Tuesday, June 15, 2010

Kenduri-Kendara 2


Pinggan pertama.Nasi minyak.Ada 8 jenis lauk dalam pinggan tu tak silap aku.Isi kandungan dalam pinggan ni...Nasi minyak..Ayam goreng,kari kambing,kari lembu,masak lemak pisang,acar buah,acar timun,ikan masin,sayur campur.


Pinggan kedua.Disebabkan tuan kenduri buat dua jenis nasi,iaitu nasi minyak dan nasi daging,maka wajib bagi aku untuk masuk pinggan ke-2.Isi kandungan dalam pinggan ni pulak...Nasi daging,ayam goreng,acar buah,masak lemak pisang,kari kambing,daging rebus.


Aku susah sikit nk puji lauk kenduri ni.Tapi kali ni,aku bagi 6 bintang daripada 5 bintang.Memang sedap terlampau.Semua menda cukup rasa.Rasa nak bangun bagi tabik jugak kat makcik-makcik yang memasak kat dalam dewan.Tapi aku segan.Kang makcik tu semua berebut pulak nak buat aku menantu.Kan dah mencari masalah di situ.Jadi aku biarkan niat aku terhenti di situ.

Ok..mari kita buat ulasan pasal lauk di atas.

Nasi minyak yang disediakan memang aaaasseemm.Selalu kalau aku makan nasi minyak,aku mudah rasa cepat loya.Tidak kali ini.Bau minyaknya tidak kuat.Sesedap rasa.Nasinya gebu.Hangat-hangat sedap.Bila digenggam,rasa macam menggengam tangan si bidadari.Lembut dan hangat.Sangat mengghairahkan.

Nasi dagingnya pula memang marbeles.Rasa dagingnya menyelinap dengan baik di setiap penjuru biji nasi.Kalau pejam mata pun dah tau rasa dia nasi daging(gila gampang statement).Bila disuap,kadang-kadang ada ketulan daging kecil di dalam nasi tersebut.Satu unsur 'surprise' dari makcik tukang masak yang aku suka.Bila terjumpa boleh kata dalam hati "eh eh..ada daging'...see? pandai kan makcik tu buat kejutan.I like..i like... (Jamil..behave...behave..)

Rasa kari yang dimasak tu pula,bila aku masukkan ke dalam mulut,terus memori aku berkenaan kedai mamak hilang dibawa angin.Tiada lagi irama bollywood mahupun irama banglawood.Kalau ada effect penari bollywood tengah menari ramai-ramai masa tu,aku rasa,terus digantikan dengan tarian melayu makcik-makcik tukang masak.Ya,yang ada dalam fikiran aku pada masa tu hanya rasa kari tulen citarasa malaysia.Daging kambingnya tidak terlalu kuat bau.Sesedap rasa.Begitu juga rasa daging lembu.Semuanya segar.Rasa macam aku tengah gigit peha kiri lembu yang sedang ragut rumput ja masa tu.

Putik pisang masak lemak yang dimasak pada hari tersebut memang badabom.Lembut bak sutera bila ditekan dengan lidah.Tak perlu dikunyah.Namun tekstur pisang masih pejal.Satu kombinasi yang mengancam.Pasti memerlukan kepakaran yang tinggi dalam aspek timing dari makcik-makcik dapur.Aku rasa,diorang ni memang terer dalam timing.Nak masak kat rumah lagi,jaga anak lagi,pegi pasar lagi,sesi sembang tingkap lagi.Aku rasa,tiada masalah di situ bagi golongan ini.Tabik.

Acar buah juga menarik.Aku boleh gigit kulit limau dalam acar tu tanpa rasa pahit.Satu penyediaan limau yang teliti.Nampaknya getah dalam kulit limau telah dibuang dengan berjaya.Satu tepukan di situ.Kalau kat kampung dulu,mau beberapa malam limau tu direndam dalam air.Selalunya 1 malam.

Ayam goreng yang super simple tapi sangat mengghairahkan juga amat kena dengan nasi.Ayam ni tak terlalu masin,tak terlalu tawar.Just nice orang kata.Kunyitnya pun secukup rasa.Bila digigit,rasa ayam masih hangat.Tidak terlalu panas,tidak terlalu sejuk.Sekali lagi,just nice orang kata.Tak macam ayam KFC,sekali gigit rasa nak melecur lidah.Geram betul.Rasa nak gigit-gigit ja akak kat kaunter tu.Aummm....

Tidak ketinggalan juga ikan masin yang digoreng rangup.Bila dikunyah,terus dapat rasa kesungguhan pembuat ikan kering tersebut yang gigih berjemur di tengah panas.Bila ditekan dengan jari,habis berderai penuh indah.Rasa yang just nice lagi.

Acar timun juga menarik perhatian.Gabungan bahannya yang basic tapi tepat,memang kena dengan selera aku.Ya,aku jenis suka masakan simple,tapi rasa kena perfect.Singgang ikan contohnya.Tak guna letak bahan mahal-mahal kalau sukatannya macam jebon.Boleh rosak identiti makanan tersebut.Bahan-bahan kena betul. Apa? Contoh? Pernah tengok acar timun campur tempoyak? Tak pernah kan? See?

Begitu juga dengan lauk-pauk lain.Semuanya mesra di dalam mulut aku.Rasa terawang-awang di udara.Rasa begitu tenang.Burung-burung berkicauan.Angin sepoi-sepoi bahasa.Ultraman berterbangan di sana-sini.

Sempurna.


14 comments:

Lazyf said...

i'm speechless...

Nerzhul said...

nasi daging? memang rare

ainasuhana said...

hai..
visit me...

MOFASAD said...

makan ke kuat...

duit becek bagi tak??

hahahahahaha


>>______________________<<




...



ANDA RASA SETUJU??

Mimie.Candy Cane said...

gila.bikin aku lapar gila2...

Aima Othman said...

perghhh!!! ko buat aku kecur ayaq liur neh.boleh jadik pengulas masakan ko eh :D

Siti Noor Aminah said...

lapaq weh.... huhu.



nanti jamil komen plak lauk time kenduri ai nanti ye.

Kensi Ell Byle said...

kuatnye ko mkn...

Linglung said...

rajin betul lu mengulas pasal makanan..maka gua percaya yg hidangan kenduri tu mmg sedap..

riff rahim said...

fine la jamil... ko wat aku rindu mesia...

Adziim said...

Penuh pinggan!

deejavu el savour said...

gile hyperbolic cite ni.tipu2...

Sellynna said...

arghh.. ngidam nasik daging!~

StingRay said...

lazyf: mi tuuuu... =p

ner: memang sedap. =)

aku: hai..dah visit. =)

farid: mesti la bagi! =)

mimie: hang memang.haha

aim: haha..tu ulas main2 je lah. =p

gadis: baekkkkk..=p

koala: bukan selalu.haha

ling: haha..tetiba ja rajin.=p

remedy: hang ada kat mana ni? barat daya jerman? hehe

adziim: mesti! haha..

deejavu: hahahahhahahaa..... buwekkk..=p

sellyna:sila dapatkan di kenduri yang berhampiran. =)