Wednesday, September 10, 2008

masih aku terasa..

lokasi : makmal sains
masa : 1997
kelas : tingkatan 1 melur
situasi: awal2 start kelas kat makmal...baru masuk sek menengah baii.....



cikgu sains: "baik murid2....jika sebiji belon dilepaskan ke atmosfera..adakah ia akan semakin membesar atau semakin mengecil ketika naik ke atas? ".


semua murid terdiam......x nak jawab....... aku pun terpinga2....ni subjek peberet aku nih..aku kena ekselen! sekolah rendah dulu blajar alam dan manusia ja...tatkala membe sekampung sibuk mencari buku bambino...misteri pulau jerjak....hantu dalam almari...bla2....aku lak jenuh dok korek buku sains kat library dlu...buku paling aku cari..karya isaac asimov..antara pengarang fakta sains yang aku minat.....ahh..itu cerita sekolah rendah dlu...


member sebelah: "camna ni?..belon tu jadi besar ke kecik? aku rasa dia jadi kecik....".
aku : "aku rasa belon tu akan membesar sebab tekanan atmosfera semakin kurang dia atas.. " ujarku sambil mata terkulat2 melihat penunu bunsen kat meja.... aku jawab ikut logik akal....
member sebelah: "terdiam....".


tiba2...

cikgu sains: "okeh...siapa kata belon tu jadi kecik ...sila angkat tangan!"

zasssss.....dari 30 orang murid dalam kelas.....28 angkat tangan.....maknanya tinggal aku ngan membe sebelah je x angkat tangan..... cuak gila babi...... budak genius dalam kelas aku pun angkat tangan gak!..abes la....bancau.....tapi......aku rasa jawapan aku betul.....aahhhh..lantak la...

cikgu sains: "ha!...kenapa kamu tak angkat tangan?....." tanya beliau kepada aku sambil buat2 muka psiko....semua budak pandang kami berdua sambil tangan masing2 terangat di udara....


aku: "err...hehe...errr...sebab tekanan dalam belon tetap sama....tetapi tekanan atmosfera semakin berkurangan...jadi belon tersebut akan semakin membesar apabila ia semakin tinggi di atmosfera".

semua murid diam....aku dah kecut...muka maintain serius....membe aku berkelip2 mata kat sebelah tgk aku......


cikgu sains diam.....dia usha aku lama2.... dan tiba2....



cikgu sains : "YA!...KAMU BETUL! BAGUS!".......


saat tu...nak ja aku panjat meja....buat gaya paling cibai....paling berlagak.....tapi aku maintain sopan....semua tu aku buat dalam imiginasi ja...perghhhh..rasa bangga yang amat2 time tu...

start aritu....aku kompom....bidang sains adalah jalan hidup aku....

0 comments: