Monday, September 22, 2008

Matrikulasi Arau Perlis


Ya...aku penah belajar di matrikulasi...matrik yang aku belajar dulu letaknya di arau...perlis.Orang cakap bandar kangar tu pekan koboi..lantaklah orang nak cakap apa pun...asalkan tempat tu ada jual megi tomyam...haha...

blajar kat matrik ni...boleh dikatakan tempat yang mula2 membuka kepala aku kepada dunia luar...selama ni aku masuk tadika..sekolah rendah dan menengah dalam daerah aku ja..aku x keluar blajar di luar daerah aku..setakat pegi kl setiap tahun utk makan angin..pastu pegi kuiz atau nasyid di sek lain...penah la...tapi..bila abes spm..aku dapat masuk matrik arau nih...mula2 agak gabra gak...ye aa..pertama kali nak kuar dari ceruk kampung...pegi tempat lain..aku redah je la..


bila aku masuk sini..aku da mula kagum..mana tak kagumnya,punya le luas tempat dia..blok penginapan,kafe,bilik kuliah,pentadbiran..semuanya masih baru dan teratur! sampai sekarang..bg aku..matrik arau la tempat paling best aku pernah belajar..baik dari segi tempatnya,kenangannya dan sahabat2 aku di sana.


Bila aku mula2 masuk sini..aku da mula rasa bangga..sebab aku da bleh blajar tempat besar macam ni....aku suka ke kafe kat matrik ni..ada banyak kafe di sini....makanan dia murah2...
selepas seminggu kat matrik nih...satu hari..aku perasan ada sorang mamat ni dikerumuni leh student lain kat kafe..aku pun pegi le..mana le tahu dia sakit ke..ada masalah ke hapanya kan?...elok sampai je..aku tanya membe sorang lagi..

"apahalnya dia tu?"
"nak ke german..sambung study sana..buat engineering.."

peh..aku diam...aku ingat kat sini da tip top da..rupanya ada lagi tip top..masa tu baru minda aku terbuka..baru leh pikir pasal study ...ke german eh?...peh..dasat aaa budak nih....

apa aku tahu kan?...ye la..dduk kampung je..mana pikir menda ni..cita2 pun mainn cakap ja..sehari dua lepas tu..keadaan mula rancak..ada yang terpilih ke jepun..russia..uk..bla2...time tu baru aku sedar...mana tahap aku...peh...

kat matrik ni jugak aku jumpa budak2 yang boleh dikatakan genius...yang idupnya hanya tau makan ,tido,main bola...tapi bila exam... pointer 4.0!..ada yang bila aku bg soklan math yang ciput ja..dia siap leh explain jalan kira yang berjela2...siap dengan graf yang dilukis secara spontan.....

ada budak2 power dari MCKK la..dari sekolah elit2 yang ntah hapa2 datang.....peh...sungguh meriah...bangga aku tgk anak melayu yang power2 camni...aku senang hati...selama ni aku macam selalu dengar..orang melayu mundur..bla2... tempat ni betul2 da buka minda aku....


ada sorang student ni..aku tgk serabai gak...lagi teruk dari aku..tak terurus.. "datang dari mana la budak ni eh"..ujarku sambil tgk lifestyle dia yang tak ber'style' tu...tup2 ujung mggu tu..aku tgk mak ayah dia datang...ha...amik ko..sekali yang datang kereta macam UFO..besar..gedabak..mewah...anak lord rupanya dia nih....

tu semua jadi dalam bulan pertama aku kat matrik..di mana aku terkejut x abes lagi...semua tu baru bagi aku....tapi..aku kan cool....hahaha....korang mesti menyampah kan ayat ni...hahaa..


tapi..yang agak buat aku resah tak bertempat, serba tak kena dan rasa segan tahap dewa satu menda ja.... SINI AWEK RAMAI BAIIII!!!......

korang bayangkan la..ada 8 blok kat sini..satu blok lagi kosong.....so..dari 8 blok tu...6 blok adalah PEREMPUAN...senang cita..nisbahnya 2:6 = 1:3.....haha...

kalau sampai time makan..atau pertukaran kelas..geng2 lelaki ni aku leh tgk menyelit2 je celah2 student pompuan....pehhh...pupus kaum lelaki time tu aku rasa....awek2 dari kursus sains hayat (bakal2 doc ) ramai yang cun....aku masa tu...segan2 pun ushar gak...nak ngorat x pandai..setakat tengok ja dah ckup...x brani aku nak ngorat...buatnya anak orang kaya ke..mampos aku....tapi sumpah...memang cun.....

nanti aku sambung lagi pasal matrik ni....sangat banyak cerita kat matrik ni...akan aku cerita pasal membe aku kat sini.... ismadi..amri (arwah-alfatihah)..anwar...bad..bakhtiar..psiko...manap..dan lain2 watak.....insyaallah....



ni le matrik aku blajar dlu..sangat teratur susunannya...ditengah2 tu le perpustakaan,kelas tutorial,pejabat pensyarah,dewan kuliah..masjid...koperasi..

4 comments:

sarah said...

yeah, idop kekanak mtrik!~
hihi mtrik gua kt pilahdelphia darul sydney itu sumpah superb! ;))

LanaBusyBee said...

blok aku yang paling hujung tu, A1 ahahaha...byk gila kenagn kt matrik, walaupun setahun ja eblajaq di ctu...bila xleh jawab exam ja, mula la aku n kwn2 aku nk jadi pramugari ahahaha...cita2 yg bengong ahahaha...ku ingin terbang, tinggi di awan lalalalalala

cik dila said...

matrik perlis...
huhhu,,,satu tempat yg indah act...
even tak lama,tp bermakna...
syg kmp...
mane nak dpt mknn murah,kmp la jwpnnye...waa~rindu2..

Anonymous said...

mis kmp so much..!!r