Sunday, October 30, 2011

Terra Nova Review

Setelah beberapa lama diiklankan di TV,akhirnya semalam drama bersiri Terra Nova ditayangkan.Aku berkesempatan menontonnya kerana semalam final Piala Malaysia,Kedah tak masuk pun.*Kelakar betul keeper ganu terlepas bola semalam.*Ehem..ehem.

Jadi,di sini,aku terpanggil untuk menceritakan apa yang aku tonton semalam.

Ceritanya mengisahkan,James Shannon adalah seorang anggota polis.Tapi disebabkan dunia pada masa tersebut telah padat,maka,undang-undang kawalan keluarga telah dikenakan.Syaratnya,hanya dua orang anak dalam satu family.Macam negara China sekarang,sorang satu family tak silap aku.Namun,disebabkan bininya cantik,James gagal mengawal diri.Hasilnya,mereka mempunyai anak yang ke-tiga.

Dipendekkan cerita,setelah pengawas bandar datang buat spot check,keluarga James kantoi.Sebab berang tak kena tempat,James pegi belasah pengawas bandar yang buat spot check tadi.Hasilnya,James dipenjarakan atas kesalahannya.

Setelah 2 tahun,bini James datang melawatnya di penjara.Penjara yang ditunjukkan paling hebat,rupanya paling cikai sebab kawalan keselamatannya longgar sehingga membolehkan bini James seludup masuk barang untuk membantu James melarikan diri dari penjara.

Tidak seperti Michael Schofield dalam cerita Prison Break yang punya susah nak keluar dari penjara,James melakukannya semudah keluar dan masuk ke kedai 7-Eleven.Mungkin pengarah malas nak pecah kepala memikirkan bagaimana untuk menunjukkan betapa hebatnya idea nak keluar dari penjara.

Dipendekkan cerita,Isteri James sedang bersiap menuju ke Terra Nova.Terra Nova adalah satu tempat yang jauh di masa silam.Zaman Dinasour.Untuk pergi ke sana,hanya orang yang terpilih sahaja layak.Terra Nova diwujudkan setelah dunia pada masa tersebut,tercemar teruk.Udara kotor,oksigen kurang,makanan segar kurang..bla bla bla...Jadi,saintis telah temui cara untuk membuat portal pintu rentas masa untuk ke masa silam.

Isteri James terpilih ke sana,kerana beliau adalah doktor dan direkrut.Kira bertuah la.Tak semua orang dapat pergi.Syaratnya,seperti biasa,satu family kena ada 2 anak ja.Jadi,setelah pung pang pung pang cerita sana sini,maka,James dan keluarganya,berjaya sampai ke Terra Nova dengan melompat ke dalam pintu portal merentas masa.

Setelah tiba,mereka terdengar suara dinasour sana sini.Dah dengar macam-macam,diorang berjalan kaki menuju ke penempatan mereka.Setelah berjalan,mereka akhirnya tiba di Terra Nova.Nama satu tempat tanah perancangan.

Bermula baris ayat ini,Terra Nova akan dikenali dengan nama,Felda Terra Nova.

Setelah tiba,James dan keluarganya diberikan taklimat oleh tok ketua Felda Terra Nova.Pakcik Taylor namanya.Pakcik Taylor ni,pendatang pertama.Jadi,lebih kurang macam peneroka kumpulan pertama Felda Terra Nova.Setelah berkenalan dengan pakcik Taylor,James dan keluarnya diberikan sebuah rumah.Setelah membahagikan bilik masing-masing,tiba-tiba anak James paling kecik hilang.Mereka semua cemas.Setelah berlari sana sini,akhirnya mereka terjumpa anak mereka sedang bagi Zirafah makan daun di tepi pagar Felda Terra Nova.Ehem...silap.Anak diorang sedang bagi Dinasour makan daun.Sori Steven Spielberg.

Untuk setiap pendatang baru,sesi orientasi diadakan untuk mengenal kawasan.Namun,anak lelaki James buat degil tak nak join orientasi dan terus pergi melepak dengan sorang awek yang baru dikenali.Awek tadi dan rakan-rakannya ajak anak lelaki James untuk 'fly'.'Fly' di sini bermaksud keluar dari pagar Felda Terra Nova,dan,pergi bersuka ria.Jenis perangai budak-budak asrama di Malaysia nampaknya berjangkit ke dalam filem Steven Spielberg.Malaysia boleh!

Setelah berjaya 'fly',anak lelaki James pergi mandi air terjun dengan awek yang baru dikenalinya.Lepas pekena air terjun,awek tadi bawa anak James pergi melihat rumus pengiraan matematik yang ditulis di batu air terjun tadi.Mungkin rumus membeli barang dapur yang rumit.Atau,mungkin juga rumus mengira insuran kereta.

Jadi,setelah mandi air terjun,anak lelaki James tadi di ajar untuk membuat arak dengan air buah naga.Bab ni malas cerita.Bosan.

Berbalik di kem tadi,bini James menjalankan tugasnya sebagai doktor.Antara tugas bini James adalah membuat terapi lintah dan merawat 'sixers'.Sixers ni pendatang dari trip yang ke-enam ke Felda Terra Nova.Geng sixer ni suka membuat demonstrasi dan terus keluar dari Felda Terra Nova dan tinggal di dalam hutan.Tengah rawat 'sixer' yang cedera tadi,tiba-tiba bini James ditawan oleh sixer yang dirawatnya.

Sixer tadi melepaskan diri dan menuju pantas untuk membunuh pakcik Taylor.Kebetulan,James berada berdekatan dan rezekinya murah untuk tunjuk hero.James menjerit kepada pakcik Taylor untuk tunduk.Sixer tadi melepaskan tembakan dan tersasar.Sejak dari kejadian itu,James dan pakcik Taylor berkawan baik.

Berbalik kepada anak lelaki James tadi,kereta yang mereka naiki,telah dicuri bateri oleh puak Sixter yang nakal.Jadi,kesudahannya,anak lelaki James dan rakan-rakan,terperangkap di tengah hutan.Hari hampir malam.Dipendekkan cerita,mereka berjaya diselamatkan oleh ayah James,pakcik Taylor dan rakan-rakan.



Episod minggu hadapan: Penduduk Felda Terra Nova diserang kelawar buah.Hahaha.

*Untuk yang susah nak bayang sangat tu,kalau dah tengok cerita BILUT,ha,lebih kurang ja.Cuma tambah dinasour sekor dua dalam cerita tu.Hahaha.

4 comments:

anakcikbob said...

tengok iklan macam best tp sebab xamek fox jd redha je la..

nurul said...

minggu ni slasher serang2, next week kelawar, pastu berderet2 dinosour jenis lain pulak :p tungguuu..

~gUrL in pUrPle~ said...

kenapa smgt sgt nak citerni? nmpk sgt xde keje n kbosanan kat opis... ohhhh.. ok, baru saya paham.done.

StingRay said...

marina: iklan mmg best.not bad la.=p

nurul: aku tunggu trilobit dalam laut naik serang ja.hahaha.