Friday, April 16, 2010

Antara Halim,Sarip dan mangsa mereka...

Mata Halim memerhatikan tajam ke arah mangsa.Sarip yang membonceng di belakang pun melakukan perkara yang sama.

Sasaran mereka pada malam itu adalah seorang makcik yang sedang berjalan penuh leka di tepi jalan.Di tangannya ada beg tangan.Mangsa mereka pada malam itu nampak begitu leka sekali.Bagi Halim dan Sarip,itu adalah mangsa mudah bagi mereka.

Motor mereka bergerak perlahan-lahan.Bila sampai kat tepi makcik yang sedang berjalan tadi,Sarip yang membonceng di belakang terus meragut beg tangan makcik tadi.Setelah berjaya meragut,Halim memecutkan motornya laju-laju.Jelas kedengaran suara makcik tadi menjerit-jerit minta tolong.



********


Halim menuju ke arah sebuah rumah kosong.Di sana ada beberapa orang rakannya yang sedang melepak.Rakan-rakannya juga peragut.Bila sampai di sana,Halim dapati rakan-rakannya sedang berpesta.Meriah betul nampaknya.Mesti banyak barang mahal diorang ragut hari ni.

Halim tak sabar lagi.Sarip kat belakang memegang kemas beg tangan yang diragut sebentar tadi.Enjin motor dimatikan.Mereka berdua turun dengan bangga.

"Beb..tgk ni..sikit punya besarrrrr beg ni ha...ni baru peragut namanya!" jerit Sarip kepada rakan-rakannya yang lain.

"Ha...cepat la bukak.Kenduri sakan la kita arini.Ntah-ntah ada duit ribu-ribu.Nampak gaya macam datin-datin." balas Halim setelah tanggal helmetnya.

Sarip mula buka kunci beg tangan tadi.Hatinya berdebar-debar.

Beg tangan dibuka.Rakan-rakan Sarip dah Halim berkumpul melihat hasil ragut yang dibanggakan oleh Sarip dan Halim tadi.Mata mereka semua terbeliak.Yang paling terkejut sekali mestilah Halim dan Sarip.

"Bang..kiblat arah sana bang...hangpa berdua berjamaah la noo..lagi afdhal.." ujar Hanapi kepada Sarip dan Halim sambil tahan gelak.



*******



"Eiiiii...bencinya akuuu....aku baru aja beli telekung tu semalammm Yah oii...dalam beg tu bukan ada apa pun,kain telekung aku jaaa....dah kena ragut.Baru ja pakai kat surau tadi...bencinyaaa....bencinyaaaa....." bebel Mak Som sambil menghentak-hentakkan kaki.Beliau ditenteramkan oleh rakan-rakannya yang baru balik dari surau berjamaah.

7 comments:

Misya Idris said...

insaf tak diorg ?

Aku said...

wakakakak.......
padan muka diorang

nasikputeh said...

haha.
petanda dah tu.
xtau nak katela kalo xsedar2 lagi.

Min MH said...

hohoho...padan muka peragut tu...
tapi makcik tu leh tahan gak, pergi surau bawa telekung bawa beg ala datin...hehehe

Lazyf said...

Halim & Sarip trus wat solat taubat dan2 tuh gak...hahahaha

zonaku said...

hehehehehee........

kagum gak aku... diorg tau arah kiblat.....

igtkan dah perangai jahat, lupa abih bab agama

StingRay said...

tiger: entah.hahhaa..=)

daisy: =p haha..

nasik: solat pakai telekung baii..haha

min: gaya mau ada.haha

lazyf: haha...layan dengan telekung.

zonaku: cemerlang geografi.haha