Monday, August 23, 2010

Siri Double Jay a.k.a JJ a.k.a Jamil Jiwang - 2

Hujan.Cuaca redup.

Teringat macam mana bapak aku gigih pandu kereta,hantar aku ke sekolah berasrama kat pekan SmallVille.Lepas tu hantar ke Arau pulak.Kadang-kadang mak aku temankan sekali.Dari Smallville ke Arau tu bukannya dekat.Jauh bukan main.Walaupun sibuk dengan kerja,orang kata,masih ada masa dengan anak-anak.

Jadi...sekarang ni...

Aku teringin sangat nak bawa mak dengan bapak aku pusing-pusing semua tempat yang menarik.Tempat yang mak dan bapak aku bawa pegi jalan-jalan dulu.Pusing-pusing jalan lama Kuala Nerang,Naka,Nami,Sik,Baling,Bukit Keroh,Tasik Pedu,Jitra,Penang,Pantai Remis,Bota Kanan,Bota kiri,Tasik Banding,Padang Besar,Merbau Pulas,Arau dan banyak lagi tempat dengan nama pelik-pelik.Itu yang ingin aku buat.Sama dan sebijik seperti apa yang mereka buat dulu kepada aku.Semua jalan tu ada kisahnya yang tersendiri.

Bezanya,kali ini,aku yang memandu dan mereka dapat berehat sambil menikmati pemandangan. dengan tenang.Mungkin sesekali berbicara.Bercerita tentang bukit mana yang dia pernah masuk.Bukit mana pernah dia redah.Gunung mana dia dapatkan hasil hutan untuk sara keluarga.

Sekurang-kurangnya,aku tak nak memori itu luput.

Terutama memori aku dan bapak aku pergi rumah nenek yang jaraknya dekat sejam kalau naik motor secara slow-slow.Sampai di rumah nenek,hujan lebat.Dijamu pula nasi panas serta sayur kubis campur telur.Masih terasa lagi manisnya kubis tersebut dalam memori aku.Dalam perjalanan pulang ke rumah,aku dengan bapak aku singgah di satu kawasan air terjun.Bapak aku ambil satu bunga pokok liar yang jatuh di tanah,dilambungnya tinggi-tinggi.....bunga tadi jatuh semula ke tanah perlahan-lahan sambil berpusing-pusing seperti kipas helikopter.

Aku yang masa tu mungkin berumur 4 tahun,duduk di depan bapak aku,dengan kaki dalam raga motorsikal...menjerit keriangan.Seronok.Gembira.

Bahagia.




End..

8 comments:

Super Nia Hana said...

ko jgn wat watashi sedih leh tak?
*sensitif masuk citer part keluarga

ehehehe..memory ms kecik tu

Jay Harun said...

oh, aku slalu buat ni. sejak2 dpt lesen ni, jadi pemandu famili. asal blk kedah je mesti aku yg drive dan terus ke mane je tmpt diorg nak pegi. baru la bpk aku dpt menikmati keindahan tido dlm kete sepanjang perjalanan. kalo tak selama ni dia asik terpaksa tahan mengantuk sbb nak bg sume slamat sampai.

farras'fka said...

ttbe cam nak mengalirkan airmate tgk jamil update blog..hehe

Puan Seri said...

jamil....xpayah la comey sgt camni. ehiks...rindu nye kat fam~

mak batin said...

bergenang air mata mak batin. teringat zaman membatin kt hutan rimba dulu

StingRay said...

hana: takkan sedih kot.ish ish...=)

jay: gud gud..jgn ko lepak kat belakang sudah.hahaha..bawak depa jalan-jalan memang seronok. =)

tropicana: aku pun..dah nak mengalir air mata ni..sibuk sangat..tskk tskkk..=p

gincu: oh..semestinya.kena rindu selalu.baru hensem.ahahaha

mak batin: sekarang masih membatin lagi? =p =p

cik selamah kundang said...

anak mak ka kau ni?aku dulu naik train ramai2 ngn bdk2 ni.best woh

kamarul arifin said...

puh.terus igt kt family pas baca ni.