Monday, August 27, 2012

Jamil di Pagi 1 Syawal

Aku pandang muka di cermin.Berseri-seri.Baru sudah mandi.Sejuk bukan main.

Aku pakai wangi-wangian.Kenakan baju.Seluar.Calit minyak rambut,gomol-gomol rambut,terus sikat.Hasilnya, terpampanglah muka hensem di dalam dan di luar cermin.

Dah puas hati,aku keluar rumah.Cadangnya nak hidupkan kereta.Bersedia nak ke masjid.Tengok keluarga pun dah ready.

Aku berjalan menuju ke PS.Bila sampai,aku buka pintu kereta aku.Aku tarik pemegang pintu,pintu dibuka.Aku melepaskan pemegang pintu tadi,dan bersedia untuk menghidupkan enjin kereta.

Tiba-tiba, tangan yang aku pegang pemegang pintu tadi,tak dapat bergerak.Aku hairan.Jadi,aku pandang semula ke arah tangan aku tadi.

Kelihatan,tangan baju melayu aku,terkepit di pemegang pintu kereta.

Aku pandang PS, PS pandang aku.Aku senyum.PS nak bersalam rupanya.

"PS, di pagi yang mulia ini,aku nak minta maaf kalau ada salah silap.Terlanggar lubang ke,terbang atas bonggol ke,terlewat servis ke...minta maaf ye." ujar aku sambil tersenyum.

"Ye lah Jamil.Aku maafkan.Aku pun nak minta maaf kalau ada salah silap.Termakan minyak lebih ke,halal-halalkan lah ye." balas PS.

Kami berdua tersenyum.

Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa.Cuaca terang dan tenang.Burung-burung berkokok riang.Unggas-unggas berkicau gembira.Semut di tanah,bersahut-sahutan.Ultraman terbang bersimpang siur.








Nun jauh di kota, Kriss Evo menangis sayu di kawasan parking motor.


1 comments:

naiba said...

sedih kriss evo...tak pi salam die ke?