Wednesday, September 9, 2009

Usolli Sunnatal Li'Idil Fitri Rak'ataini Makmuuman Lillaahi Ta'ala..

Lokasi: Masjid
Tahun: 1993 rasanya..(darjah 3).


Ya,raya telah tiba.Aku pakai pakaian paling hensem.Baju melayu lengkap bersampin.Sekali tgk macam hero-hero melayu.Dua kali tengok pun macam hero-hero melayu.Dalam perjalanan ke masjid aku dah dapat rasa mesti ramai mak-mak anak dara dah booking aku nak buat menantu.

Tiba di masjid,aku berjumpa dengan rakan-rakan sebaya.Rakan-rakan tak sebaya sibuk sembang pasal motor.Baru sekolah rendah dah sembang motor.Naik beskal pun buleh terbalik lagi.

Sebelum solat,macam biasa,imam akan bagi penerangan dan peringatan sket.Maklumla,solat Aidilfitri ni bukan macam makan nasik yang buleh dibuat tiap-tiap hari.Mungkin ada yang lupa.

Selesai bagi penerangan,imam bersedia angkat takbir pertama.

Aku dah ready kat saf budak-budak.Malik(bukan nama sebenar) duduk sebelah aku.Hati aku dah debar-debar.Debar-debar pikir duit raya yang nak dapat nanti.Sambil dalam kepala tengah rancang peta perjalanan ke rumah-rumah orang kampung.Perjalanan disusun mengikut kepentingan.Jika ada awek cun,diutamakan.


"Allahhuakbar!" imam angkat takbir pertama...

"Allahhuakbar!" aku dan Malik angkat jugak....

"Allahhuakbar!" imam angkat takbir kedua.....

"Allahhuakbar!" aku angkat takbir kedua.....Malik dengan bersahaja terus rukuk.

Tersedar.Malu.

Malik lari turun dari masjid dan terus menghilangkan diri dengan pantas.Macam kartun.

















Dari takbir ke-3 sampai bagi salam,aku letih tahan gelak.

23 comments:

Unknown said...

Malik ke ko ni? saje nak cover kan? kan?

cemane naik beskal terbalik?

Lazyf said...

Ntah2 ko x?
Sajer ko "mengambingitamkan" Malik kan? kan? kan?

cik selamah kundang said...

malik adalah nama samaran hang yg baru selain jamil..(play safe oh)

Liliyuli said...

oleh kerana malu..
malik terus cabut balik..
hahaha

Anonymous said...

hahahhahahhahaa!!!!!


mula dari awal dia confident...lepas tu teru sover conpident..sbb tu layan habis takbir tu..hehehe

Siti Hasanah said...

hehe~
xtahan~
aku penah alami bende tu
malu gile~ weh
tp xpe, kite think +ve, sume manusia wat silap
huahuahua~
p/s: kamu bukan cikgu ke? then? cimb bank tu? kamu pekerja bank eh?

MaMa RaFi said...

haha klakarnyeh... nsb baik dlm meetg nieh mama hanya mampu tersengih...

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

kesian die kan ..kan ..kesian ko jgk,dok gelak je smayang ntah ke mana..hahah..

cApT LeE said...

"Dalam perjalanan ke masjid aku dah dapat rasa mesti ramai mak-mak anak dara dah booking aku nak buat menantu"...... x boleh blah ayat.hahhahaha

Firol said...

hahaha...ni memang biasa kalu jenis tak pernah g masjid dan imam tak explain dulu teknik solat

Siti Nur Aminah said...

lu ni..bek xpyh smayang kalu thn gelak...pasn hbias la tuh..nk wat jadi menntu

Siti Nur Aminah said...
This comment has been removed by the author.
~gUrL in pUrPle~ said...

eh.. mana gi post sblmni yg ada gambar??? xsmpt tgk tadi... alah...

Rona Realiti said...

ek eleh... naper mesti malik, bukan ko...!?

Selamber Rock said...

wakakakakakkaka...jap..jap....
seblah malik n ko ada pak cik tahan gelak x?

Ahmad Belia said...

malik tu punk aku rasa..

noorafzan.blogspot.com said...

haha~
sah die tak dengar penerangan imam kat depan tadik..
lalaalal~

Jard The Great said...

beb.. minta alamat surat-menyurat.. sblm esok... antar kat emel aku..

Anonymous said...

sebenar nak komen kt entry sblm neh tp syg sebab dah cun ada 9 komen.

12/12/12 tarikh cantek last utk kawen atau 20.12.2012
:D

Unknown said...

nasib baik nama scapegoat kali ni malik, bukan jeman kesayangan aku..

paiseh said...

sah tak pernah buat semayang mayat~

green said...

tahan kentut sebenarnye..

StingRay said...

naddy: bukan aku lah.haha

lazyf: mana ada.aha

selamah: oit..fitnah tu.haaaha

lili:haha..betul2.. =)

life: setahun sekali. =)

purple: aku pemegang kat ATM ja.haha

mama:gelak je.hhaaha

kakuna: haha..tak kusyuk dah.

capt: buleh bla la ayat tu.haha

firol: ko penah kena? haha

aminah: apa le yang ko jangka dari budak sekolah rendah?haha

gurl: da ilang. =)

rona: sebab mmg bukan aku. =)

kejora: masa semayang mana buleh pusing2 tgk.haha

amo: dia layan Slam.haha

noor: aku pun xtau. =)

jard: da antar. =)

damme: jom kawin.hahaa

olin: sayang sangat kat jeman.haha

paiseh: kena bunuh semut..pastu prektis semayang mayat.haha

green:haha