Tuesday, September 9, 2008

KeNdURi




ya....aku kembali lagi....

aku balik ke kg bebaru nih...sebelum bulan puasa.Ada kenduri kawin.Ni le kenduri kawin last kat kg aku sebelum bulan puasa.....

alhamdulillah....segalanya masih sama seperti dulu..semangat gotong-royong masih lagi segar.Orang2 kampung datang ramai2...potong bawang...potong daging...naikkan khemah kenduri... ahh....sungguh ceria dan meriah sekali....

aku leh nampak mak cik2 yang dah masuk tahap pakar berada di mana2...ya..mereka pakar di bidang masing2...ada yang pakar buat kuih...pakar susun pinggan...pakar buat kerabu..pakar mengumpat.....masing2 amik peranan dalam majlis tuh...

tidak ketinggalan juga pakcik2 yang turut berada dalam kategori pakar....pakar buat khemah kawin..pakar gali lubang rokmo(lubang kawah utk masak lauk dan nasi),pakar masak gulai batang pisang....ya..di tempat aku...masakan seperti gulai kawin dan nasi...semuanya dimasak oleh lelaki....tradisi yang diteruskan dari dulu sampai sekarang..... semuanya saling lengkap melengkapi....seterusnya mewujudkan satu matlamat..... KENDURI KAWIN YANG PALING BEST!

berhenti melalut...okeh..kembali ke topik asal..dalam kenduri ni..aku sangat berminat dengan masakan...jadi..aku sertakan beberapa gambar utk kategori makanan paling basic dalam kenduri kawin kat kg aku...

itu sahaja...aku malas nak upload banyak2 gambar.. keadaan tak mengizinkan...



0 comments: