Friday, August 27, 2010

Tragedi Teraweh sebelum baligh

Lokasi: Kampung SmallVille
Tahun: 1993 rasanya.Darjah 3.

Selesai berbuka puasa kat rumah,aku bersiap-siap ke masjid.Selepas buat apa yang patut,aku keluar dari rumah.

Kat poket kiri baju melayu ada koleksi beberapa mercun.Poket kanan pulak ada pemetik api.Kenapa aku bawak menda tu? Selain dari untuk main-main masa balik teraweh nanti,aku juga ada imaginasi merepek.Aku bayangkan kalau kena culik,aku boleh serang penculik tu dengan mercun yang aku bawak.

Comel.

Setelah berjalan beberapa minit,aku tiba di masjid.Orang pun dah ramai.Biasa la,awal ramadhan.Malam sebelumnya aku tak datang.Hari pertama puasa baru aku datang.Baru terasa feel teraweh dan moreh sket.

Lepas solat isyak,solat teraweh dimulakan.Malam tu aku jadi naik syeikh.Aku bajet nak buat habis 23 rakaat.Memang bersemangat.

Sampai ke rakaat ke lapan,aku dah serender.Kaki dah lenguh.Kepala tiba-tiba teringat kat moreh.Segala menda mula datang dalam kepala.Akhirnya aku tewas.Nak cecah 23 rakaat sekali dengan witir,memang jauh lagi nampaknya.Bila tok imam bangun nak solat semula,aku beransur-ansur ke belakang saf.

Aku duduk bersandar.Lenguh bukan main.Member sebaya dah sibuk main lari-lari kat luar masjid.Terliur jugak.Tapi betis mulus aku dah lenguh.


Sepi...


Tiba-tiba jemaah depan aku masuk solat sunat witir.Aku dah tertanya-tanya.What the hell is going on.Baru 8 rakaat masa aku tinggal tadi.Takkan dah masuk witir.

Setelah berfikir secara genius,baru aku tersedar.

Aku dah solat 8 kali.Bukan lapan rakaat.Jadi,secara matematik mudahnya,8x2=16.Sikit lagi nak capai target.Salah faham secara bodoh macam ni yang buat aku nak geram tak tentu hala ni.Patut la kaki dah macam nak cramp.

Sambil bersandar di saf paling belakang,hati aku bertambah terguris bila melihat jemaah yang sedang tersenyum bersalaman antara satu sama lain sambil melaungkan zikir selepas solat witir.

Benci.Benci.Benci.










Benci.

8 comments:

young yasmin sarian said...

BENCI.BENCI.BENCI.,,,hahaha,,, xbole kate ape dh,,,klaka,,,:P

zonaku said...

x per.. masa tu budak lagi

jo said...

comel kepala bana dia.

noorafzan.blogspot.com said...

ngeh2..
tak pasal2..

Anonymous said...

kasian dey lor...

eNaSaN said...

(^_^)

Danny'sMom said...

alo cian die.. haha..

Anonymous said...

'comel'

:)
comel.