Friday, July 2, 2010

Talib dan Tali Pinggangnya

Talib tiba dengan termengah-mengah.Majlis telah bermula.Ramai betul tetamu malam tu.Teman wanitanya,Kamsiah tersenyum melihat kedatangan Talib.Talib tetamu wajib datang.Ye lah,majlis hari lahir Kamsiah akan hambar tanpa kedatangan Talib.

Talib dijemput masuk oleh Kamsiah yang sabar menunggu.Bengang betul Talib.Menyesal dia terlelap sebentar tadi.Dia pun hairan macam mana dia boleh terlelap masa sedang leka minum air susu depan tv petang tadi.Nampaknya perangai masa bayi-bayi dulu masih dibawak sampai sekarang.Nasib baik terjaga.Kalau tak,teruk kena marah besok dengan Kamsiah.

"Perkenalkan semua.Ini Talib.Dia lah yang menceriakan hari saya selama ini selain keluarga saya." ujar Kamsiah sebelum meniup lilin atas kek.
"Cantik tali pinggang pakwe awak Kamsiah.Macam nak berkecai aku tengok." tegur Karzani.Seorang anak berada yang bergaya.

Semua melihat ke arah tali pinggang Talib.Talib juga tidak ketinggalan.Kelihatan di pinggang Talib,ada tali pinggang yang macam nak reput.Memang betul-betul lusuh.

Semua tetamu berpandangan antara satu sama lain.Berbisik-bisik.Karzani tersenyum sumbing.Puas hatinya dapat kenakan Kamsiah yang menolak cintanya.Kamsiah sudah merah muka.

"Hadirin sekalian,memang tali pinggang ini lusuh.Memang ia buruk.Namun,ia ada cerita tersendiri.Cerita yang sangat saya banggakan." ujar Talib.
"Ceritakan..." ringkas celahan Karzani.

"Tali pinggang ini pemberian Moyang saya kepada datuk saya.Tali pinggang ini telah dipakai semasa perang melawan Jepun dan Perang melawan Komunis.Tali pinggang ini juga menyaksikan negara Malaysia merdeka di bawah laungan perdana menteri Malaysia yang pertama.Saya percaya,usia tali pinggang ini jauh lebih tua dari semua yang berada di dalam majlis malam ini."

Semua hadirin terpaku.Mereka memberikan sepenuh perhatian.

"Tali pinggang ini juga dipakai ketika perkahwinan datuk dan ayah saya.Kini,ia diserahkan kepada saya sebagai waris seterusnya."

Hadirin masih terpaku.

"Dan,tali pinggang ini hanya akan dipakai jika ada acara teristimewa sahaja.Malam ini,majlis hari jadi ini adalah majlis yang sangat istimewa bagi saya.Kamsiah lah segalanya bagi saya.Dan saya cintakannya seumur hidup saya."

Hadirin terus bersorak gembira.Bertepuk tangan.Kamsiah mengalirkan air mata terharu.Ibu bapa Kamsiah mengelap air mata masing-masing.Talib tersenyum kepada Karzani yang terus keluar dari majlis.


******


"Celaka.Apahal aku tersalah pakai tali pinggang Karim ni.Sia-sia je aku beli tali pinggang baru semalam.Karim pun satu hal,letak tali pinggang merata-rata." bebel Talib di luar majlis sambil hisap rokok dalam-dalam.

11 comments:

rammyd said...

hahaha.. lol :D
very great story! thumbs up!



malam pertama saya. sumpah saya nerves!

Shafa said...

mmg kuat auta btl talib dgn kamsiah ni. heeee...

Nerzhul said...

well good job talib. hahahaa

Lazyf said...

Talib...clever boy...hahahaha

qishie said...

hahaha..cam harem..sib baik ada idea spontan

Misya Idris said...

huhuhuhu cover line yang sangat brilliant~

zulkoa said...

talib si penipu..haha~mak kamsiah berjujuran airmata..:p

jo said...

lelaki memang terrer bagi alasan..
no wonder~

Anonymous said...

ceh... kalau dah namanya laki tu memang terer menanam tebu di tepi bibir... :p

moral of d story: para gadis.. jgn cpt termengalirkan air mata ngan ayat2 jiwang tak hengat lelaki... mesti sama jerk kes ngan talib... huhu...

Imma Yusri said...

tiptop punyer cover line... bravo...

StingRay said...

rammyd: merapu buleh la.haha

sweet: hahaha...auta auta..

ner: tabik tabik.haha

lazyf: sungguh.=p

qishie: tau takpa.haha