Wednesday, August 29, 2012

Halim Sigaraga

"Ha! Apahal termenung ni?" sergah Halim Sigaraga kepada Khusri yang sedang termenung jauh di atas kerusi.
"Astagatisma...terkejut aku Halim.Kau pun ada kat sini?" balas Khusri setelah terkejut.

"Ye,biasa lah.Cuti-cuti.Aku bosan,jadi aku berjalan-jalan lah.Ha,ni apahal kau termenung ni?" soal Halim Sigaraga kepada Khusri.
"Takde lah,makwe aku.Suka sangat ke sana sini,bebas sangat.Aku nak marah,kang dikatakannya aku ni mengongkong pulak." ujar Khusri dalam dilema.

"Perempuan ni Khusri,kalau kau sayang,kau kena lepaskan dia.Kalau dia sayangkan kau,nescaya dia akan datang balik.Percayalah." balas Halim Sigaraga penuh perasaan kasih sayang.*Meremang.
"Ah,kau dah kawin,boleh la cakap camtu." balas Khusri tak puas hati.

"Aku serius Khusri.Sekarang pun,isteri aku dah bebas.Aku dah lepaskan dia.Itu yang dia nak.Aku lepaskannya sebab aku percaya,dia akan datang kepada aku semula.Perempuan ni Khusri,kadang-kadang macam merpati.Pandai pulang ke sarang." balas Halim Sigaraga lagi dengan berkias, juga dengan penuh kasih sayang.
"Kau biar betul Halim.Baru je 2 bulan kawin.Agak-agak la." soal Khusri bermuka serius.

"Betul Khusri sahabatku.Aku tidak menipu.Aku cakap benda yang betul." balas Halim Sigaraga lagi.
"Bila kau lepaskan isteri kau? Kes apa?" Khusri nampak berminat dan pada masa yang sama,kagum dengan ketabahan yang ditunjukkan oleh Halim Sigaraga.









"Baru je lepaskan setengah jam tadi.Katanya nak cari baju.Ha,tu dah datang balik dah.Kan aku dah cakap,dia akan datang balik.Aku pergi dulu ya.Jangan sedih-sedih." ujar Halim Sigaraga sambil tepuk-tepuk bahu Khusri dan berlalu pergi menuju ke arah isterinya yang sedang membimbit beberapa beg pakaian dari butik.

"Macam merpati kepala bana diaaaaa..." jerit hati Khusri sambil ketap-ketap gigi.


2 comments:

adam said...

dasar sungguh! kahkah. tak menahan perginya.

naiba said...

hahaha...lepas pergi shopping memang la suke si isteri...adoyai...