Tuesday, November 22, 2011

Malaysia vs Indonesia

Balik dari kerja,sampai rumah dah maghrib.Maghrib jenis hujung-hujung.Pakai kain,pekena maghrib sedas,lepas tu terus ke dapur,tolong bini siapkan hidangan cepat-cepat.Kejap lagi nak tengok bola.Bila dah siap makan,ngam-ngam bola dah start.Demmit,tak sempat nak tukar baju.Jadi,dengan berkain pelekat dan berbaju kemeja kerja,aku lepak depan tv.

Minit ke - 5,indon dah gol.Aku dah geram sikit.Tapi memikirkan masa masih lagi panjang,tenang.

Pung pang pung pang main,Malaysia pulak masukkan gol.Aku jerit tak hengat.

Pung pang pung pang lagi,diringkaskan cerita,akhirnya,setelah dua gol Malaysia dan Indonesia yang tak dikira,game dibawa ke penalti.

Jantung aku gugur bila malaysia tak dapat score penalti.Aku dah pasrah.Tapi selit-selit sikit harapan.

Bila giliran kapten Malaysia amik penalti,aku tak mengharap sangat.Benda penalti ni,kalau dia jadi gampang,memang gampang habis lah.Tapi,macam tadi,aku selit-selit sikit harapan.Rasa berdebar dia,macam berdebar masa nurse panggil nama aku untuk masuk ke dalam bilik rawatan masa nak bersunat 18 tahun lepas.

Tanpa membuang masa,kapten Malaysia menendang bola tepat ke arah keeper Indon.

Ok.Sebelum ini,kita selalu dimomokkan dengan filem berkenaan sukan yang selalu menang last minute.Contohnya,dalam cerita mat salih,masa kiraan telah tamat,tetapi bola sedang menuju ke jaring dalam permainan basketball.Akhirnya,bola masuk,dan pasukan serta penyokong kumpulan hero akan menjerit kegembiraan.Begitu juga dalam aksi sukan dalam filem yang lain,sukan american football contohnya.Saat macam tu,aku gelarkan dengan gelaran,wadefakingketaqlutut moment.

Jadi semalam,aku menyaksikan secara live,bagaimana bola yang terkena keeper indon,tergolek dengan manja menuju ke arah gawang gol.Keeper Indon pulak,dah macam nak histeria depan pintu gol bila menyaksikan bola tersebut masuk ke dalam gawang.Satu aksi wadefakingketaqlutut moment yang betul -betul buat aku teruja.

Terus aku terbayangkan,seekor burung garuda,patah kedua sayap,bulu tercabut sana sini,sedang termenung dalam sarangnya yang besar.Di satu sudut pula,kelihatan seekor Harimau Malaya,sedang berbaring macho.Mukanya tersenyum puas sambil menjilat-jilat luka dan calar-balar di badannya.

Paling kesian,lepas Malaysia memang,kamera fokus kepada sorang budak indon,yang duduk termenung di tempat duduk,dengan hanya berselipar jepun.Sedih pulak aku rasa.Hahahaha.

Mungkin ada yang pelece pemain Malaysia.Ingat la,deme main lama semalam.Memang letih lah.Provokasi lagi,macam-macam.Berbanggalah dengan mereka.Lepas ni,kalau kalah game pun,jangan mudah sangat pelece.Benda bola ni,bukan macam ultraman,kena memang selalu.Ada masa,kalah jugak.Ye dok?

Masa pemain menyanyikan lagu negaraku,aku berdiri di hadapan tv,berkainkan kain pelekat,berbaju kemeja kerja yang belum ditukar,aku turut sama menyanyikan lagu negaraku.Tangan aku letak di dada sebijik macam pemain dalam TV.Dah terlalu lama kot aku tak rasa gembira dengan pasukan bola sepak negara macam ni.Bini kat sebelah,dah geleng kepala.

Menikmati saat Malaysia mengalahkan Indonesia sebanyak 2 kali di Stadium Bung Karno,setelah pasukan kita diprovokasi dengan begitu teruk di sana,bukanlah benda yang kita boleh tengok setiap hari seperi sinetron Indonesia.Jadi,wajiblah penonton seperti aku,menikmati setiap saat,masa dan detik yang ada.Jurukamera semalam,patut zoom banyak-banyak kali muka penonton indon yang ternganga.Alah,macam dalam sinetron indon kat tv tu. =)



Bliss.


6 comments:

Rawlins GLAM said...

The best moment!

Shyrazrul said...

wadefakingketaqlutut ...i like~ muahahaha, satu taman gempak jerit gol..syabas pak rimau XD

Unknown said...

gol penalti badrul semalam memang boleh buat jntung aku meletup..gile manja nak masuk..tapi akhirnya..gooll..padam muka garuda.bukan stakat patah sayap tapi patah tengkuk sekali..=p

Encik Akmal said...

dah banyak typo ni jamil.. masih dengan sindrom wadefakingketaqlutut ka?

mila.ibunajihah said...

bila ko da ckp baru aku perasan...betul la..gol en.Bad tu mmg mcm moment2 slow motion penentu kemenangan dalam muvi2.. aku bwk anak pi klinik masa second half,tok laki sambung tengok bola kat klinik...jalan lengang weiii...smua org duk depan tv..hehe

StingRay said...

r: sungguh. =p

sp: meriah jadinya.haha

pjah: haha..dia punya debar,memang senak dada.

akmal: takpa,janji hensem.haha

mila: nasib baik dia tak buat slow motion berhenti sebelum line gol.haha..