Monday, January 19, 2009

MAUT

Aku menghabiskan ujung mggu aku dengan menonton wayang.Aku rasa macam nak tgk outlander...tapi tgk2 dah lama kuar...da tak rasa fresh dah....tup tup mata aku tgk cita melayu baru....MAUT.


Aku tak suka sangat tgk cita melayu sebenarnya.....ntah la napa..mungkin dah banyak kali terkena cerita yang tak best.....tapi kali ntah.....aku beli tiket....try layan tgk.


Wayang bermula.....ramai gak orang yang tengok.........


Ketika wayang dimainkan.....setiap gambaran.....kiasan.....paparan...mesej.....dapat aku terima dengan baik....otakku berjaya menjalankan tugasnya dengan baik sekali.Menonton cerita ini memerlukan sedikit pengetahuan agama...agar apa yang dipaparkan dapat difahami...contohnya gambaran daun yang luruh dari pokok besar.....ada maksudnya....ada diceritakan di dalam al-quran.


Ya...effectnya tidak segah filem hollywood....meriahnya tak seperti filem bollywood....namun mesejnya perlu dihadam dengan betul.Terlalu banyak nasihat yang disampaikan.Nafas aku turun naik....turun naik....berdebar...takut.....mata aku fokus.......


Akhirnya wayang tamat.


Maka kedengaranlah maki hamun dari penonton......

"apa cerita merepek ni....!"
"alah....cerita camni aku pun boleh buat..!"
"buang masa.....!"


aku duduk termenung........biarkan mereka yang lain keluar.....






betullah orang kata...kalau diberi nasihat...tak semua akan terima.



"terima kasih tuhan...."

"terima kasih Bade hj. Azmi....."










"aku akan jadi budak yang baik..."


p/s: pergi la tgk.....hadam betul-betul mesejnya.....tak perlu pikir hiburan sangat.

8 comments:

kotaklimasegi said...

tak best ke citer tu?

aku baru nak gi tgk barang ari ni atau esok..

makwe joni said...

daun luruh dari pokok bsr?part nisape yg x terasa mende..mmmg hati batu , hati kering, hati itam mcm yahudi...

Firol said...

betul la..bile benda baik ada je yang komen...

vidadarisakura said...

insap jg aku sikit..
tapi benda aku x ble blah..
haha

eliza said...

kiranya ko insaf la jadi budak baik ni kan...bagus2..

Super Nia Hana said...

benda baik tak semua boleh terima
at least ada mesej kan
daripada citer duyung
ahakssss

**owh..watashi sgt jarang tgk citer melayu dan hindi

Wizza said...

tgk review cm best.
tingin nk tgk cite ni..

brat2104 said...

dah lama xtgk wayang.. mmg harapkan tv je la