Friday, February 5, 2010

Kek Gampang

Lokasi: Bandar mana ntah
Tahun: Lupa jugak yang ni.Mungkin masa tingkatan satu rasanya.(1997)

Mata aku tak berkelip.Banyak betul pilihan kek dalam kedai tu.Selalu aku makan nasik ja.Mana pandai tengah-tengah hari buta nak tibai kek.Tak kena langsung.Mak aku tak pernah ngajar pulak waktu makan tengah hari makan roti ke,kek ke.Selalu tengah hari mesti makan nasik lauk best-best.Paling cikai mesti ada ikan goreng dengan sambal dan kicap.

Mata aku masih tak berkelip.Aku tengok ada roti.Ada kek.

Akhirnya aku buat keputusan untuk memilih sejenis kek yang agak pelik di pandangan mata aku.Kek tu nampak sedap.Tapi atas kek tu ada menda yang aku tak pernah nampak.Nak kata ising macam akak aku buat kat rumah,tak sama.Nak kata buah-buahan,jauh bezanya.Aku jadi buntu.Pertama kali aku tengok hiasan atas kek macam tu.

Aku cuba jugak baca nama kek tu.Baca pun,kalau dah tak tahu apa menda yang aku baca,tak guna jugak.Kiranya kali pertama la aku jumpa hiasan kek macam tu.Rekod dalam kepala aku belum ada lagi menda-menda macam tu.Kat kedai makan kat kampung aku takda pulak menda-menda yang macam aku tengah tengok tu.Aku rasa,baru sampai kot kat Malaysia.Gila jakun.

Aku amik sepotong dan terus pergi bayar.

Tanpa membuang masa aku terus buat love bite kat kek tu sebagai tanda sayang dan lapar.

Ok...bayangkan rasa kek yang manis dan dicampur dengan hiasan kek yang rasanya pedas-pedas.Tekak aku dah marah-marah kat aku.Dia kompius samada aku telan kek yang dicicah dengan sambal belacan.Muka aku dah tabley bla.Rasa tak lalu.Gila apa kek manis campur menda pedas.

Aku berhenti makan kek tu,dan terus sambung cari nasi.

Mulai hari itu,aku dapat belajar mengenali dan merasai apa itu 'spicy chicken floss'.












Tak terpikir dek otak aku masa tu ada orang nak letak ayam atas kek.Ingat memain ja nama chicken tu..rupa-rupanya ayam betul.

Gila ka apa.

13 comments:

Unknown said...

erk? ade kek camtu? sape punye resepi daa...

Ann said...

kek dgn ayam?? pelik jer...kalo roti ngn ayam ok la..

brat2104 said...

serunding ayam eh? kek tu kek apa? kek vanila ke, kek buah? kalau vanila tahan la lagi

Anonymous said...

tak lalu aku..mesti kek tu tak berapa laku

noorafzan.blogspot.com said...

rasa macam tersalah bikin je tuh..
wkaaka~

Lazyf said...

pestaim aku dgr Kek Gampang...yg slalu aku dgr Kek Bantat...

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

gampang jugak kek tu kan..hahahah

MOFASAD said...

kek apa 2????

huhuhu




i follow u..



http://mofasad.blogspot.com/2010/02/yang-lama-kembali-lagi.html

~gUrL in pUrPle~ said...

selalukan roti? *konpius*

limauais said...

spicy chicken = ayam berempah
floss = tali halus yg org guna nk korek2 celah gigi bukan?
ni msti kes tokey kedai xdpat A taim SPM.

Hazryzal Hamid said...

ah! cam haghammm siot rase die

TAF World said...

rasanya u salah sebut nie...

bukan kek lah tu, sejenis ROTI... nie mesti kat bakery.. atas roti tu mcm ada taburan serunding yek?

StingRay said...

naddy: ntah.=)

ann: yep..tu yang rasa loya.haha

brat: ntah..makan sket je.da lupa.=p

life: tak sempat interbiu tuan kedai.=)

noor: budak praktikal kot.haha

lazyf: kek buntut? ada? haha

kakuna: betul2..=p

ff: ok..thanx!. =)

gurl: ya..selalu roti.=)

limau: ada le hiasan tu..mmg nama chicken floss.haha..cuba gugel.=)

bejerd: tau x pa.

wsr: roti tak heran...ni kek..siap ada krim lagi.haha.gila loya. =) ye..mmg kat bakery.