Thursday, August 20, 2009

Kisah Sardin 2

Tahun: 2 tahun lepas (2007)
Lokasi: JKL (Jalan Klang Lama)


Gaji masuk petang besok.Kerja baru nak masuk 2 bulan.Biasa la,mula hidup kat KL nih,starting dia senak skit.Duit keluar sana sini.Malam tu duit ada rm2.Minyak motor dah nak kering masa aku balik keja tadi.Aku ada dua pilihan.

1. Guna duit rm2 pegi beli nasi lemak.Esok tak gi keja sebab motor x da minyak.
2. Tak yah makan.Guna duit tu isi minyak motor pegi keja.Tunggu gaji petang besok baru makan.

Malam tu,aku pilih pilihan ke-2.Mula teringat mak ayah kat kedah nun.Nasi lauk apa diorang makan kat rumah time tu.Kalau buleh nak mintak sket.Bodoh,macam orang gila.

Mintak duit kat mak ayah?Takkan nak mintak duit kot.Anak lelaki mana bley camtu.Kalau aku anak perempuan mungkin buleh buat-buat muka kesian mintak duit.Dah keja apa barang nak mintak duit kat mak ayah.Nak mintak kat membe pun,masing-masing baru kerja.Takkan nak aku nak susahkan membe sekali.

Peh,baru rasa camna la orang yang miskin gila babas kat luar sana.Yang ada anak-anak sampai tak makan berhari-hari.Aku tersengih-sengih dalam selimut.Tahan lapar.Baru je telan air kosong tadi.Kenyang le sket.

Malam tu,aku bayangkan aku tengah makan nasi lemak lauk ayam dengan penuh berselera......aku bayangkan sampai aku terlelap.












Besoknya,lepas dapat gaji,aku gigit cizi wejes kat KFC sampai keluar air mata.

17 comments:

Akmar Anuar said...

hmmmmmmmm.....bace blog ko,baru aku tau susah nak survive sorg2 tanpa bantuan mak ayah..

btol la kot kate2 ko, anak ppuan xbrape survivor sgt sbb manje..hehe..

AKU LAH TU WEH!!

loti mukhtar said...

BUKAK2 PURSE TINGGAL SERINGGIT..GAJI LAMBAT LAGI.MCM MANA TUH

Kapten Luffy said...

hehehe

dah gaji makan sakan ko yer

Liliyuli said...

wa dah lalui..tapi wa kental..secebis air mata pun wa tak titiskan..

Unknown said...

ko gigit cizi wejes gune mata ke sampai keluar air mata?

ish ish ish..

a m o i said...

hm xpe. sama la dengan. kita mkn maggi je ea.hee

Lazyf said...

Nangis sgt2...

ada said...

tu la, kita ni masih lagi boleh dikira bernasib baik... sekurang-kurangnya, dapat gak makan cizi weges tu..

orang yang susah??? ntah ble la diorang dapat makan.. bukan kata cizi weges.. key ep see pun tak pernah nampak.. huhuhuhu

Yuki Yusuf said...

mmg untung jadik anak pompuan kesayangan bro...

duit bertan2 masuk tiap bulan...tak mintak pon masuk gak

kahkahkah...

LABUCHEE said...

salam...
betul pe yg awk ckp tuh...
susahkan bile duk jauh mak ayah :(
sedey nyeee..nape masak tu x datang umah kite makan??nyahahhhaaaa........ :)

ps : pe yg kite lalui tu la yg wat kite lebeh tabah tuk harungi idup neh kan..kannn.....

LABUCHEE said...

holaa.."masak" plak...masa lorr...
type error..huhuuuu

~gUrL in pUrPle~ said...

sian.... huhu...

Siti Nur Aminah said...

laen kali masak sendiri...tak da la kene thn lpar

dark said...

sos kene bijik mata..teruk tul tahap kelaparan ko ni..

Dalila said...

kasiannya tsk tsk

zonaku said...

cabaran kan??? terasa indahnya dunia bila gaji dah masuk..


errr.. gaji aku msk hujung mgu depan!

Anonymous said...

mmg sungguh terharu aku baca