Monday, June 12, 2017

Jamil dan Tesco

Aku menolak troli perlahan-lahan. Banyak betul barang yang tersusun di rak di kiri dan kanan aku. Aku pilih barang yang perlu sahaja. Alah, sembang nak kencang. Kalau tengok dalam troli, banyak juga barang yang tak perlu sebenarnya.

Aku sambung berjalan-jalan sambil melayan kepala aku. Macam-macam aku fikirkan. Tengah sedap berfikir dan mengelamun, aku tiba di bahagian makanan mentah. Banyak betul ikan, ayam, udang, sotong kurita dan hantu air di hadapan aku. 

"Di sini la aku nampak awek cun aritu. Kalau jumpa lagi, memang dia jodoh aku lah" tiba-tiba ada satu bisikan suara di kepala aku. Bisikan yang lebih kepada bisikan setan. Maka dengan secara tiba-tiba juga aku teringat kejadian 2@3 hari sebelumnya di mana seorang makwe lawa berjalan di hadapan aku sambil membeli beberapa barang keperluan. 

* Babak mengimbas kenangan tamat *

Aku tersenyum. Merepek betul punya bisikan. Kalau bab merapu, nombor satu! Aku sambung tolak troli menuju ke arah koleksi-koleksi ikan di hadapan aku. Ketika aku menghampiri kawasan menjual ikan tersebut, ada seorang makcik sedang leka memilih ikan. Laju betul tangannya memilih ikan yang segar bugar. Selesai memilih ikan, makcik tadi berlalu pergi laju-laju ke arah ayam pula. Lincah seperti helang.

Elok makcik tadi berlalu pergi, sekonyong-konyongnya, muncul lah awek lawa yang aku nampak 2@3 hari lepas, berdiri kemas di hadapan aku sambil sibuk memilih ikan yang segar bugar. Dia berada di belakang makcik tadi rupanya. Dia muncul kurang dari 5 saat selepas bisikan nakal tadi.








Setan punya game ni tuan-tuan, memang A!

0 comments: