa letak garam sket ye..secukup rasa..penting nih!



okey..bila da masuk santan..bleh le kita bakar lemang...
sebelum lemang dibakar..pastikan api da dinyalakan...ikut cakap mak ayah aku..lemang terbaik dibakar dengan bara je.bukan api..sebab kalau guna bara api..lemang susah hangit.



utk starter..kayu getah digunakan..utk nyalakan api..bila api da agak steady,baru kayu rambutan digunakan....bara api dari kayu rambutan memang sesuai, jgn sekali-kali gunakan kayu pokok limau nipis..nanti lemang korng akan jadi warna merah...



proses mengagihkan bara api bermula..hehee..pastikan bara api diletakkan sedikit di tengah2..dan banyak di sebelah kiri dan kanan susunan lemang...



tu je la cara buat lemang...tggu je sampai masak ke..ada le dalam 3-4 jam... hehe....okes.. cioww...

0 comments: