Wednesday, October 10, 2012

Review The Expendables 2


Dah berapa lama aku menonton cerita The Expendables 2 ni.Baru nak buat review.Heh!

Walaupun jalan ceritanya boleh dipertikai,aku malas nak pertikai kat sini.Ye lah,filem apa yang perfect kan? Cuma,Expendables 2 ni,yang seronoknya, ia menghimpunkan semua pelakon-pelakon otai yang dah ada nama masing-masing.

Kepala bana dia,semestinya Sylvester Stallone yang memang dah ada imej dan jenama besar sebagai Rocky dan Rambo.Nak tambah lagi? Ok la,Judge Dredd yang femes dengan sebutannya "AAAYAMMM.... TELORRRR!!! (I am The Law)". Tapi,lakonan beliau dalam cerita Cliffhanger pun sedap jugak.Gayat tengok dia panjat-panjat gunung.Respek jugak kat Sly ni,dari filem Rocky, Rambo sampailah kepada Expendables 2, dia yang tulis jalan cerita.

Kreatif.

*Fakta menarik.Sly ni,masa lahir,doktor yang handle dah buat silap.Hasilnya,beberapa saraf Sly ni rosak.So,sekarang kome tahu kenapa muka Sly ni nampak jatuh sebelah dan kenapa mulut dia herot sikit bila bercakap.*Fakta menarik tamat.

Nampak kamcing dengan Sly ni,adalah pelakon cerita yang aku kenal dari cerita The Transpotter, Jason Statham.Mamat ni muka memang tenang.Datang la peluru ke,bom ke,gadis seksi ke, maintain tenang je muka dia.Bila muka dah tenang sangat macam tu,kadang-kadang,rasa macam nak lempang jugak sedas dua.Dalam cerita The Expendables 2 ni,aku naik berdekah bila tiba bab dia ditugaskan ambil senjata seorang diri dengan trak.Siap ugut nak tembak muka Sly.Comel.

Penjahat dalam cerita ni, adalah Jean Claude Van Demmit.Perangai jahat dia memang menjadi tambah2 part yang dia bunuh sniper tu.Dah dapat agak samting rong akan jadi kat brader sniper tu memandangkan awal-awal cerita Sly nampak ambil berat sangat perihal brader sniper tu.Tepat sangkaan aku.Pandai Sly ni mainkan emosi penonton.

Seko lagi, Terry Crews. Dia ni tak pernah gagal buat aku ketawa.Macam-macam cerita aku dah tengok dia berlakon.Watak suka makan bege keju dalam cerita The Longest Yard, Aksi dalam cerita White Chick dan macam-macam cerita lagi.Hui..memang A lakonan beliau.Antara aksinya yang buat aku tergelak,aku pernah post dalam Hapacrita dulu.Kat dalam POST YANG INI. Badan taff gila,tapi perangai gedik nak mampus.Kombinasi yang kelakar.

Lain-lain pelakon seperti Dolph Lundgren yang berlakon  dalam HE-MAN dan The Punisher.Memang semua lejen-lejen habis.

Jet Li,seperti biasa,tak banyak cakap.Jenis belasah orang laju-laju lepas tu hilang.Dalam filem ni sikit je dia ada.Di awal aksi je.

Ada beberapa cameo yang muncul seperti Bruce Willis dan Arnold Susahnakeja.Deme berdua ni muncul tembak-tembak pakai senapang.Arnold pulak tak habis-habis dengan dialognya "I am back" sampai kena marah dengan Bruce Willis.Kelakar.

Cerita ni,bagi aku,seronok untuk dilayan bukan pada kelogikan ceritanya.Tapi lebih kepada "apa akan jadi bila semua badass hero filem gaduh-gaduh dikumpulkan,dan beraksi bersama-sama". Masing-masing ada karekter tersendiri.

Kalau peminat cerita melayu tak dapat nak bayangkan lagi, ok,cuba bayangkan Hero filem dari zaman Badul,Jamal Abdillah,Mustafa Kamal,Rosyam Noor sampailah kepada zaman Hairie Othman,dikumpulkan bersama dan beraksi.Namun mereka tak beraksi dalam aksi perang.Aksi mereka adalah lebih kepada aksi merebut cinta seorang gadis.Macam mana lah gelagatnya ye?

Dan,dalam banyak-banyak dialog dalam cerita Expendables 2 ni,hanya dialog di bawah sahaja yang lekat dalam kepala aku sampai sekarang.Dia punya lekat dalam kepala aku ni,sampai aku sanggup buka balik video dia, print screen, letak dialog,dan upload kat sini.Memang gigih.

Chuck Norris,hang punya gurau, memang A! 



*Chuck Norris ni dah umur 72 tahun.Tak reti nak tua ke dia ni? Kagum dengan kepandaian beliau menjaga kesihatan.

1 comments:

alien said...

aku suka tgk aksi drg, letup2 suka hati mak bapak dia je..

eh, org cakap muka aku tenang cam Jason tu. Kah3