Wednesday, August 26, 2009

Matrik

Tahun: 2002
Lokasi: Matrik

Bulan puasa dah tiba.Puasa kat matrik arau ni memang best.Masjid memang hidup.Bulan x posa pun hidup.Leh kata solat 5 waktu macam 'wajib' masa tu.Macam je lah.

Salah satu lagi part best,berbuka kat sini memang mewah.Tiap2 hari ada.Sumbangan orang luar memang banyak.Masa hari 1st posa,budak-budak segan2 nak pegi makan.Ye lah,makan free,tgk dari jauh-jauh.Kot-kot makanan tu utk geng2 tabligh ja.Aku pernah 'join' kejap group ni.Cuba kenal cara hidup mereka.Nanti aku ceritakan.

Pada satu malam,macam biasa,aku beli lauk nak sahur.Aku beli nasi lauk sotong masak cili ngan sayur kubis goreng.Lauk semua bungkus asing.Ye lah,nak sahur awal pagi,masa beli baru pukul 10 malam.Dah siap semua,aku pun tido.

Lena.

Azan subuh berkumandang.Aku menggelupur atas tilam.Tak sempat sahur.Kecewa.

Aku merenung sayu nasi dan lauk sotong yang masih berbungkus kemas.Aku simpan elok-elok.Sayang nak buang.

Kat dalam kelas,kepala aku asyik ingatkan lauk sotong tu ja.Memang masakan peberet aku.Pelik,teringat lauk sotong sampai x da mood nak berbuka kat masjid.Mengidam mengalahkan orang mengandung walaupun aku tak boleh mengandung.

Balik dari kelas kul 1...aku bergegas melihat nasi dan lauk sotong yang aku simpan pagi tadi.Sayur dah berbau.Aku buang.Aku buka lauk sotong......humang aiiii......bau sedap gila....tak basi lagi.Memang terer lah tukang masak tersebut.Nasi pun ok lagi.Takda basi-basi.Nasib baik masa letak nasi dalam polisterin semalam tak terkena tangan aku.Kalau tak,mesti basi.

Aku perlu panaskan lauk ni.Koman-koman leh tahan sampai berbuka.Masalahnya,celah-celah mana aku nak panas lauk ni.Lighter pun aku tak ada.

Menggunakan pengalaman hidup di bumi selama 18 tahun,aku mencari idea.Kurang dari satu saat aku dah dapat idea.Cerdas betul minda aku.

Di tengah panas terik depan bilik aku,aku tadah lauk sotong betul2 bawah matahari.Memang nasib baik hari tu panas teramat terik.Masa tu,aku rasa aku lah orang pertama kat Malaysia yang panaskan masakan menggunakan pancaran matahari.Nasib baik budak x ramai balik bilik.Kalau tak jenuh aku nak menipu aku tengah buat eksperimen.

Teknik jemur kena betul,buleh kering kuah kalau tak kena cara.Aku pun kagum dengan diri aku masa tu.Lauk tu betul2 panas,macam kuar dari kuali,cuma tak menggelegak ja.Ehem..ehem...aku rasa dengan jari la..bukan dengan mulut.Posa beb...posa.






















Petang tu,masa azan magrib berkumandang,aku berbuka makan nasi lauk sotong dengan berselera.

32 comments:

Unknown said...

nape tak gune iron?letak dalam mangkuk besi, pastu letak atas iron...

StingRay said...

naddy: x da mangkuk besi..tupperware plastik je ada.haha...kalau tak dah lama aku masak.

m.a.n.n.e.q.u.i.n said...

perlis memang panas

aku penah gak buat cmni

hahahahah

Jard The Great said...

aku charge bateri pakai matahari..

Hazerin said...

teror gile. leh masuk komando mcm masri

Firol said...

haaaa..teknikal aplikasi sains...

Lazyf said...

bijak bijak...anak sapa nih???

tuntung said...

dapur baru nih!!pkai tenaga solar!!

puan oryza said...

geliga gile idea nih! panaskan makanan guna tenaga solar...heheheh

Mimie.Candy Cane said...

geliga sungguh otak ko..aku pun x pernah terpikir..mungkin ko ni genius tp ko sndiri tak sedar yg ko genius?

cik selamah kundang said...

nasib aku xcamtuh walaupun 1 matrik....

Anonymous said...

penggunaan sumber tenaga solar. bagos. boleh dikembangkan idea ko ni.

joegrimjow said...

haha
stylo la

Unknown said...

hahahaha.. apa la dia nih.. ada je idea dia tuu~

pandai2~

Ummi Aini said...

mtrik mn dulu?
cara baru,..leh dprtikkan

Siti Nur Aminah said...

my fav too...sambL sotong..tp me masak len sikit..

Dalila said...

waa tak basi tu,hebak hebak

paiseh said...

bulih laa lu mengandung pas ni~

Kensi Ell Byle said...

lu mmg terer panaskan lauk pakai tenaga solar..

tu sebb lu msuk mtrx kan?
hhahaah

Sharif John said...

sangat bijak wakaka

nmEsfie said...

ha'a.. terer ah ding dong...

balqissy said...

oh. matrik arau. oh~~~

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

geliga ada kt dlm pala otak ko....uishhh!

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

berselera nye die...nasik tak pnaskn jugak ke??huhuh..

Anonymous said...

gile la ko. aku paling koman pk iron jek.

Ummu Abiha said...

Dah macam jemur baby kena demam kuning gitue... ;p

ainShahajar said...

keh2..menipu tgh wat eksperimen..

bila dah nekad nk mkn jugak.kn2

LanaBusyBee said...

dulu cikgu kimia sapa ajar kt matrik? cik mimi ek? ahahaha mesti dia bangga dgn hang hehehe..

..::Cik Paten::.. said...

rasa terharu jmpe species manusia berkepala otak mcm ko....:)) adoiyai... nape ko x jd komando aje???

Anonymous said...

terror gila la hang ni...mmg xpenah di buat org..hang sorang ja buat

StingRay said...

mannequin: haha..ada geng. =)

jard: ko makan bateri? astaga.haha

haezrin: masri sapa weh? =p

firol: main tibai ja.haha

lazyf: anak bapak ngan mak.haha

tuntung: kalau hujan? =p

oryza: sekali je aku buat. =)

mimie: aku genius?akakkaka...

selamah: aku dengar ada dak pompuan tapis teh pakai coli...ada betul? haaaahahaaa

jasrina:time hujan x dapek la.haha

joe: sungguh. =)

olin: =) hehee..mau idup.

shina: perlis.ko? =)

aminah: ko masak camna? letak apa? =)

lala: hebak sungguh. =)

paiseh: x da tempat nak injek.haha

leyha: aku masuk matrik pakai spm.hahaha... =p

john: nak try kat puncak gunung? =)

mazed: ding dong pun x terer camni kan? haha

balqissy: ohhohhh.... =p

pentoi: sila jgn korek. =)

kakuna: panaskan jugak.haha

ateeka: haha..x da bekas besi. =)

ummu: jemur baby? wow.haha

ain: yep.da nak tu...nak la.haaha

lana: yep.cikgu mimi.haha..ko kenal? comel dowh muka dia.hahaa..

fatin:sebab aku mmg dah rambo.haha

life: amcam? kagum? jgn buat camni kat laki ko ok? mau menangis mak mertua ko.haha

brat2104 said...

1st time aku dgr kaedah ni.. yg biasa aku buat, roti bakar guna iron je.. hebat ko..