Friday, August 10, 2012

Jamil dan Bangla Caltex

Jumaat yang lepas,selepas berbuka,aku pegi solat maghrib.Lepas maghrib,rehat dalam beberapa minit,capai tuala,terus pergi mandi.

Dah setel mandi,pakai baju kemas-kemas.Lepas tu,angkut barang masuk dalam bonet kereta.Dah siap semua,aku bertolak pulang ke kampung.Masa nak gerak tu,azan isya' berkumandang.Dalam perjalanan pulang tu, aku memandu dengan tenang menuju ke arah stesyen minyak Caltex Kampung Melayu Subang.Ala,yang dekat dengan lampu isyarat simpang 3 yang sibuk tu.

Untuk perjalanan jauh yang melibatkan highway,aku lebih cenderung untuk isi Caltex.Minyaknya lagi menjimatkan.Dari KL ke SmallVille,jarak 400km lebih,minyak baru RM40 plus plus.Ye lah,aku tak drive laju. Standard 80kmj-120kmj je.Tengok keadaan.

Dah sampai Caltex,aku berhenti.Bayar di kaunter,buka penutup minyak dan mengamalkan acara isi minyak dengan kaedah kukus-grill-panggang kukus-grill-panggang.

Maaf.Aku ulang semula ayat tadi.

Dah sampai Caltex,aku berhenti.Bayar di kaunter,buka penutup minyak dan mengamalkan acara isi minyak dengan kaedah angkat-tolak-masuk-picit.

Sambil isi minyak,datang seorang bangla.Bangla tersebut adalah pekerja kedai minyak tersebut.Dia datang tolong lap cermin depan dan belakang.Sambil dia lap,aku ucapkan terima kasih.Dia tersenyum,dan membalas semula ucapan terima kasih aku.

Sebelum dia pergi,dia sempat bertanyakan kepada aku.

"Abang tak solat terawih?" soal bangla tadi sambil tangan dia buat gaya angkat takbir,muka dia senyum-senyum sambil pandang-pandang ke arah masjid yang penuh dengan jemaah yang letaknya di sebelah stesen Caltex tersebut.









Bersepah jugak aku menerangkan kepada dia yang aku nak balik kampung di Kedah.

Siap cakap Kedah tu jauh.


6 comments:

Su Hana said...

hahaha bangla tu mmg baik & peramah. sy mmg isi minyak & reload T&G kt caltex situ...

naiba said...

hehehe..pernah alami gak..maklum la..kampung jauh...huhuhuhu

Adziim said...

Mcm dapat hidayah pulak.

Firol said...

dalam tu hadi...

StingRay said...

Mama iman: wah.sama kawasan rumah le kita? =)

naiba: jauh la sangatt..=p

adziim: teguran tuhan tu,datang dalam macam2 bentuk. =)

firol: haha..deep sampai celah2 kapilari darah.=p

naiba said...

hahahah...jauh la...merentasi banyak batang sungai tau...=p