Monday, January 10, 2011

Petang Yang Tenang 10

Aku bergolek-golek manja di depan TV.Selesai buat 'rally' menonton sebanyak 3 filem memang memenatkan.Hampir terbabas solat zohor aku dibuatnya.Menda-menda terbabas ni bukan boleh dibuat selalu sangat,nanti 'allignment' dia boleh lari.

Jadi,aku off mode HDMI,dan bertukar ke channel percuma. Channel 1,2,3,ntv7 dan TV9.

Demmit! Kalau Astro tak buat hal,mesti weekend aku akan penuh dengan ilmu-ilmu baru dari learning channel.Masa pasang 4hb Dec lepas,2 hari ja boleh tengok.Lepas tu,sampai sekarang,tak boleh tengok lagi.Alasannya,'registration system' untuk Astro Beyond sedang dalam proses naik taraf.Naik taraf pun,naik taraf la jugak.Baran pelanggan jangan bagi naik taraf sekali.Nak maki hamun operator tu pun,takda pekdah jugak rasanya.Diorang cakap ikut skrip.Cakap macam mana pun,skrip yang sama akan diulang-ulang.Jadi,melihat decoder astro yang tidak boleh berfungsi,kadang-kadang boleh mendatangkan stress.

Gotdemmit Astro!

Tap.Tap.Tap.

Bunyi butang remote ditekan.Hampa.Semua rancangan sangat 'tak boleh bla' dengan selera aku.Aku tukar channel sana sini.Kelihatan Mila 'Authentic' sedang dijamu dengan maggi.Tak sihat betul iklan tersebut.Kalau aku ada anak nanti,sampai iklan artis makan megi,aku nak tutup mata dia.(Padahal,kat dapur ada sebungkus besar maggi.Hahaha.)

Tap.

Tv ditutup.Tak.Maksud aku,aku matikan TV tu.Aku tak tutup dengan kain.Jangan nak buat lawak bodoh.

Pukul nak?

Aku buka pintu dapur.Muka senyum-senyum.Pokok yang ditanam tumbuh dengan hensem.Rasa bersemangat nak berkebun.Jam dah dekat-dekat 5 petang.Boleh la kot main tanah sekejap.Barang seminit dua orang kata.

Aku menghampiri petak tanaman yang aku buat minggu lepas.Petak tanaman tu,buat dengan kayu ja.Ala-ala macam dalam cerita Jamie At Home punya konsep tu.Jenis tak payah buat batas dah.Nampak kemas sikit.Aku buat kecik ja.Kira-kira 4 kaki lebih je panjangnya.

Aku ambil peralatan berkebun.Aku pilih penggembur tanah.Dengan mesra,aku garu-garukan tanah dalam petak tanaman.Muka manis-manis.Tengah sedap-sedap garu tanah,serta merta aku tercarut perkataan yang mencarut yang penuh dengan bahasa carutan.Dapat?

Iblis bersorak riang.Pantang aku terbabas sikit.Celaka.

Dalam petak tanaman aku tadi,kelihatan lingkaran taik kucing yang masih fresh,basah,berwarna kuning dan masih pejal tertanam indah dalam tanah yang subur dan gebu.Ya,petak tanaman yang dipenuhi dengan tanah yang subur,gebu dan penuh dengan humus-humus yang berkhasiat untuk tanaman,telah dicemari.

Benci.








Benda-benda bodoh macam ni yang buat aku rasa nak start enjin kereta,balik kampung,baring atas riba mak sambil mengadu ni.




Comel.


4 comments:

Anonymous said...

eiiii!manja!anak mak.

Mr feckry said...

manja punye anak!

miss nina said...

hehehe..penuh aktiviti dia.
ecece..manja nya, nak report2 kat mak

StingRay said...

capa: eeeiiiiiii..haha

fekry: ahha..ala..sekali sekala.

nina: tengh buat gaya cool ni.manada manja.manada.haha