Tuesday, October 2, 2012

Review Burger Bakar Abang Burn







Selain menggemari beras rebus a.k.a nasik,aku juga suka makan bege.Aku pernah review bege pipiyapong, bege PUJ1, tayang aksi makan bege di restoran jejantas Sungai Buluh dan beberapa entry lain lagi yang bercerita tentang bege.

Sejak beberapa bulan lepas,fenomena bege bakar bersaiz besar yang dijual secara "street burger" mula melanda Malaysia.Benda ni dah ada lama kat Malaysia,cuma ianya mungkin terhad di hotel-hotel atau restoran tertentu sahaja.Restoran tu pulak,jenis naik ngilu otak memikir halal ke tidak halal.Dah jadi ragu-ragu,susah lah.

Mungkin ada je stall yang dah buat bege macam ni,cuma mungkin kurang publisiti.Kalau anda suka menonton rancangan MAN VS FOOD,mungkin fenomena ini akan membuatkan perut anda terasa bahagia.Dalam industri bege bakar di Malaysia,selain KAW KAW BURGER BAKAR di wangsa maju ,antara nama yang sedang gah naik sekarang ni,adalah BURGER BAKAR ABANG BURN.

Dari rajah di atas,anda boleh melihat betapa besarnya bege bakar ni.Aku beli bungkus sebab ramai sangat orang kat kedai beliau.Kedai Burger Bakar Abang Burn ni,ada di Ampang,Kajang,Nilai,JB (Johor Baharu,bukan Jastin Bibiaq) dan yang terbaru bertempat di Kota Damansara (buka pada 4/10/2012).Yang dalam gambar ni,lokasinya adalah di Ampang.Lokasinya bertempat di Dagang Avenue.Alah,kome cari lah pusat beli belah Galaxy Ampang.Area situ je.Untuk lebih keyakinan,sila klik pada LINK MAP di bawah.


Ok.Mari kita bercerita pasal bege bakar nih.

Menu
Menu dia ada banyak dan boleh tengok dengan terperinci di FACEBOOK beliau.Aku pilih yang double patty beserta sos cheese extra.Harganya,cumalah RM18.

Harga
Untuk servis yang pantas,teratur dan volume burger yang besar,harganya adalah berbaloi.Patty yang aku dapat tu,1 inci kot tebalnya.Berbaloi.

Rasa
Jahanam.Belum tulis apa-apa lagi aku dah tersenyum mengenangkan kesedapan bege bakar ni.Pertama,aku kena potong bege tadi kepada 2 bahagian.Senang nak makan.Bila masukkan ke dalam mulut,benda pertama aku rasa adalah sos rahsianya.Kemudian,bau dagingnya pula mula memperkenalkan diri kepada deria rasa aku dengan penuh ramah.Asyik.Aku kunyah lagi,bau rempah dari dalam daging pula terasa.Aku kunyah lagi,sambil terus rasa bahagia.Serius,ini bukan dibuat-buat.

Kesimpulan
Takda cakap banyak.Bege ni dah jatuh dalam kategori wajib datang semula bagi aku.Tapi,mungkin sebulan sekali lah.Agak-agak la,badan nak pakai lama lagi.


Review bege seterusnya
Lepas ni,aku bercadang nak tekel  Megaton 500 Wiggy di German Deli yang bertempat di Ampang.Alah,dekat Petronas Ampang yang ada MCD tu.Ha,dalam bangunan tu kan ada banyak-banyak kedai. Cari lah.Patty dia saja dah 500g.Baru RM16.50. Untuk menu lain kat German Deli, boleh klik di SINI.



Bye.

xoxoxoxo

7 comments:

Nerzhul said...

tus air liur tengoknye. kat wangsa maju tu mane lokasi bege tersebut?

Super Nia Hana said...

yarabbiii..betapa kejamnya ko membiarkan aku baca petang petang camni.....telan liurrrrr

Anonymous said...

tiba2 rembesan air liur mencurah2

~gUrL in pUrPle~ said...

sedapnya makanan....... 0__0

naiba said...

bace entri ni pun wat cek terliur..tp...besau sgt la begenye...huhuhu

diz is me... said...

hehe..yummy....
naiba:anda pasti blh abizkn...klu x..sy leh tlg... :)

Amim Blog said...

wow macam best je . nak try lah :D