Monday, August 27, 2012

Anak dan Ayah - 1

"Dulu,benda-benda macam matematik ke,ayah selalu dapat nombor 1 dalam kelas." ujar si ayah.
"Oooo....." balas si anak dengan bangga.

"Senang cerita,tiap kali hujung tahun,ayah dah sampai naik boring lah naik pentas ambil hadiah." ujar si ayah lagi.
"Hebatnya ayah." ujar si anak penuh bangga.

"Sehinggalah suatu hari,selepas beberapa tahun ayah berkahwin dengan mama dan belum dikurniakan zuriat,datang seorang lelaki tua.Alim orangnya.Dia beri pilihan kepada ayah." lembut tutur si ayah kepada anaknya.
"Lelaki tua? Pilihan apa ayah?" si anak mula tertarik.Mula memberikan perhatian.

"Orang tua tu cakap, ayah akan boleh dapat zuriat, dengan syarat, kepintaran ayah akan diambil sedikit sebagai ganti.Disebabkan ayah dah lama inginkan zuriat,ayah bersetuju.Lelaki tua tadi,berdoa di hadapan ayah.Hasilnya,tidak lama selepas itu,mama mengandung dan ayah dapat kamu.Jadi,selepas dapat kamu,ayah dapat rasakan,kepintaran ayah semakin kurang berbanding dahulu.Tapi tak apa.Ayah redha.Ayah sayang kamu." tutur si ayah penuh kasih sayang.Penuh dengan senyuman.








"Ayah.Kalau ayah cakap awal-awal yang ayah malas nak tolong Lily buat kerja sekolah ni dari tadi,kan senang.Takde lah Lily tercegat dari tadi kat sini dengar cerita merepek ayah tu. Tasuke tasuke tasuke.Benci.Lily nak pergi tanya mama lah.Benci.Benci.Benci." ngomel si anak sambil berlari-lari comel mencari mamanya di dapur.

Si ayah,sambung menonton rancangan di tv sambil tersenyum nakal.


3 comments:

naiba said...

hehehe..punya la panjang alasan...
cakap je la..ayah tak reti..tanya mama..huhuhu

iNa aWiE said...

Lily?macam nama isteri hang je..comel alasan si ayah yang pemalas tu!

Unknown said...

ayah boleh daftar raja lawak.