Tuesday, June 22, 2010

Dilema Halim

Halim menghentikan keretanya di tepi jalan.Dia keluar dari keretanya,dan berjalan dengan lemah menuju ke atas bukit berdekatan.Mukanya penuh dengan penyesalan.

Kakinya melangkah lesu.Bila tiba di puncak bukit,Halim duduk dan memerhatikan pemandangan Bandaraya Kuala Lumpur di hadapannya.Fikirannya bercelaru.Serabut.Kalau dia berhati-hati tadi,mungkin dia tidak perlu risau macam sekarang.

Nasi sudah menjadi bubur.

Tapi,kalau bubur nasi tu letak ayam,sedap jugak melayan waktu hujan.Tambah pulak bilis goreng yang rangup.Pekena sekali dengan kopi panas pulak.Memang sedap.

Ok..berbalik kepada cerita tadi.

"Jangan melawan.Serahkan kunci kereta dan semua duit ko." ujar satu suara di belakang Halim.Di pinggangnya ada sebilah pisau sedang diacukan.Kelihatan ada seorang lelaki sedang cuba merompak Halim.Mukanya serius.

"Beb..aku baru ja curi kereta tu.Aku baru ja lepas lari dari polis.Kena kejar tadi.Aku dah menyesal gila sekarang.Ko ada port sembunyi tak? Kalau ada,aku bagi sikit duit hasil jual kereta tu nanti.Aku takda duit dah ni." balas Halim bersahaja sambil membuka walletnya yang ada rm5.

"Celaka,penjenayah jugak ko ni rupanya.Ah..pegi mati la aku nak tolong.Pandai-pandai la ko nak idup.Tak nak aku terjebak.Kang tak pasal-pasal polis pun cari aku.Rekod aku pun dah bersepah dengan polis.Menyesal aku singgah sini.Tak pasal-pasal polis datang sini aku pun kena." panjang ngomel perompak tadi sambil blah dari situ laju-laju.

Halim mengeluh.Matanya kembali memandang ke arah bandaraya Kuala Lumpur.Hatinya kembali resah memikirkan masalah yang dihadapinya.

"Macam mana la aku boleh terbayar dua kali ansuran kereta bulan ni.Kenapa la aku gatal tangan sangat pegi masukkan sekali lagi tadi.Aku nak makan apa bulan ni.Macam mana la aku boleh terlupa aku dah bayar online semalam.Arghhh...." Halim mengomel sendirian.Kepalanya mencongak-congak baki duit dalam akaun banknya.










Di bawah bukit,kelihatan perompak tadi terkial-kial melarikan diri dengan motorsikalnya.Risau betul kalau terjumpa dengan polis.

Mukanya betul-betul cemas.

10 comments:

Hazzy Ishak said...

taktik mengelak dirompak
terbaik

Unknown said...

dilema la..delima tu buah.

Misya Idris said...

heheeheh nasib ko la halim oiii. mujur pandai menjawab kat perompak tu!

StingRay said...

hazzy: cubalah nanti.haha

naddy: thanx! aku da tukar.haha..=p

tiger: sungguh. =)

Yatre Hayati said...

hahahah...pandainya halim!

Nerzhul said...

patut halim rompak perompak tu pulak. hahah

azril aziz said...

Terbaik...

Lazyf said...

good one...hahahaha

nmEsfie said...

aduh... tatau nk kesiankn perompak yg kena tipu ke, nk kesiankn halim yg bayar dua kali insuran...;p

StingRay said...

yatre: =p

ner: kena libas dengan pisau tak ke naya.=)

acid: =p

lazyf: =p

mazeed: hahaha..hati tisu.