Thursday, July 7, 2011

Sepagi bersama Jamil.

Lepas parking kereta,aku kenakan jaket cantik2.Ambil payung dalam kereta,dan terus berjalan menuju ke tempat kerja.Kalau aku malas berjalan,aku akan parking di kawasan pejabat.Namun,memikirkan badan aku nak pakai lama,aku ambil langkah untuk berjalan di waktu pagi.Sekurang-kurangnya,ada jugak senaman yang aku buat.Jenis keluar subuh,balik malam,memang tak sempat dah nak senaman.

Jarak dari parking ke pejabat,lebih kurang 500 meter.Jarak yang sedap-sedap untuk badan buat start-up.Nak jauh-jauh sangat kang,hapak pulak badan dengan peluh.Jadi,sambil berjalan,aku menikmati keindahan alam.

Tak.Gadis seksi berbikini tak ada pagi-pagi di tepi jalan.Keindahan alam yang aku maksudkan adalah seperti,burung-burung berkicauan,buah yang gugur dari pokok,pokok bergoyang manja ditiup angin,dan,sekali-sekala berselisih dengan gadis cantik yang berjalan kaki.Semua itu,cukup untuk memberikan 'jiwa' kepada pagi aku yang awesome.Kadang-kadang,ada jugak aku terjumpa dengan Razali.

Semalam,aku berjalan seperti biasa.Belakang aku tak ada orang.Depan aku tak ada orang jugak.Aku rasa sangat tenang.

Tiba-tiba kedengaran derap tapak kaki dari belakang.Aku pusing tengok,kelihatan ada sorang brader tengah berjalan.Aku abaikan.Mata aku sambung melihat ke arah pemandangan sekeliling.Ada burung murai berkicauan.Gembira.

"Bang....bang..." bunyi suara brader di belakang aku tadi.Aku abaikan.

"Banggg....banggg....." kuat sikit suara brader tadi berbunyi.

Aku mula tak sedap hati.Aku check payung,ada kat tangan.(Oh,Jamil bawak payung,so sweet.Ah,ye la.Sweet kepala bana.Kang hujan petang nanti,susah aku nak balik ke kereta oi.)Jaket,tersarung kemas.Cermin mata,ada kat mata.Kunci kereta,ada dalam poket.Wallet pun ada kat poket jugak.Peti ais?Ada kat rumah.

Jadi,disebabkan rasa tak sedap hati,aku bercadang untuk toleh ke arah brader kat belakang aku tadi.Mana le tahu,kalau ada benda tercicir ke,tak pun ada benda brader tadi nak mintak tolong.Boleh tolong,aku tolong lah.Kalau aku tak boleh tolong,aku bercadang nak suruh dia call ambiga untuk selesaikan masalah dia.Nama ambiga tengah top sekarang ni.Boleh jumpa sultan.Takpun,kalau dia tak nak ambiga setel masalah dia,aku rasa nak suruh dia suluh awan dengan lampu yang ada lambang cicakman.Mana dia nak cekau lampu tu dan bagaimana cara dia nak suluh ke awan pada waktu siang,terpulanglah kepada dia.Bukan masalah aku.

Aku toleh kepala ke belakang.











Kelihatan,brader tadi sedang tekun bercakap di telefon.

Cemas secara solo di pagi hari,bukanlah perkara yang menarik untuk dilalui.

Benci.

5 comments:

alien said...

len kali pakai earphone la jamil
xde ko nak dgr suara yg bukan2 nnti

zonaku said...

kalau dia pakai bluetooth... lagi cemas jadinya kan..........
hahhahahaaaaa

zulkoa said...

gaya penulisan yg awesome gile..gila?

Rawlins GLAM said...

hahaha..cemas giler situasi itew....

miss nina said...

hehehe..ade2 aje yg perasannya.sabo ajelah