Monday, January 10, 2011

Pagi yang hensem 22

Pagi Sabtu tiba lagi.

Dari jauh,aku nampak dua orang sahabat aku sedang terkial-kial depan koleksi lauk nasi lemak.

Aku parking kereta dengan tenang.Kelihatan dalam-dalam sedang melihat-lihat lauk nasi lemak.Picisanku pula secara tiba-tiba kelihatan sedang duduk tenang di atas kerusi.Beliau kusyuk sekali membaca akhbar sensasi kegemaran ramai,akhbar Metro.

Aku menghampiri tempat nasi lemak.Perancangan aku pada pagi sabtu tersebut,ambil nasi lemak,letak lauk sikit,lepas tu pegi duduk bersama dalam-dalam dan picisanku. Banyak benda yang boleh dibualkan dengan dua jejaka bujang yang unik ini.

Karekter dalam-dalam yang penuh dengan 'intellectual jokes'nya yang mana kadang-kadang mengambil masa beberapa saat hingga kadang-kadang setengah hari untuk dihadamkan maksudnya...manakala picisanku pula sarat dengan luahan 'luar kotaknya' yang sekali-sekala akan membuatkan hati aku mencarut kegeraman.Mereka berdua kadang-kadang membuatkan aku tertanya-tanya sendiri.Apakebertuah aku mempunyai sahabat seperti ini.

Ehem.

Iklan bermula.

Ada yang berminat? Mereka berdua kamel (kacak + comel),bergaya,berkereta dan berkerjaya stabil.Serta,baik orangnya.

Iklan tamat.

Ehem.

Jadi,setelah mengambil nasi dengan kiraan yang secukupnya,aku letak telur goreng sebijik.Cukuplah,buat apa telur banyak-banyak.Orang lelaki tak perlu banyak-banyak menda ni.

Di depan aku pada masa tersebut ada seorang budak perempuan.Masih sekolah rendah rasanya.Beliau bertindak sebagai pembantu kakaknya.Aku buat-buat muka manis depan budak tu.Ye lah,buat muka garang-garang kang,menangis nanti budak tu,sapa yang susah.Kakak beliau jugak yang susah.

Lagipun,pagi yang cerah dan gemilang macam pagi tersebut,kena diselami dengan sifat mesra.Baru ngam orang kata.Cuaca cerah campur individu kacak macam aku.Memang ngam habis!

Jadi,melihatkan aku sudah selesai ambil lauk,budak tadi pun dengan ramah dan penuh senyuman serta lantang bertanya kepada aku.

"Minum apa pak cik?"











"Aaaaaaaa...!!!" jerit budak tu bila aku lempar dia jauh-jauh.


10 comments:

zonaku said...

hari ini mmg sgt indah!

ko kelihatan sangat tua di mata budak itu!

Anonymous said...

yess!!aku suka perkataan PAKCIK itu!

nad said...

adik tu mmg confirm x rabun..haha ;P

Anonymous said...

ha..ha..owg lelaki tak perlu byk2 menda tu. TELUR...tepat sekali!

miloaiskurangmanis said...

wakakakaka

sudah tua rupanya stingray!

Anonymous said...

ngahaha aku dipanggil "makcik" oleh budak 5 tahun pun rasa nak jatuh kerusi, apatah lagi kalau budak sekolah rendah.

peh. tuak.

Firol said...

hehehhe...jauh tu echo jerit panjang

NomborSebelas said...

perhh berapa meter pergi budak tu? hahahaha

nate said...

nape tak ajak aku.

StingRay said...

zonaku: tak dapat terima kenyataan.

capa: dengki! ahaha

hamba: dia rabun.sungguh.dia rabun.

bukan: dah ada dah.haha

milo: budak tu mmg tak kenal rupa.ish ish ish.

damme: aaa..budak tu salah tgk tu aku rasan.haha..

firol: jauh betul aku lempar.haha

sebelas: sehektar jugak jauhnya dia melayang.haha

macho: ko sibuk peluk bini kat rumah mertua.mana boleh ajak.hahaha...mandi wajib pun belum pagi tu aku rasa.