Tuesday, May 3, 2011

Tragedi Gam Cap Gajah

Lokasi: Depan Rumah
Tahun: 1994 rasanya.

Aku tergolek malas dalam rumah.Cerita kat TV dah tak berapa nak sedap.Melayan cerita melayu jenis nangis2 atas sejadah pada waktu cuti,bukan kegemaran aku.Nak tukar channel pun,mak aku tengah melayan sampai mata merah.Jadi,aku tak nak potong mood mak aku yang betul-betul tengah sedih.Kalau aku tukar jugak,boleh kena tolak markah ke syurga kalau mak aku tak gembira.

Jadi,sambil terkial-kial kebosanan,aku nampak abang aku tengah buka pemain kaset dalam kereta bapak aku.Aku ada idea.Aku bangun perlahan-lahan keluar rumah,menuju ke arah abang aku.Nampaknya,dia sedang betulkan benda yang patah pada dashboard kereta.Serta-merta aku jadi bosan semula.Ingatkan ada benda menarik.Selalunya,abang aku sorang ni,jenis kreatif.Kolam ikan hiasan depan rumah,selamba badak dikoreknya sorang-sorang.Siap air terjun lagi dibuatnya.Lepas tu,segala jenis ikan dibiar merempit dalam kolam tu.

Jadi,jika nak dibandingkan dengan hasil karya beliau yang lain,aktiviti meletakkan gam pada plastik yang patah pada dashboard,sangalah lame pada pandangan aku.Aku menghampiri abang aku yang sedang terkial-kial memasang sekeping plastik yang patah.

"Tak kuat pun gam tu...." ujar aku sambil buat muka kerek.Mula nak mengacau.

Abang aku pandang aku.Aku pandang dia.Dia pandang aku.Aku pandang dia.

TAP! Tangan aku ditangkapnya.Aku cemas.Nak menjerit pun,malu sangat sebab aku budak lelaki.Budak lelaki mana boleh jerit-jerit.Jadi,aku tabahkan diri,dan cuba mengumpul kekuatan untuk melepaskan diri.Aku sangat yakin aku boleh lepaskan diri.

Tengah sedap-sedap mengumpul kekuatan,tiba-tiba abang aku calit gam cap gajah tadi atas ibu jari aku.Nak lagi bagero,dia tarik jari telunjuk aku,lekatkan atas ibu jari aku.Tanpa belas kasihan,dia tekan dua jari aku kuat-kuat.Pada masa tu,aku panik habis.Tak pernah pulak aku kena gam cap gajah.Kalau kat bilik darjah,selalu jugak la main gam yang harga sepuluh sen tu.

Dah puas tekan jari aku,abang aku lepaskan tangan aku.Penuh selamba,dia sambung balik kerja beliau yang tertangguh sebentar tadi seperti tiada apa-apa yang berlaku.

Petang tu,aku bersembunyi di bawah tangga belakang rumah,terkial-kial cuba tarik jari aku yang tercantum tadi.Keluar jugak air mata bila nampak kulit terkoyak sikit masa tarik tu.Pedih.










Pagi esoknya,disebabkan jari aku cedera parah,bukan main ramai lagi awek-awek kat kantin sekolah yang berebut nak suapkan nasi kat aku masa waktu rehat.Siap berbaris lagi.


Rimas betul.


11 comments:

Unknown said...

baik ko cakap betul2, part kene suap tu ko tambah kan?

W. Hidney said...

tu la natijahnya gam gajah tu hahaha

Imma Yusri said...

podahhh ko jamil.... xleh blah ngan ayat last...

Linglung said...

kau sangat naif! haha

zonaku said...

hahahaa....
rendam la jari tu dalam air sabun

ong ong kedek kedek said...

hahhahaa padan muka, tapi ending suap2 tu best walaupon gua tak percaya

zulkoa said...

aku sokong khairul hakimin..ni dah kire tokok tambah ni mak cik kantin suap ko~..

tolak markah!haha

miloaiskurangmanis said...

bab makan bersuap ni - dalam mimpi kan???

hahahahahah

naiba said...

huhuhu..itu la kerek sgt..hihihi~

tp suke la care abg ko ajar ko..hihihih~

Unknown said...

muahaha begitu tangkas abg ko ek

StingRay said...

khairul: betul la..kah kah kah

hidney: terus tau gam tu kuat.haha

imma: sila jgn jeles.haha

linglung: biasa la..naif yang cute.haha

zonaku: ilmu tu takda lagi masa tu.=)

republik: percayalah.=)

ubi: dengki! hahaaa

milo: ha..dengki dengki.haha

naiba: dia kejam.tsk tsk..

heart: bab dajalkan aku..mmg tgkas.haha