Tuesday, June 6, 2017

Jamil dan Laundry - 1

Aku duduk menghilangkan penat setelah mencuci filter pada mesin pengering. Sabun dah diisi, pewangi pun sudah diisi. Gas untuk mesin pengering masih banyak. Syiling pun sudah diisi semula di dalam mesin penukar syiling. Sampah pun sudah disapu. Senang cerita, semuanya sudah tip-top. 

Sudah hampir setahun laundry 24 jam ini berfungsi. Aku duduk mengenangkan pengalaman bermula dari kosong. Walaupun ianya hanya sambilan, banyak jugak pengalaman yang aku belajar. Bermula dari cari tapak kedai, buat anggaran jualan, set pemasangan kedai, kerja-kerja teknikal di belakang sampailah kepada buka sendiri mesin yang rosak berpandukan dokumen yang diambil dari internet sebab juruteknik mesin tidak dapat datang segera, semua aku dah rasa. Belum lagi termasuk pelanggan call tengah-tengah malam @ awal pagi jika ada masalah. Baru aku faham macam mana perasaan doktor yang on-call.

Kadang-kadang bila penat mengadap kod-kod aturcara di dalam laptop, aktiviti di laundry sedikit sebanyak boleh melegakan otak aku. Lega dari penat otak berfikir. Ye la, boleh borak-borak dengan pelanggan, usik-usik budak nakal, garu-garu dagu kucing yang singgah dan mengkarate mesin jika mesin cuba memberikan masalah. Cuma, jika ada pelanggan bawa baju yang telah lama direndam dan berbau busuk, otak aku akan automatik jadi penat semula. Boleh hilang selera makan wooooo!

Tengah sedap duduk melayan kipas dan melihat mesin yang berfungsi di hadapan aku, tiba-tiba ada seorang brader berdiri di sebelah aku. Aku pandang dia, dia pandang aku. Aku bagi senyuman.

"Oh, di sini cuci RM4.50 ya? Kedai di sana RM4. Di sini mahal." ujar beliau.
"Di sana RM4 untuk 10 kilo encik, di sini RM4.50 untuk 13 kilo." balas aku masih tersenyum.

"Alah, kalau masukkan baju pun, bukannya sampai 13 kilo" balas beliau sambil cekak pinggang.











"AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA......" jerit brader tadi bila aku lempar dia jauh-jauh. 

0 comments: