Thursday, February 4, 2010

Aktiviti Memanah Ikan

Lokasi: Sungai Belakang Masjid
Tahun: 1997 (Form 1)

Cuti sekolah bermula.Ya,cuti hujung tahun.

Aku balik dari asrama dengan gembira.Masa untuk lepak di kampung.Rindu betul aku nak liar-liar kat kampung.Lagipun,mesti semua penunggu kat kampung aku tu rindu kat aku.Penunggu hutan,penunggu sungai,penunggu bukit dan penunggu segala penunggu.

Satu hari,membe sekampung ajak aku 'memanah ikan'.Memanah di sini bermaksud menggunakan senjata seperti senapang yang diperbuat dari kayu dan pelurunya adalah batang besi runcing yang tajam.Selalunya diperbuat dari 'ranting' tayar motor atau rangka besi payung.

Kalau tak dapat bayang sangat,bayangkan ja pistol pemanah Rembo tu.Ha.lebih kurang la.Bezanya Rembo panah orang,aku panah ikan dalam sungai.

Modus operandi adalah seperti berikut.Aku akan pakai cermin menyelam (yang bulat besar tu) dan menyelam ke lubuk sungai.Kalau rasa habis gayat,jenguk bawah pokok tumbang ke,tepi batu-batu besar ke,tu pun dah kira ok.Asalkan ada ikan.Bila nampak ikan,diamkan diri.Bila ikan tengah leka,boleh terus panah.Tapi aku tak tembak ikan yang tengah dating,Kesian.Nak tembak dua-dua serentak,tak pandai pulak.

Kami pergi dalam 4 orang aritu.Kami menyelam bermula dari sungai belakang masjid,sampai ke sungai kampung seberang.Penat jangan cakap la.Tapi puas hati sebab dapat gak ikan.Hasil hari tu banyak jugak.Kami dapat tangkap ikan sebara,ikan sisik,ikan leh dan ikan tilam.Ikan-ikan tu semua kami cucuk kat ranting buluh.Senang nak bawak.

Masa berjalan semula ke arah sungai masjid tu,masing-masing dah penat gila.Dalam kepala dah nampak nasik lauk ikan sungai goreng.Campur pulak lauk ayam goreng,peh.Dah le matahari dah terik atas kepala.

Dalam perjalanan pulang,kami tergamam.Di hadapan kami ada koleksi gadis-gadis sedang mandi-manda sambil bermanja-manja.Dari rupa paras mereka,sah mereka semua bukan orang kampung aku.Ni mesti ada sedara mara sesapa yang datang dari bandar ni.Muka pun muka orang bandar.Riak muka masing-masing macam jakun bila jumpa air sungai yang jernih.

Hati masing dah berdebar-debar.Seko-seko tengah seksi pakai seluar pendek ketat-ketat.Kenapa pakai seluar pendek ketat-ketat? Ye la,nak memanah ikan,pakai seluar pendek la baru sedap nak menyelam macam dolphin.Takkan nak menyelam pakai kain pelekat kan?Buatnya ikan tu masuk lepak dalam kain masa tengah menyelam,macam mana nak panah.Lagipun kami tak nak tayang aurat bukan-bukan kat ikan dalam sungai tu.Tayang sikit-sikit takpa la.

Ok..mari kita sambung cerita tadi.....

Kalau nak balik,kami mesti kena lintas depan geng-geng pompuan tu semua.Kami melintasi depan gadis-gadis tadi dengan muka merah-merah.Walaupun kulit kami gelap,buleh nampak lagi blushing kat muka kami masa tu.Gadis-gadis tadi memandang kami sambil gelak-gelak manja.

Membe-membe aku laju ja berjalan.Ye lah,diorang bawak senapang panah je.Kat tangan aku,dengan ikannya,dengan senapang lagi,cermin menyelam lagi.Peh.

Aku yang tengah blushing tak tentu hala masa tu telah tertinggal kat belakang.Selaku ahli kumpulan yang paling kacak,aku menjadi tumpuan.Langkah kaki dah lemah.Tangan dah rasa macam nak terlepas koleksi ikan tadi.Aku ditinggalkan jauh dibelakang.Gadis-gadis tadi terus memandang dengan tajam.Kaget.

Bertambah celaka lagi,sumpahan batu menyerang aku pada masa yang sama.Gadis-gadis tadi semakin galak memandang sambil membuat bunyi-bunyi gedik.

Aku jalan slow-slow sambil cover dengan koleksi ikan.











Lenguh baiiiii !!!!

10 comments:

Anonymous said...

aku tengah membayangkan dengan baiknya ko cover...hahahaha!

Anonymous said...

yes!aku 1st!











officemate aku baca ko punya blook.dia puji BEST!

Hazzy Ishak said...

kalau selam guna kain pelekat lagi byk ikan oh...boleh jd jala ikan...

Sharif John said...

Aja gua bro...

TAF World said...

Huhuhu... Mengong sangat!!!

Hazryzal Hamid said...

hek..hek..hek..geli kpale hotak aku bace blog lu bro..

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

keras btol..!hahhah

Unknown said...

hahaha...baik punye cover...

nuyuljana said...

cuci mata la ikan2 klu memanah pakai kain pelekat.

StingRay said...

life: sila sila.haaha

life: yes yes! =p

hazzy: x nak la..geli.hahaha

sharif: haha..ko da macam rembo dah john..mana buleh ajar.dah pro tu.=p malu aku.haha

wsr: hahha...=p

bjerd: haha..sila sila...singgah selalu.=)

kakuna: amenda keras? =)

o: mestilah.=p

nuyul: sungguh.hhaha