Tuesday, March 29, 2011

Jamil dan Koleksi Miniatur Kesayangannya.

Lokasi: SmallVille
Tahun: 2000

Peluh mula mengalir di dahi.Tangan tekun mengorek-ngorek pasir di halaman rumah.Panas bukan main.Namun,sebab spirit yang kental dan awesome habis,semua perasaan tu aku letak tepi.Dah siap ambil pasir,aku bergegas ke dapur.Nampaknya,air yang aku jerang tadi dah masak.

Aku ambil air panas tadi,aku siram dalam bekas pasir dengan penuh kasih sayang seperti mana seorang ibu yang sedang memandikan bayinya.Tujuanya,aku nak 'steril' pasir tu dari sebarang kotoran degil dan tak degil.

Dah rendam pasir tu dalam air panas,aku bilas dengan air sejuk beberapa kali sampai nampak bersih butir pasirnya.Bila tengok pasir tu halus yarabbi,teringin jugak nak simpan sikit untuk buat tayammum.Tapi,memandangkan SmallVille ada stok air bersih yang banyak,aku batalkan hasrat tersebut.

Selesai bilas pasir tadi,aku pegi jemur pulak di laman sampai kering.Bila pasir dah kering,terus pasir tadi jadi gebu.Kalah pasir kat pantai Sandy Beach di Langkawi.Lembut macam bedak pun ada aku rasa.Aku bangga dengan hasil pasir sebentar tadi.

Pasir dah siap.Aku letak pasir tadi dalam bekas tin coklat yang leper tu.Ala,bekas coklat yang selalu jual kat pasaraya tu lah.Jenis tinggi 2 inci,panjang 8 inci dan lebar 5 inci.Dah letak pasir dalam bekas tu,aku bentukkan pasir tadi mirip seperti padang pasir.Buat bukit sekali.Realistik habis.Nak lagi awesome,aku dengan gigih siap letak pokok kering untuk landskap.

Bila dah puas hati dengan semua deko tersebut,aku letakkan watak utama dalam landskap tadi.Watak utama tersebut merupakan sebuah model miniatur kereta kebal.Dekat 2 jam jugak aku pasang model kereta kebal tersebut.Dari kepingan-kepingan halus,terus bertukar kepada sebuah kereta kebal yang hensem.Nak lagi badabom,dalam model tersebut siap ada motor dan bateri.Maknanya,model tersebut juga boleh bergerak.

Awesome.

Aku menikmati miniatur kereta kebal yang aku buat tadi dengan penuh terharu.Memang realistik habis lah.Muka puas.Ok,bagi yang masih blur apa itu miniatur kereta kebal,boleh KLIK DI SINI dan juga DI SINI untuk contoh rujukan.

Jadi,setelah puas bermain,aku letak miniatur aku tadi di atas almari dalam bilik aku.Posing baekkk punya.Aku tak boleh lama-lama.Hari dah nak petang.Aku kena berkemas dan balik ke asrama semula.Kalau lambat bergerak,nanti awek-awek asrama sekolah lain kat stesen bas Smallville semua akan hilang.Aku bukan apa,cuma,aku tak suka mengecewakan mereka.Bukan senang mereka semua nak nampak mamalia kacak macam aku selalu.Kan?

Jadi,setelah muah muah pada model miniatur,salam mak bapak,aku terus ke asrama dengan bas.Pintu bilik aku kunci kemas-kemas dan kunci bilik pulak,aku bawak ke asrama.Risau adik aku masuk bilik.Kang habis rosak miniatur aku.



*********** setelah 2 minggu ***********



Aku tiba di rumah semula dari asrama.Salam mak bapak.Dah setel,aku terus ke bilik aku di tingkat atas.Aku buka pintu bilik.Hati berdebar.Rindu kepada miniatur begitu menebal.Dari pintu bilik,aku nampak miniatur aku kemas di tempatnya.Rasa bahagia habis.

Aku letak beg.Aku hampiri miniatur aku sambil tersenyum.

Namun,senyuman aku tidak lama.

Kelihatan taik kucing yang sudah kering tersemat kemas di dalam pasir gebu miniatur aku.Aku pandang tingkap,nampaknya ada kesan bukaan sedikit.Serta-merta aku terus terbayang betapa nikmatnya kucing tersebut melepas dalam pasir super gebu yang aku khaskan untuk miniatur aku.














Madafaka.



7 comments:

Anonymous said...

Kucin sial!!! (dalam hati jamil)

:P

Nerzhul said...

meaowrrr

Encik Akmal said...

Kira Jamil bernasib baik. kalau kucing tu nakal sikit, tentu dia hasilkan 'produk' berbentuk kereta kebal.

afrohead said...

memang sakit hatti... haha!

Anonymous said...

yuckssssssssssssss

cactus_berduri said...

pdn muke...miahahah

StingRay said...

bk: mmg sial lah.haha

ner: meowrr..

akmal: gila kreatif..lenguh sial bontot dia nak kemut-kemut taik.haha..

afro: sungguh..sakit hati gila.haha

capa: euww..!

catus: tibai mau?