Wednesday, June 22, 2011

Pagi Yang Hensem 25

Jam baru menunjukkan 7.45 pagi.Masih awal.Pejabat bermula 9 pagi.Aku duduk dalam kereta di tepi jalan berhampiran kawasan pejabat.Termenung jauh.

Di hadapan,ada seekor burung gagak.Sibuk menggigit makanan yang dijumpainya.Aku memandang gagak tadi dengan tekun.Gagak tadi pandang aku semula.Mata bertemu mata.Tapi aku tak ada rasa getaran di dada sebab gagak tadi bukan Intan Ladyana.

Selesai menghabiskan makanan,gagak tadi terbang menghampiri aku.Dia landing atas side mirror.Aku buka tingkap.

"Apahal ushar aku?" soal burung gagak.
"Takde la.Sedap betul tengok ko sarapan." balas aku.

"Macam ada masalah je aku tengok." balas gagak sambil cuba menjilat tepi paruh tapi gagal kerana lidahnya pendek.
"Biasa la.Mesti seronok jadi macam ko kan.Nampak macam takda masalah je.Rilek je hari-hari.Tak macam aku,macam-macam benda kena pikir." aku cuba umpan sikit.Ajak berbual.

"Kau nampak apa aku buat tadi?"
"Nampak."

"Kau ingat itu takda masalah? Nak cari makan pun mengutip sana sini.Engkau manusia mudah je boleh beli kat kedai.Burung macam aku,kena cari makan atas jalan,tong sampah.Nak harapkan buah acai berry,mana ada kat malaysia ni.Buah lain pulak,apa yang ada kat KL ni,semua hutan dah nak pupus.Buah lain banyak la,tapi aku tak boleh makan sebab dia selalu bergerak.Nak tak nak,jumpa bekas orang makan,sebat je la.Kau nak buat macam tu?"
"Tak nak."

"Ha.Tahu pun! Satu lagi,ko nampak Putra LRT tu?"
"Nampak."

"Ha..sejak aku lahir,punya la teringin aku nak naik.Tapi aku tak boleh naik sebab spesis haiwan macam aku dilarang.Kalau masuk jugak,mau kena ketuk dengan orang.Nampak? Masalah jugak tu."
"Tapi kau kan boleh terbang."

"Ingat Ampang tu dekat nak terbang? Lenguh ketiak dibuatnya.Nak kena tampar?"
"Tak nak.Tapi,apa ko buat kat Ampang?"

"Dating..."
"Hahahahaha.......humm...hummmmm.."

"Ha...sudah.Jangan nak mengeluh.Manusia macam kau ni,patut bersyukur jadi manusia.Kau ada banyak kelebihan berbanding aku.Faham?"
"Faham."

"Bagus.Jangan nak merungut tak tentu hala.Fokus sikit dengan hidup tu."
"Ok.Dah dah...Ni ko nak ke mana pulak ni?" soal aku,bila nampak gagak tadi dah pusing badan ke arah lain.

"Apa kau ingat ayam je yang kais pagi makan pagi? Aku nak pegi mengais la ni.Kang tak kenyang perut aku.."
"Ok.Pegi la mengais.Kejap.Apa nama ko?"

"Razali...Bai bai..." ujar gagak tadi sambil terbang pergi.











Aku rasa...aku tengah high.


8 comments:

Anonymous said...

hahahaha!ambik ko sedas dua dia bagi..nasib baik dia tak berak atas ko

Anonymous said...

keep up cute smile..

(^_^)

iNa aWiE said...

name die cumil gile...hehe

miloaiskurangmanis said...

burung gagak yg awesome!

~kuyam~ said...

gagak nama razali?hahahaha!

StingRay said...

capa: dia tak berani.=p

anon: =p

ina: nak berkenalan?

milo: yeah!=p

kuyam: ya.=p

ika~~ said...

gelak smpai mengalir airmata.hahaha!

nma penuh razali ape ye?

Cik Puan Kocik said...

betul jugak ... hehehehhe