Thursday, May 5, 2011

Mari Mengenal Jamil - 2

Hai.Berjumpa kembali dalam siri Mari Mengenal Jamil.

Ok.Seperti siri pertama mari mengenal Jamil,siri kedua rahsia Jamil,dan siri ketiga Jamil menggedik,kini,kita ke episod terkini pulak.Hik hik hik.

Ekceli,aku ni suka makan daging.Kalau ikut hukum ilmu sainsnya,aku ni jenis pemaging ataupun dikenali juga dengan karnivor.Karnivor tak karnivor jugak la,aku masih lagi tergolong dalam golongan omnivor rasanya.Sebab aku ingat semalam,aku ada makan keropok Super Ring.Sedap ya'amat.Mungkin aku spesis omnivor yang ke arah karnivor.Ah.What everrrrr! (Silang kaki,mata pandang atas)

Aku akan cenderung menjadi berdebar-debar jika ternampak daging dengan potongan steak di pasaraya.Kamu sudah cuba daging Gemas di pasaraya Giant Kinrara? Harga murah dan dagingnya berwarna merah segar.Siap pek dalam bekas yang elok.Sepotong baru rm2-rm5.Ikut ketebalan dan saiz.Dah kira murah tu.

Disebabkan aku suka daging,maka,sebarang masakan daging aku takda masalah.Daging masak kicap.Daging masak merah.Semuanya awesome.Cuma jus daging letak ais dalam plastik letak straw sahaja yang belum dijual.

Selain resepi di atas,kadangkala,aku akan buang tebiat pekena steak.

Kenapa steak?Kamonnn,makan steak tak jadi mat saleh aih! Mengada-ngada! Evendo(mak aih ayat) aku suka kedarah steak kadang-kadang,jiwa aku tetap nasi dengan sambal belacan.Yeha!

Cuma,melalui steak,aku boleh makan daging banyak-banyak sepenuh hati sampai boleh tersenyum sorang-sorang.Ibarat penagih rokok terjumpa seguni rokok jenama mahal di tepi jalan.Dan,disebabkan fedap dengan kedai steak tempatan yang hidangkan steak yang nipis-nipis sampai sakit hati tengok,aku mula ceburkan diri untuk masak steak idaman sendiri.Boleh jugak aku pilih ketebalan daging ikut selera aku.Nak ke kedai steak terkenal,risau jugak sos tu nanti ada wain walaupun dah cakap tak nak letak wain.Kalau dah was-was ni tak elok untuk teruskan.Tu tak kira lagi kuali bekas dia masak menda lain sebelum aku order steak aku.Kena dia letak wine sebelum tu,naya.Lagipun,tempat-tempat cenggitu,mahal jugak.Tak mampu le bagi masyarakat marhain macam aku ni.Hahaha.

Jadi,seperti dalam channel AFC,nak masak steak ni,cukuplah dengan garam,black pepper dan kuali leper.Tak perlu tambah menda pelik-pelik.Biarkan rasa daging asli.Sedap i tell you.Tapi,kalau korang nak tabur jugak daun rosemary ke..apa ke..lantak lah kan.Cuma,jangan la letak daun kesum.

Sumber gambar:Sini.

Ok.Kalau jenis steak,aku lebih gemarkan steak seperti ini.Yang ada cuma potongan daging steak.Sayur kacang buncis yang dicelur air panas dan diletakkan di dalam air berais untuk mengekalkan kerangupannya.Serta beberapa ketul kentang yang direbus tanpa dilenyek.Biarkan ia sebiji-sebiji tanpa kulit.Gambar kat atas tu,kentang dah dilenyek.Aku tak suka.Steak dengan coleslaw? Auww...not my type.Sorry. Aku rasa,ini le masakan paling mudah.Kentang dengan buncis,rebus je.Daging,masak 5 minit setiap bahagian dengan api yang hensem.Setel.Takda nak tumbuk-tumbuk rempah dah.Boleh siap dalam 15 - 20 minit.Super simple.

Tapi,jangan diamalkan pemakan seperti ini sebagaimana anda mengamalkan surah al-fatihah setiap hari.Cukuplah sebulan sekali mahupun dua kali.Makan daging banyak sangat pun,boleh kena kanser usus nanti.Lagipun,kalau dah spesis melepak depan tv tanpa bersenam,bawak-bawak ingat la.Badan nak pakai lama.Ye dak?

Ok.Babai.

Muah.




8 comments:

Unknown said...

saya suka part api yang ensem tu encik jamil.

~gUrL in pUrPle~ said...

(Silang kaki,mata pandang atas)+ mulut mencebik and gerak2 kepala sikit.. ha..jadi apatu?

miss nina said...

cerita masak je? masaklah untuk kawan2 blogger :)

sedapnya

naiba said...

huhuhu..syabas..

lepas ni ko bleh wat ...buku masakan jamil..hihihihi

alien said...

jamil tu tanak terai master chef ke
nampak cam lu handal masak2

zulkoa said...

teringin nak makan daging byk2..

Linlin said...

kentang lenyek sedap:D

StingRay said...

khairul: tapi..daging tu tak suka..dia kata panas.haha

gurl: terencat.ahaha

miss: i segan youu..haha

naiba: ah..tak nak la teman.hahaha..kena gelak je nanti.

alien: masterchef tu untuk amatur..aku dah pro.waakakkakakka..

ubi: dah cuba gigit peha sendiri? cuba lah.Jangan buat perangai kedekut dengan diri sediri.ahaha

nil: euuww...macam bayi.haha