Friday, October 21, 2011

Jamil dan Doktor Gigi

Tahun: 1993
Lokasi: Sekolah Rendah Kanak-Kanak Genius

Cikgu kelas belum masuk.Aku habiskan masa aku dengan melukis kartun bodoh di kertas.Budak-budak mula buat bising.Ada yang berlari.Ada yang berborak.Ada yang terjenguk-jenguk di pintu kelas memerhatikan samada cikgu dah datang atau ke belum.

Selaku ketua kelas yang paling hensem di dalam daerah SmallVille,aku tak boleh biarkan benda ini berlaku.Kalau kelas aku bising,nanti awek anak ustazah yang aku berkenan di kelas sebelah kata apa pulak.Ye lah,kalau kelas pun tak boleh nak jaga,macam mana aku nak jaga beliau di masa depan.Dak gitu?

Aku bangun dari tempat duduk.Baru bangun ja,kelas dah senyap semula.Budak-budak yang melilau tadi,semua dah duduk di tempat masing-masing.Semua memahami nampaknya.Bosan betul.Tak sempat bertindak,dah setel masalah.Hebat tak hebat lah.

Elok aku nak duduk,tiba-tiba aku nampak ada nurse melintas kelas aku.Di tangannya ada kad rekod perubatan gigi warna kuning.Ok,baru aku teringat,minggu tersebut,ada pemeriksaan gigi.Benda paling leceh sekali,bila mengenangkan bau getah sarung tangan yang dipakai oleh doktor gigi.Busuk betul.Boleh buat aku muntah.Berapa kali tahun lepas aku termuntah bila doktor gigi masukkan jari dia dalam mulut aku.

Tengah tunggu cikgu datang,tiba-tiba ada nurse masuk dalam kelas aku bawak kad rekod gigi.Tiga orang budak kelas aku dipanggil.Aku tersenyum.Ada yang takut-takut nak keluar.Apa la,check gigi pun takut.Bukan nak bersalin.Aku tersenyum sinis.

Kelas masih kosong.Rasanya cikgu ada mesyuarat.

Sambil buang masa melepak,tiba-tiba,tiga orang budak kelas aku yang dipanggil untuk pemeriksaan gigi tadi,masuk semula ke dalam kelas.Ada yang gigit kapas,ada yang pegang pipi dan ada yang muka sememeh.Kesian betul.Aku tersenyum melihat budak-budak kelas aku yang baru balik dari pemeriksaan gigi tadi.Punya la penakut,sorang-sorang muka pucat.Tergelak aku dibuatnya.

Tidak lama selepas budak-budak tadi masuk,seorang nurse muncul di pintu kelas.Nurse yang tak cantik.Kurang teruja aku dibuatnya.Di tangannya,ada 3 kad rekod pemeriksaan gigi.Dua orang budak kelas aku dipanggil.Aku rasa,macam nama aku dipanggil selepas itu.Firasat aku memang betul selalunya.

"Jamilllll......" nama aku dipanggil oleh nurse tadi dengan lantang dari muka pintu.Betul kan tekaan aku?

Sepi.

"Dia demam nurse..." ujar salah seorang budak kelas sambil menunjukkan ke arah aku yang secara tiba-tiba terbaring lemah di atas simen belakang kelas dengan hanya berbantalkan beg sekolah.Muka aku setting paling sedih.Paling hiba.Paling seksa.Paling sengsara.










Apa? Aku takut check gigi? Ishh....takde lah.

Manada.


4 comments:

ika~~ said...

aku on the other hand suka sgt bau sarung tgn getah dokter gigi.hahaha!cm addictive gitu.

sudahlah jamil,pura2 terbaring comel lak.takot lettew~

Liliyuli said...

sempat lagi tu baring kat simen..power power. kahkahkah

StingRay said...

ika: euww...aku nak muntah,ko boleh ketagih? =p

lili: sorok-sorok.haha

[Palie] said...

samala.. aku paling kecut perut time nurse panggil nama pi jumpe doktor.. huhhuhuh.. rsa cam dah end of the world.. huhuhu..